Sveriges starkaste nyhetsbrev!

Få nya artiklar rakt ned i inkorgen, och våra bästa tips om hur du lyckas med din träning!

Över 30 000 aktiva prenumeranter!

3 december: Midvinternattens böj är hård | Styrkelabbets julkalender 2020

Styrkelabbets julkalender 3 dec

Hallå där! Hur gick gårdagens lucka för dig? Den luckan bjöd på stor variation av övningar, medan vi idag ska hålla det betydligt enklare. Fast inte lättare. På med finskorna, det är dags att böja på knäna. I mängder. 3 december: Midvinternattens böj är hård Idag ska du få utföra ett rejält lass knäböj. Lucka … Läs mer

Ju starkare desto bättre: bygger du mer muskler om du bygger dig stark först?

ju starkare desto bättre

Ju starkare desto bättre, gäller det även om ditt huvudsakliga eller till och med enda mål med din träning är att bygga muskler? Den frågan är också ämnet för den här artikeln. Som hjälp för att besvara den har vi en alldeles ny studie, en trevlig sak med tränade deltagare och ett välplanerat upplägg.  Låter … Läs mer

Avsnitt 257: Tricepsterror! Så tränar du en av överkroppens största muskler

Styrkelabbet avsnitt 257: Tricepsterror! Så tränar du en av överkroppens största muskler

Vi vann Guldpodden, som årets sport-/fritidspodd! Tack alla som röstade, vi är otroligt tacksamma över att ni gav oss detta. <3 I dagens avsnitt fortsätter vi vår serie om optimal träning för kroppens olika muskelgrupper, och turen har kommit till triceps. Som vanligt kompletterar vi med era bästa frågor på ämnet. Sist men inte minst, … Läs mer

2 december: En julklapp till bara dig | Styrkelabbets julkalender 2020

Styrkelabbets julkalender 2 dec

Så var det dags för lucka nummer två av Styrkelabbets julkalender! Missade du gårdagens inlägg, och undrar vad tusan det här är för något? Läs ikapp på den här länken så klarnar det nog. Till dagens lucka har vi faktiskt förberett en julklapp för bara, bara dig. 2 december: En julklapp till bara dig! Idag … Läs mer

Proteinrik vegetarisk pastagratäng

Hej kompisar! Nu var det ett tag sedan jag postade ett recept här på Styrkelabbet. Förklaringen till det är främst att jag har flyttat och med det haft cirka tusen grejer att göra. Vi har till exempel bestämt att rummet intill garaget är som gjort för att bli ett hemmagym, och så ska staket byggas … Läs mer

1 december: Hej, min lyftplattform! | Styrkelabbets julkalender 2020

Styrkelabbets julkalender 1 dec

I början varde blott Projekt Julskinka. Hundra reps rumpa, varje dag fram till julafton. Det var för två år sedan. Det följdes året efter av Styrkelabbets julkalender 2019, ett impulsbeslut till följd av att blanda proteinshaken på starkvinsglögg. Med risk för att komma farligt nära en tradition, gör vi nu vårt bästa för att uppfylla … Läs mer

Bonuspodd: En idrottare dör två gånger – Sara Back om identitetskrisen efter tävlingskarriären

Styrkelabbet bonusavsnitt: En idrottare dör två gånger – Sara Back om identitetskrisen efter tävlingskarriären

Finlandssvensk, trilling och före detta friidrottare, juniorlandslagsspelare i fotboll och proffs i bikini fitness. Sara Back har knappt suttit still en dag i sitt liv, och drivet att bli bäst har alltid funnits där. Men en idrottare dör två gånger, och Sara har avslutat inte bara en utan två elitsatsningar. Först fotbollen, mer nyligen proffskarriären … Läs mer

Så tränar du triceps långa huvud effektivt

Triceps pushdown vs tricepsextensioner

Kort sammanfattning: Både triceps pushdown och tricepsextensioner över huvudet ger god muskeltillväxt i triceps långa huvud, dock i olika delar av det. Tricepsextensioner över huvudet ger muskeltillväxt främst i delen närmast armbågen, medan pushdowns ger mer jämn muskeltillväxt över hela muskeln. För optimal tricepstillväxt bör du troligen träna bägge typer av övningar, och kanske även … Läs mer