Sveriges starkaste nyhetsbrev!

Få nya artiklar rakt ned i inkorgen, och våra bästa tips om hur du lyckas med din träning!

Över 30 000 aktiva prenumeranter!

6 december: Jag såg mamma pushpressa tomten | Styrkelabbets julkalender 2019

Okej, okej – idag får greppet vila! Inte heller ska du behöva flåsa. Nej, dagens lucka i Styrkelabbets julkalender handlar helt enkelt om den ädla konsten att få upp en skivstång ovanför huvudet, i den lagom doserade tidslängden av en repetition. 6 december – Jag såg mamma pushpressa tomten För dagens utmaning behöver du en skivstång, och … Read more

5 december: Häng upp julstrumpan | Styrkelabbets julkalender 2019

styrkelabbets-julkalender-lucka-5

Efter gårdagens lucka hoppas jag att julskinkan känns mör! Kanske fick även greppet kämpa en del? Händerna får dock ingen rast och ro ännu, utan i dagens lucka i Styrkelabbets julkalender ska de testas igen. 5 december – Häng upp julstrumpan! För dagens utmaning behöver du bara någonting att hänga i. Förslagsvis en stång. Lucka nr 5: Häng i … Read more

Glutamin: ett kosttillskott som bäst stannar kvar på butikshyllan

Jag minns när glutamin var en av kosttillskottsbranschens mest hypade produkter. En hörnsten bland tillskott för dig som tränar. Inte nog med att du blev större och starkare, du höll dig dessutom frisk och återhämtade dig bättre. Allt eftersom åren gick, visade studie efter studie att glutamin inte riktigt levde upp till tillverkarnas reklam. Muskeltillväxt … Read more

Avsnitt 205: Så ska du styrketräna för att bli en bättre längdskidåkare

Styrkelabbet avsnitt 205: Så ska du styrketräna för att bli en bättre längdskidåkare

Längdskidåkning är både en folksport och en populär motionsform här i norr, och under Vasaloppsveckan går 50 000 personer i mål i något av de många loppen som erbjuds. I världseliten används styrketräning som ett självklart komplement, och i dagens avsnitt pratar vi om hur du bör lägga upp din styrketräning om du samtidigt tränar … Read more

4 december: Slakta julskinkan | Styrkelabbets julkalender 2019

styrkelabbets-julkalender-lucka-4

Kan du räta ut armarna idag? I gårdagens lucka fick du pumpa upp snökanonerna, idag vänder vi istället blickarna mot din akterprydnad: rumpan. I fjärde luckan i Styrkelabbets julkalender är det dags att ordna julskinkan. 4 december – Slakta julskinkan För dagens utmaning behöver du en kettlebell, helst som väger 40 % av din kroppsvikt, … Read more

3 december: Nej, se det curlas | Styrkelabbets julkalender 2019

styrkelabbets-julkalender-lucka-3

Hur gick det för dig med pressandet igår? Förhoppningsvis fick du en skön pump i triceps, för då passar det extra bra med dagens kommande pump på andra sidan överarmen. Idag öppnar vi tredje luckan i Styrkelabbets julkalender, och det är dags att träna kroppens viktigaste muskel. 3 december – Nej, se det curlas För … Read more

1 december: Tre gubbar, tre gubbar gör tre varv på tid | Styrkelabbets julkalender 2019

styrkelabbets-julkalender-lucka-1

Ni bad om det – vi levererar. Förra årets ”Projekt Julskinka” lämnade tydligen en trevlig eftersmak i akterspegeln, och under hela november har vi fått frågor om vi inte ska styra upp något liknande igen. Kärleksbarnet av vår bristande impulskontroll och vår benägenhet att falla för grupptryck läser du just nu, vi kör helt enkelt … Read more

Tre skäl till varför träningsprogram gör din träning bättre

Tre skäl att följa ett träningsprogram

Vad står mellan dig och större, starkare muskler? Bra träning. Sömn och kost i alla ära – de flesta av oss sköter det där bra nog för att försörja både muskeltillväxt och styrkeökningar. Nej, där de flesta går bet är när det kommer till träningen. Genomtänkt träning som utförs med kontinuitet och utvärderas (blev du … Read more