Sveriges starkaste nyhetsbrev!

Få nya artiklar rakt ned i inkorgen, och våra bästa tips om hur du lyckas med din träning!

Över 30 000 aktiva prenumeranter!

Evidensbaserad styrketräning för att bli stor och stark

Nyligen publicerades en översiktsartikel som presenterar vad som benämns FITT-principen. Det är en enkel och överskådlig sammanställning över vad som styr ökningar av styrkan och muskeltillväxten som resultat av styrketräning. Akronymen står för Frekvens, Intensitet (som i betydelsen ansträngning), Typ och Tid. Frekvens: antalet träningstillfällen per vecka. Intensitet (ansträngning): att gå till utmattning i seten
Fortsätt läsa...

Så kombinerar du styrketräning och konditionsträning för styrka och muskeltillväxt

Att kombinera styrketräning och konditionsträning i ett och samma upplägg är ett pussel som många försöker lägga. Även om man främst är intresserad av styrka och muskeltillväxt, är det alltid önskvärt att kunna ta del av hälsofördelarna och effekterna på hjärta och lungor som konditionsträning har att erbjuda. Konditionsträning kan störa styrketräningens muskeluppbyggande effekter Det
Fortsätt läsa...

Stor rea på proteinpulver och proteinbars

Stor rea på Whey-80!

Halloj! Vi ville bara tipsa om att Gymgrossisten just nu kör en redig rea på två av våra favoriter: Whey-80 och Star Nutrition Protein Bar. Rean på barsen är avslutad, men den på Whey-80 pågår till och med 28/4! Whey-80 är alltså ett vassleprotein, och proteinbaren är en chokladkaka med extra protein, typ. 🙂 Poängen
Fortsätt läsa...

Styrkelabbet avsnitt 172: Så många kalorier bränner du under ett styrketräningspass (plus Blir Philip arg?)

Avsnitt 172: Så många kalorier bränner du under ett styrketräningspass (plus Blir Philip arg?)

Om du vill bränna kalorier under aktivitet, är styrketräning ett dåligt val. Det är den halvdeppiga slutsatsen i dagens avsnitt, när vi diskuterar en ny studie där forskarna mätte just hur många kalorier som förbrukas under ett hyfsat normalt styrketräningspass. Men! (Det finns alltid ett ”men”). Styrketräning kommer fortfarande vara din viktigaste träningsform om du
Fortsätt läsa...

Ryckmarklyft

Ryckmarklyft: teknik och utförande

Ryckmarklyft är en variant av marklyft där du greppar skivstången med med ett brett grepp – en så kallad ryckfattning. Det leder bland annat till att du behöver fälla överkroppen mer framåt samt böja knäna något mer för att nå stången. Observera att den här övningsguiden skrivs utifrån ett styrkelyftsperspektiv (där min kompetens ligger), och
Fortsätt läsa...

Långa marklyft

Långa marklyft: teknik och utförande

Långa marklyft är en variant av marklyft där du står på en upphöjning (vanligen en viktskiva) och därmed förlänger din lyftväg. Lyftvägen förlängs i den svagaste delen av ett marklyft (nämligen starten), och den ökade rörelselängden medför bland annat att du behöver böja på knäna och använda framsida lår mer. Här är en demonstration av
Fortsätt läsa...