Sveriges starkaste nyhetsbrev!

Få nya artiklar rakt ned i inkorgen, och våra bästa tips om hur du lyckas med din träning!

Över 30 000 aktiva prenumeranter!

Hemmagym under konstruktion

Hemmagym under konstruktion!

Om du följer mig på instagram så har du de senaste veckorna kanske noterat att det pågår lite byggarbete hemma hos mig i Stångby. Jag håller nämligen på att bygga om vår tidigare carport (dvs ett tak på stolpar) till ett garage – eller rättare sagt hemmagym. Notera att jag inte kan gå helt överstyr: min
Fortsätt läsa...

Magert rött kött och hjärthälsa

Magert rött kött ökar inte risken för hjärt- och kärlproblem?

Rött kött har länge varit en stapelvara hos kroppsbyggare och styrkeatleter som vill bygga muskler. ”Kött bygger kött” brukar man höra, och tidigare studier har visat att proteinet från rött kött tas upp snabbt och effektivt och stimulerar proteinsyntesen ordentligt. Samtidigt har rött kött minst lika länge haft ett dåligt rykte i hälsosammanhang. Risken för
Fortsätt läsa...

Styrkelabbet avsnitt 132: Hur mycket tillför isoleringsövningar egentligen?

Avsnitt 132: Hur mycket tillför isoleringsövningar egentligen?

Räcker det att bara träna flerledsövningar/baslyft för maximal muskeltillväxt och styrka, eller borde du krydda dina pass med isoleringsövningar också? Det är dagens inte särskilt svartvita ämne, och de rekommendationer vi ger hänger mycket på var du befinner dig i träningskarriären. Frågan blir inte mindre komplex av att svaret skiljer sig åt beroende på vilken
Fortsätt läsa...

Styrketräning och hälsa

Styrketräning minskar risken för cancer och förtida död

Om styrketräning kunde tillverkas och säljas i pillerform skulle det vara den mest effektiva medicinen i världen, och samtidigt den med minst biverkningar. Att konditionsträning är kopplat till bättre hälsa, lägre sjukdomsfrekvens och lägre mortalitet, det vill säga antalet dödsfall i en befolkning per år, är väl dokumenterat. Styrketräning har dock alltid fått mindre uppmärksamhet
Fortsätt läsa...

Styrketräna ett eller två pass per vecka

Samma träningsvolym fördelad på 1 eller 2 pass per vecka – gör frekvensen någon skillnad?

Det finns ett pussel som vi har byggt på i många årtionden men som aldrig verkar bli färdigt. Det färdiga pusslet visar en bild av hur vi bäst lägger upp vår träning för att öka i styrka och muskelmassa, och pusselbitarna vi har att arbeta med heter träningsvolym, träningsfrekvens och återhämtning. Många studier där man
Fortsätt läsa...

Hur stor skillnad gör proteinpulver

Hur stor skillnad gör proteinpulver?

Jag fick in en fråga på instagram som löd: ”Jag styrketränar 3–4 gånger/vecka, och dricker oftast en proteinshake efter träningen. Men hur stor skillnad gör egentligen proteinpulver jämfört med att bara äta vanlig mat när jag kommer hem från gymmet?” Det döljer sig faktiskt ett par underfrågor i den här frågan, och de är: Är det
Fortsätt läsa...