Sveriges starkaste nyhetsbrev!

Få nya artiklar rakt ned i inkorgen, och våra bästa tips om hur du lyckas med din träning!

Över 30 000 aktiva prenumeranter!

Avsnitt 235: Myt eller sanning? Populära påståenden om kost och träning – del 2!

Styrkelabbet avsnitt 235: Myt eller sanning? Populära påståenden om kost och träning – del 2!

I dagens avsnitt har vi laddat med fjorton nya, populära påståenden om kost och träning! Vilka rymmer ett uns av sanningen, vilka går att avfärda som myter och vad finns det för nyanser däremellan? Vi diskuterar bland annat det beryktade svältläget, anabola fönster, punktförbränning av fett och kreatins dåliga rykte. Alla påståenden hittar du i … Läs mer

Fråga Andreas: bygger jag mer muskler med leucin?

leucin

Bygger jag mer muskler med ett leucintillskott? Den frågan fick jag för inte så länge sedan. Även om du behöver alla essentiella aminosyror för att bygga muskler, är leucin antagligen den viktigaste, då det är den som sätter igång muskeluppbyggnaden när du ätit. Frågan är alltså både intressant och praktisk relevant, och i den här … Läs mer

Flerledsövningar eller enledsövningar för att bli stark?

flerledsövningar eller enledsövningar

Vad får du, om du tar 60 kvinnor, låter dem träna antingen flerledsövningar eller enledsövningar i 8 veckor? Svaret är en ny randomiserad och kontrollerad studie från Norge, som jämför resultaten av att träna knästräckare och höftsträckare antingen med en flerledsövning (benpress) eller med två enledsövningar (benspark plus kickbacks). Den tittar på hur väl de … Läs mer

Avsnitt 234: Myt eller sanning? Populära påståenden om kost och träning – del 1!

Styrkelabbet avsnitt 234: Myt eller sanning? Populära påståenden om kost och träning – del 1!

ÄNTLIGEN dags för ett av de mest önskade avsnitten i poddens historia: vanliga kost- och träningsmyter. Måste du regelbundet ”chocka kroppen” med nya övningsval för att fortsätta växa? Kommer kvinnor som styrketränar få manliga drag? Gör det mer skada än nytta att styrketräna i över en timme? När vi bad om myter som ni lyssnare … Läs mer

Förebygga cancer med kost och motion: nya och uppdaterade rekommendationer

cancer motion

Kost och träning, hälsa och cancer. Ständigt aktuella ämnen. Nyligen presenterade American Cancer Society nya och uppdaterade riktlinjer och rekommendationer för att förebygga cancer med kost och motion. Det är något som är av intresse för alla, oavsett om du tränar för att bygga muskler eller inte. I den här artikeln går jag igenom vad … Läs mer

Avsnitt 233: Så hittar du motivation till semesterträning – eller slipper ångest om du skippar den

Styrkelabbet avsnitt 233: Så hittar du motivation till semesterträning – eller slipper ångest om du skippar den

De flesta gillar att ha semester. Trots det kan semestern vara ångestframkallande. Så lite tid, så mycket att hinna med. Och hur ska träningen få plats i mixen? I dagens avsnitt gör Daniel sitt bästa för att reda ut skillnaden mellan motivation och inspiration, medan Philip hävdar att du inte ens behöver träna när du … Läs mer

Lyftarens guide till kreatin – för ökad styrka, muskeltillväxt och återhämtning

Kreatin effekter fördelar och risker

Kreatin är ett av de bästa kosttillskotten du kan ta om ditt mål är att bli större, snabbare och starkare. Det har studerats i fler än tusen studier och har konsekvent visat sig förbättra prestationen i högintensiva aktiviteter, som till exempel styrketräning eller olika former av sprinter. Om du styrketränar och tar kreatintillskott får du … Läs mer