Sveriges starkaste nyhetsbrev!

Få nya artiklar rakt ned i inkorgen, och våra bästa tips om hur du lyckas med din träning!

Över 30 000 aktiva prenumeranter!

Beta-alanin: effekter, fördelar och säkerhet

Beta-alanin är ett av de mer populära kosttillskotten när det gäller att förbättra prestationsförmågan. Beta-alanin är en relativt ny stjärna i tillskottslaget. De första människostudierna publicerades så sent som 2006, men sedan dess har det stadigt ökat i popularitet. Beta-alanin återfinns i många så kallade pre-workoutprodukter, men finns även att köpa separat som ett eget … Read more

Resultat och bilder från Tyngre Powerlifting Invitational

Tjugotre lyftare på flaket – ettusenfemhundra åskådare i publiken. Igår gick styrkelyftstävlingen Tyngre Powerlifting Invitational av stapeln, under andra av två dagars styrkefest på Tyngre 8 Strong Edition. Det var en inbjudningstävling, vilket innebär att några av landets (vilket även råkar vara världens) bästa lyftare var på plats för att tampas om pokalerna. Hallsbergs AK … Read more

Bänkpress: full eller förkortad rörelselängd för bäst ökningar av styrkan?

Gör du klokt i att alltid utföra övningar med full rörelsebana eller kan du tjäna på att begränsa dig till en del av rörelsen? Det råder fortfarande tveksamheter kring den saken. Det finns studier som har visat på en fördel för fullständiga rörelsebanor. Samtidigt finns det studier där deltagarna fått större muskeltillväxt av att endast … Read more

Avsnitt 197: Är det verkligen sämre att knäböja i en maskin?

Styrkelabbet avsnitt 197: Är det verkligen sämre att knäböja i en maskin?

Smithmaskinen är djävulen på gymmet, det vet vi ju alla. Och det gäller i stort sett alla andra maskiner som försöker efterlikna knäböj med skivstång, till exempel hack squat-maskiner. Yada yada. Mycket tyckande, få belägg. Sedan skivstången gjorde stark comeback i folkhemmet, efter ett par decennier med Nautilus och andra maskindominerade gym, har det uppstått … Read more

Fråga Andreas: hur lite kan du träna och ändå behålla styrkan och muskelmassan?

För inte så länge sedan skrev jag en artikel om vad du kan göra för att motverka förlusten av muskelmassa, om du tvingas till en längre tids frånvaro från styrketräningen på grund av skador. En annan vanlig fråga är hur lite du kan träna och ändå behålla din muskelmassa och din styrka. Du kanske både … Read more

Fråga Andreas: kan ZMA ge mig bättre sömn och träningsresultat?

ZMA är ett kosttillskott med ingredienserna zink, magnesium och vitamin B.  ZMA och dess ingredienser: effekterna på sömnen Magnesiumbrist är mycket vanligt globalt sett. Enligt Livsmedelverket är magnesiumbrist “ytterst ovanligt”. Studier visar dock att runt 15 % av befolkningen i ett land vars kosthållning åtminstone liknar Sveriges, nämligen Tyskland, har brist på magnesium. Har du … Read more

Koffein: effekter, fördelar och säkerhet

koffein ökar styrka och muskulär kraft

Vilken är den mest populära psykoaktiva drogen i världen? Koffein så klart! Vår favoritdrog har mängder av olika fysiologiska effekter, varav den främsta för oss som tränar kanske är dess kapacitet att förbättra vår prestationsförmåga under fysisk aktivitet. Den här effekten sker i huvudsak genom att koffeinet blockerar signalsubstansen adenosin från att binda till sina … Read more

Avsnitt 196: Påverkas dina styrketräningsresultat av p-piller?

Styrkelabbet avsnitt 196: Påverkas dina styrketräningsresultat av p-piller?

Behöver du oroa dig över sämre träningsresultat om du äter p-piller? De innehåller trots allt hormoner, och hormoner spelar ju en stor roll för hur våra kroppar fungerar (och svarar på träning). Framför allt finns det en hypotes om att p-piller skulle kunna ha en negativ effekt på träningsresultat, och i dag ska vi försöka … Read more

Stången ska inte röra sig enbart vertikalt när du knäböjer (oftast)

Ska skivstången röra sig i en spikrak vertikal linje när du knäböjer? – Det beror på hur tungt du lyfter. Något som har retat mig under de senaste åren är att jag stöter på personliga tränare eller andra instruktörer som lär ut knäböj, och påstår att ”Skivstången ska röra sig i en vertikal linje ovanför … Read more

Avsnitt 195: Vad är träningsmat? Hur bör du som tränar äta?

Styrkelabbet avsnitt 195: Vad är träningsmat? Hur bör du som tränar äta?

Förra veckan drog vi i gång Styrkelabbets kompisklubb på Facebook, och det blev liv i luckan direkt. En av de populäraste diskussionerna de första dagarna, handlade om vad ”träningsmat” egentligen är. Så det tänker vi nysta i under dagens avsnitt. Det finns nämligen ingen definition som passar alla som tränar, eftersom vi skiljer oss så … Read more