Sveriges starkaste nyhetsbrev!

Få nya artiklar rakt ned i inkorgen, och våra bästa tips om hur du lyckas med din träning!

Över 30 000 aktiva prenumeranter!

Sömnbrist = muskelförlust? Ja, men bara om du inte tränar

Du vet säkert redan att sömnen är viktig både för din hälsa och din prestation. Genomsnittsindividen behöver mellan sju och nio timmars sömn per natt, men det är långt från alla som når dit. En natt med dålig eller obefintlig sömn då och då gör varken till eller från, men när sömnbristen blir kronisk riskerar … Read more

Proteinbarsbonanza! Fyra enkla ”no bake”-recept för goda proteinbars

Idag vill jag dela med mig av fyra av mina absoluta favoritrecept på proteinbars. De görs alla utan ugn – snabbt och smidigt – och blir givetvis även riktigt, riktigt goda! Denna gång har jag inkluderat näringsvärden i recepten, eftersom det ofta efterfrågas. Notera dock att mängden kolhydrater (och därmed även det totala energiinnehållet), i … Read more

Hur håller du vikten efter en viktnedgång? De sju vanligaste strategierna

Det vore en lögn att påstå att viktnedgång är lätt. Över hälften av svenskarna är överviktiga eller feta, och en önskan om att gå ned i vikt ligger allt som oftast i toppen av listor över människors nyårslöften eller träningsmål. Sammantaget vittnar detta om att en viktnedgång för de flesta inte är något som görs … Read more

Styrkelabbets Seniorprogram: ett träningsprogram för äldre som vill börja styrketräna

Nu har vi ett träningsprogram för seniorer i appen! Det är ett träningsprogram för dig som är 60+ och just börjat eller funderar på att börja styrketräna. Det är ett maskinbaserat program där du tränar två dagar per vecka, med en helt valfri tredje dag med start vecka fem. Programmet är utvecklat enligt rådande vetenskapliga … Read more

Avsnitt 215: Vilka är de bästa övningarna för att komplettera knäböj, bänkpress och marklyft?

Styrkelabbet avsnitt 215: Vilka är de bästa övningarna för att komplettera knäböj, bänkpress och marklyft?

Om du redan tränar massor av knäböj, bänkpress och marklyft, vad är den bästa kompletterande träningen du kan göra då? Den frågan fick Daniel på Instagram förra veckan, och vi tycker att den är så intressant att den får bli avstampet för dagens avsnitt. Och vi tacklar frågan från tre olika perspektiv: Allmän hälsa (styrketräning … Read more