Styrketräning: Bygg muskler och bli starkare!

Välkommen till samlingssidan om styrketräning.

Här nedan hittar du de mest läsvärda artiklarna om att bygga muskler och bli starkare.

Om du är ny till styrketräning och bara vill komma igång kan du läsa den allra första artikeln nedan. Annars är du välkommen att kolla igenom listorna nedan efter vad som är intressant. Skulle du välja att läsa igenom varenda artikel bygger du en riktigt bred kunskapsbas och förståelse för hur du styrketränar på ett smart och effektivt sätt. Ditt val!

(Letar du efter fler träningsprogram? Det hittar du på den här sidan!)

Styrketräning – Grundläggande

-> E-bok för nybörjaren: Så bränner du fett och bygger muskler.

Styrketräning – Avancerat

Styrketräning av specifika muskelgrupper

Styrketräning för barn

Styrketräning för äldre

Länkar till mer läsning

Hittar du inte det du letar efter? Använd sökfunktionen i menyn högst upp på sidan!

Styrkelabbets nyhetsbrev!

Vill du få våra bästa tips för hur du lyckas med din träning?

Vill du också få vår e-bok om hur du fixar din rörlighet för knäböj och marklyft – helt gratis?

Bli då prenumerant på vårt nyhetsbrev i lådan nedan! 🙂

Sveriges starkaste nyhetsbrev!

Få nya artiklar rakt ned i inkorgen, och våra bästa tips om hur du lyckas med din träning!

Över 30 000 aktiva prenumeranter!

En gång i veckan skickar vi ut nyhetsbrevet där vi samlar alla artiklar, filmer och podcastavsnitt som vi har släppt under den gångna veckan.

19 tankar på “Styrketräning: Bygg muskler och bli starkare!”

  1. Pingback: Styrkelabbet | Fett rätt
  2. Pingback: Tentaglädje, passbesvikelse och varför jag inte gör mer än nödvändigt i gymmet. | Sebastian Svensson
  3. Pingback: Exentrisk styrketräning för styrka och muskelmassa | Never give up | ShapeMeUp!
  4. Pingback: Vad är periodisk fasta? | Sophie Ragnhage
  5. Pingback: Träningsprogramtips från en läsare. | Ulrica Merkel
  6. Pingback: Styrka och kondition | Traningspappan
  7. Pingback: Variera träningen | workoutmore2014
  8. Hej!

    Jag har tränat från och till länge (flera år) men extremt sporadiskt och aldrig ett riktigt ”styrketlyfts-schema/program” även om jag alltid velat det så har det gått fel för mig när jag har prövat konventionell marklyft och knäböj. Då har jag hittat denna sida som verkligen hjälpt mig!

    Dels med att förstå grunderna i styrketräning, rätt teknik, rätt tänk och dels med ett program som passar mig jättebra! Denna websida är full av härligt inspirerande och informativt material. Ni är duktiga, pålästa, tydliga och pedagogiska!

    Men ibland förstår jag inte vissa termer i texten som ”1RM”. Skulle ni kunna inkludera någonstans på er websida en flik/länk eller dylikt som skulle kunna heta ”Termer/begrepp inom Styrketräning” så att man kan klicka där och läsa som ur en enkel ordbok? Så slipper man: A, inte förstå, B, gå till en annan websida bara för att leta fram info om vad det betyder.

    Vad tycks? Det skulle göra er websida ännu bättre än vad den redan är tycker jag!

    Tacksam! I övrigt väldigt nöjd med er!

    Mvh ”nybörjare” – Yonis

    Svara
    • Hej!

      Tack för bra förslag!

      1RM står för övrigt för den vikt du kan utföra en enda repetition med i ett visst lyft. Kan du som mest göra en repetition med 100 kilo i knäböj, till exempel, är 100 kilo ditt 1RM i just knäböj. 7RM är den vikt du kan klarar sju repetitioner med, och så vidare. Om du inte redan letat fram informationen själv. 😀

      Svara
  9. Provade erat bänkpressboogie program, följde det fast gick lite hårdare än schemat föreslog. Har gått från 100kg till att Max kunna göra en på 95kg, detta hände när jag provade schemat för typ 1 år sedan också, skulle gärna vilja veta vad som möjligen skulle kunna vara fel

    Svara
  10. Hej, tack för en bra websida. Kanon!
    Jag håller på att försöka bygga lite volym på muskler samtidigt som jag tappar fett. Har precis börjat, väger ca 120 kg (lite tjock alltså 🙂 ) äter ca 240 g protein/dag och ligger på ca 2500 kcal / dag. Nu i corona-tider vill jag inte gå på gym, har heller inte riktigt tid med familj och barn. Har elastiska dragband hemma. Övar på dom. Men det är lite för lätt ibland. Kan man bygga volym genom att antingen sänka vilan mellan seten eller göra repetitionerna långsammare, dra/pressa på ca 3 sek och släppa tillbaka på ca 5 sek?
    Har inte riktigt plats att bygga mig ett eget gym hemma och gillar verkligen dragband/elastiska band att träna med. Vet du om det finns att få tag på några som är lite tyngre motstånd?

    Tack på förhand 🙂

    Svara
  11. Hej på er.
    Älskar era program, framförallt styrkeprogram överkropp/underkropp 4 dgr/vecka.2 program överkropp, 2 program ben.Har kört detta i ca 3 månader och märker av att jag utvecklas på styrka och uthållighet. Hänger väl ihop med att cykla 4 km till gymmet som blir min uppvärmning oavsett pass. Har 2 frågor till er:Hur länge ska jag köra detta underbara program? Tänker att kroppen blir immun, att det inte ger någon effekt och måste träna andra övning eller dylikt. Kanske fel.Har hört att man ska äta jordnötssmör, 1 msk på mackor och i såser till frukost mm som energi till träningen. Så frågan lyder: hur ska jag använda detta som energi?Behöver nämligen all energi i mat som jag kan få, eftersom jag blir helt utmattad efter varje pass vilket jag älskar. Blir min utmattning och älskar utmaningar. Använder kreatin som jag dricker under gympassen och får mer pump, uthållighet mm. Tack på förhandMvh Linda 

    Svara

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.