Sveriges starkaste nyhetsbrev!

Få nya artiklar rakt ned i inkorgen, och våra bästa tips om hur du lyckas med din träning!

Över 30 000 aktiva prenumeranter!

Styrkelabbet avsnitt 154: Vassle vs kasein – allt du behöver veta för att välja rätt protein vid rätt tillfälle

Avsnitt 154: Vassle vs kasein – allt du behöver veta för att välja rätt protein vid rätt tillfälle

Vasslelabbet rapporterar till tjänstgöring! I dag är det nämligen dags att en gång för alla klargöra hur två av de populäraste proteinpulversorterna skiljer sig åt: vassleprotein och kasein, även kallat mjölkprotein. Varför är ena sorten lättare att mixa med vatten? Vid vilka tillfällen gör det praktisk skillnad för resultaten att välja ena eller andra? Varför
Fortsätt läsa...

Tre tips för effektiv rumpträning

Tre övningar för effektiv rumpträning!

Vill du bjuda på en saftig julskinka i år? Då är filmen nedan för dig! 🙂 Där går jag, med viss glimt i ögat, igenom tre effektiva övningar för att träna rumpan. Övningarna är: Hip thrust Knäböj (eller marklyft) Sittande höftabduktion Listan ovan är ordnad efter hur effektiva de är för att träna rumpan, men
Fortsätt läsa...

Sidosteg med band

Sidosteg med band: övningsbeskrivning och demonstration

Instruktioner Förberedelser: Placera ett elastiskt band ungefär mitt på underbenen, eller strax under knäna. Utförande:  Ta några kontrollerade steg åt sidan, byt sedan håll och gå tillbaka. Alternativt kan du växla håll efter varje steg. Sträva efter bäckenkontroll, och att du inte överdrivet ”tippar” bäckenet när du stegar. I filmen nedan demonstrerar jag övningen: Kommentar
Fortsätt läsa...

Sidosparkar mot elastiskt band

Sidospark mot band: övningsbeskrivning och demonstration

Instruktioner Förberedelser: Placera ett elastiskt band ungefär mitt på underbenen. Håll i dig i något för att underlätta balansen. Utförande:  Ståendes på ett ben, sparka kontrollerat rakt ut mot sidan. Återgå kontrollerat till utgångspositionen. Ett alternativ är att stanna ett ögonblick i ytterläget. I filmen nedan demonstrerar jag övningen: Kommentar Detta är en enkel övning
Fortsätt läsa...

Sittande höftabduktion mot band

Sittande höftabduktion mot band: övningsbeskrivning och demonstration

Instruktioner Förberedelser: Sätt dig på en bänk och trä ett elastiskt band över benen, tills det är precis ovanför knäna. Placera fötterna cirka höftbrett isär på golvet, eller något smalare. Utförande:  Tryck kontrollerat knäna utåt, och ”rulla upp” på fötternas utsida. Återgå kontrollerat till utgångspositionen. Ett alternativ är att stanna ett ögonblick i ytterläget. I
Fortsätt läsa...