Bygga hemmagym del 3 skivstång och vikter

Så bygger du ett hemmagym: Del 3 – Skivstång & viktskivor

Nu har vi kommit till del 3 i vår serie om att bygga hemmagym, och det är dags för min favoritutrustning: skivstång och viktskivor!

Skivstänger kan skilja stort i pris, men vad är det egentligen du betalar för och vilken passar dina behov bäst? Och hur är det med viktskivor – vikt som vikt eller?

Spana in filmen nedan där vi snackar om detta, eller fortsätt läsa!

Här är skivstängerna vi visar i filmen:

Här är viktskivorna:

Och här är skivstångspaketen:

Fortsätt läsa för mer info om dem och hur du ska tänka när du väljer skivstång och viktskivor!

Observera att i det här inlägget länkar vi med så kallade affiliatelänkar. Det innebär att vi får provision om du gör ett köp via våra länkar – givetvis utan någon extra kostnad för dig! Det är ett sätt för oss att fortsätta skapa innehåll som är gratis att ta del av, och hålla nere antalet annonser. Gör du ett köp via våra länkar är vi förstås oerhört tacksamma!

Vilken skivstång ska du välja?

Skivstången är kanske det viktigaste träningsredskapet i ditt hemmagym, men vilken ska du ha? Det styrs, som med det mesta andra, av vad du tänkte göra med den.

I filmen tittar ovan tittar vi bara på skivstänger med så kallade ”internationella mått”. Det betyder att de är 220 cm långa, väger 20 kg och har plats för viktskivor med 50 mm hål på sidorna. Om du är en frisk person som tänkte bedriva helkroppsträning med skivstång, kommer du att behöva en sådan stång. Det finns mindre och lättare skivstänger, ofta kallade skolstänger, men som namnet antyder är de avsedda för barn snarare än vuxna, och jag rekommenderar verkligen att du skaffar en ordentlig skivstång redan från början om du tar ditt hemmagymmande hyfsat seriöst.

Men, även de fullstora, ”internationella” stängerna kan skilja brett i egenskaper. Till exempel:

  • Maxbelastning. Från cirka 220 kg till runt ett ton.
  • Tålighet. Hur benägna är de att krökas av tuff träning, och tål de att släppas i golvet?
  • Kullager och rotation. Om du ska göra frivändningar eller ryck så vill du ha en kullagrad stång som enkelt kan rotera även om du har vikt på den. Ska du göra övningar där stången inte roterar (som knäböj, bänkpress och marklyft) så vill du att stången ska rotera lite trögare eftersom det kommer kännas lite stabilare.
  • Lättring. Det vill säga mönstringen i stången som hjälper greppet. Här vill man ofta ha lite mindre lättring vid övningar som frivändningar och ryck, men mer lättring vid knäböj, bänkpress och marklyft.

Vi tar och går igenom de tre stänger vi tittade på i filmen!

1. Internationell träningsstång (länk)

Träningsstång 220 cm

Träningsstång 220 cm

  • 220 cm lång – 20 kg tung
  • Maxbelastning 220 kg
  • Gjord för 50 mm viktskivor
  • Vikterna kan rotera, dock saknas kullager
  • Ej gjord för släpp och stötar

Om man är styrkelyftare eller tyngdlyftare är det lätt att bli lite snobbig och tänka att endast det bästa är gott nog. Och visst, är du en lyftare som dessutom har tränat i flera år så ställs höga krav på stången. Det betyder dock inte att alla behöver punga ut för en stång i toppklass, särskilt inte om du är på motionärsnivå.

Det här är den första stången vi tittar på i filmen ovan. Med en prislapp på strax över tusenlappen är den ett väldigt prisvärt alternativ för dig som just börjat komma igång med mer seriös styrketräning, men ändå inte känner att det är värt att skaffa någon av de lite dyrare stängerna. En stor fördel med den här stången är att även om du skulle uppgradera till en bättre stång längre fram, så kommer alla viktskivor och den ställning du köper till den här stången fortfarande passa, eftersom den är av rätt mått.

Man får dock vad man betalar för, och den här stången har en maxbelastning på 220 kg. Vidare klarar den inte släpp och stötar, utan är avsedd för övningar utan stötar, såsom knäböj och bänkpress. Jag skulle gissa att om du alltid sätter ned stången kontrollerat och försiktigt vid marklyft så fungerar den nog bra för det också. Vidare är vikt- och längdangivelsen inte exakt, utan stångens vikt kan skilja +/-1 kg, och längden diffa någon centimeter.

Don efter person: den här stången räcker inte för dig som vill bedriva tung tyngdlyftning, styrkelyft eller crossfit, men den kanske passar dig som är ny till styrketräning och vill ha en första stång att bygga din styrka med?

> Klicka här för att komma till träningsstången, 220 cm

2. Kullagrad premium-skivstång – Recoil (länk)

Kullagrad skivstång Recoil

Kullagrad premiumstång.

  • 220 cm lång – 20 kg tung
  • Maxbelastning 900 kg
  • Kullager för bra rotation vid frivändningar och ryck
  • Tål stötar och släpp
  • Klarar tuff kommersiell användning på styrkeklubbar, crossfitboxar och gym
  • En mycket bra allroundstång som passar bra till det mesta, men framförallt tyngdlyftning/crossfit

Det här är den andra stången vi tittar på i filmen. Här har vi lagt på ett par tusenlappar på priset, så att prislappen hamnar på drygt tre tusen kronor. Men: kvaliteten har också ökat med ett kvantsprång.

Varenda stång av den här modellen böjtestas individuellt med 1 tons belastning, för att tåla tuff användning i kommersiella gym, crossfitboxar och styrkeklubbar – utan en enda reklamation hittills. Chansen att du ska ha sönder en sådan här stång i ditt hemmagym är således nära noll.

Stången är givetvis 220 cm lång, väger nära 20 kg med god noggrannhet och har 50 mm vikthylsor.

Den här stången har kullager i viktkragarna, vilket gör att den roterar enkelt – även under belastning. Det gör stången väl lämpad för tyngdlyftning och crossfit, där du vänder och roterar stången i flera av momenten.

Stången går även utmärkt att använda till styrkelyft (knäböj, bänkpress och marklyft), även om det finns vissa detaljskillnader mellan denna och en renodlad styrkelyftsstång, där denna är mer allround och en styrkelyftsstång är mer specialiserad.

Det är framförallt tre saker som skiljer en tyngdlyftnings-/allroundstång från en styrkelyftsstång:

  • Kullager. En tyngdlyftningsstång måste kunna rotera lätt, medan en styrkelyftsstång bör ha trögare rotation för ökad stabilitet.
  • Styvhet. En tyngdlyftningsstång har 1 mm mindre diameter, och man börjar ana att den sviktar när den är lastad till cirka 140 kg. En styrkelyftsstång är styvare, och det är först runt 180–200 kg som man börjar ana att den sviktar.
  • Lättring. På en styrkelyftsstång vill man gärna ha lite mer aggressiv lättring för bättre grepp, medan det varken behövs lika bra grepp på en tyngdlyftningsstång (pga att vikterna du lyfter är lättare) samt att en aggressiv lättring snabbt kan slita upp huden i händerna.

Så, vill du ha en bra skivstång att kunna träna lite av varje med? Välj den här ”allroundstången”. Vet du att du till 99 % kommer vilja träna styrkelyft? Välj styrkelyftsstången nedan. Jag vill dock förtydliga att det går utmärkt att träna styrkelyft även med denna stången, särskilt om du mest tränar på vikter under eller kring 150 kg. Går du över den vikten så börjar du nog märka skillnaderna mer och mer, även om det inte är många procent prestationsminskning det handlar om.

> Klicka här för att komma till premiumstången

3. Styrkelyftstång – Recoil (länk)

Skivstång för styrkelyft Recoil

Skivstång för styrkelyft.

  • 220 cm lång – 20 kg tung
  • Maxbelastning 900 kg
  • Tål stötar och släpp
  • Klarar tuff kommersiell användning på styrkeklubbar, crossfitboxar och gym
  • Styvare, mer lättring och har trögare rotation än allroundstången – för övningar där du vill ha mer stabilitet, såsom knäböj, bänkpress, marklyft och militärpress

Vill du ha en skivstång av hög kvalitet till ditt hemmagym, men vet att du inte kommer ägna dig åt frivändningar och ryck, så är det här stången för dig.

Detta är den tredje stången vi tittar på i filmen ovan. Jag har även den här i mitt hemmagym (tillsammans med premiumstången ovan, samt Eleikos SL-stång – döm mig inte), och måste säga att för cirka 2 500 kr känns den här stången verkligen extremt prisvärd. Jag har tränat med den i några veckor nu, och den är numera min favoritstång för marklyft: styv, med lagom lättring för bra grepp utan att slita sönder huden.

Det är inte mycket mer att säga än vad som sades under förra rubriken. Det här är en stång av mycket hög kvalitet, som tål belastningar upp till 900 kg och används i kommersiella klubbar, utan en enda reklamation hittills.

Den här stången kan du träna rejält tungt och säkert med, och den är specialiserad för dig som primärt vill träna styrkelyften eller andra lyft där rotation inte är avgörande (som frivändningar och ryck).

Jag rekommenderar den här stången varmt.

> Klicka här för att komma till styrkelyftsstången

Men Eleiko då?

I filmen kikade vi bara på de tre stängerna ovan, men det går givetvis inte att diskutera skivstänger utan att nämna vår svenska stolthet Eleiko.

Eleiko gör mig veterligen världens bästa skivstänger, med oöverträffad kvalitet. Jag har deras styrkelyftsstång hemma, och har tidigare även haft deras XF-stång.

Dock är prislappen också betydligt högre – från cirka 8 500 kr och uppåt för deras styrkelyftsstång. Frågan är om din upplevda nytta motsvarar ungefär tre gånger högre pris? Är du en utövare på absolut elitnivå så gör den kanske det, eller för att du gillar känslan av att veta att du har den allra bästa utrustningen.

Jag gillar verkligen Eleiko både som företag och deras stänger, så min rekommendation blir väl ungefär så här:

  • Vill du ha den bästa skivstången som finns att köpa för pengar – köp Eleiko.
  • Vill du ha en skivstång som fortfarande är väldigt bra och som är oerhört prisvärd – köp någon av Recoil-stängerna.

Sammanfattningsvis om skivstänger

Här är ett kort sammandrag om de tre stänger vi tittade på i filmen:

  1. Träningsstång – Billigast och lägst kvalitet av de tre vi tittade på, men samtidigt mycket skivstång för pengarna. Passar dig som är ny till styrketräning, och inte heller hade tänkt ägna dig åt tyngdlyftning eller crossfit med stången. Maxbelastning på 220 kg, inga kullager och tål ej att släppas.
  2. Kullagrad premiumstång – En allroundstång för dig som både vill kunna träna tyngdlyftning, crossfit och styrkelyft. Maxbelastning på 900 kg, kullager för bra rotation och väldigt stryktålig. En mycket bra stång, av kvalitet hög nog för att användas i kommersiella gym.
  3. Styrkelyftsstång – En skivstång specialiserad för styrkelyft, genom att den är styvare, har kraftigare lättring och trögare rotation än premiumstången ovan. Maxbelastning på 900 kg och tål tuff användning. Väldigt prisvärd och används precis som ovanstående i kommersiella gym!

Sådär! Med skivstängerna avklarade så vänder vi blicken till det vi lastar på stängerna, nämligen viktskivorna!

Vilka viktskivor ska du välja?

Ja, hur svårt kan det vara att göra en viktskiva egentligen?

Tja, det finns faktiskt ett par saker att ta hänsyn till.

Till exempel:

  • att vikten väger vad den ska,
  • att vikten har en bra storlek för ändamålet,
  • eventuella stötdämpande egenskaper.

Vi kikar på de två modeller av viktskivor som vi kollar på i filmen ovan!

1. Gummerade viktskivor (länk)

Gummerade viktskivor

Gummerade viktskivor.

Här har vi gummerade viktskivor med 50 mm hål, och dessutom greppvänliga handtag. Gummit erbjuder visst skydd för underlag och viktskivan själv, även om det inte är någon direkt stötdämpning.

Priset är väldigt svårslaget, med ca 30–35 kr/kg, eller knappt 700 kr för 20 kg.

På de här viktskivorna är däremot viktnoggrannheten okänd – för mig åtminstone. Jag skulle gissa, baserat på liknande produkter och pris, att det kanske handlar om ca 5 % felmarginal.

En fördel i deras utformning är handtagen som gör dem lättare att lasta av och på. En nackdel med utformningen är däremot att viktskivorna skiljer åt i diameter. Normalt sett har standardviktskivor (som till exempel används på tävlingar i tyngdlyftning och styrkelyft) en diameter på 45 cm. På dessa viktskivor ökar diametern i takt med vikten, upp till 43 cm för den tyngsta viktskivan på 25 kg.

Spelar det någon roll? Ja, ibland. Nämligen när du lyfter skivstången från golvet, som vid marklyft. För många är det redan förhållandevis utmanande för rörligheten att böja sig ned till stången vid marklyft, och om du är nybörjare och bara vill använda till exempel 15 kg-plattorna med en diameter på 35 cm, kommer stången att hamna 5 cm längre ned än vad den hade gjort med standardstorlekar. Och, även om du har en 25 kg-platta innerst och lastar på ytterligare (mindre) vikter utanpå, betyder det att den största viktplattan kommer att ta upp all belastning när stången slår i golvet, vilket kan skada både golv, skivstång och viktskiva.

Sammanfattningsvis är de väldigt billiga, men vissa detaljer såsom viktkalibrering och storlek lämnar lite att önska.

> Klicka här för att komma till de gummerade viktskivorna

2. Bumper plates (länk)

Recoil bumper plates

Bumper plates från Recoil.

Dessa viktskivor är något dyrare (~25 %) än de gummerade, men flera strån vassare.

”Bumper plates” är beteckningen på viktskivor som är utformade för att kunna släppas utan att vare sig gå sönder eller skada golv och skivstång. Recoils bumper plates har en noggrannhet på 1 % (dvs att 10 kg får max väga +/- 100 g) vilket är bra, och har testats för över 20 000 släpp, vilket är mycket bra.

De här viktskivorna är av standardmått, det vill säga att de har en ytterdiameter på 45 cm oavsett om de väger 5 eller 25 kg. De tyngre skivorna är istället bredare, upp till 9,5 cm för 25 kg-plattan. Bredden kommer med för- och nackdelar. En fördel är att impulsen när man släpper stången fördelas över en större area, vilket skonar underlaget. En nackdel är att de tar mer plats på stången och begränsar hur mycket vikt du får plats med.

Jag har de här viktskivorna hemma, och har mätt hur mycket man får plats med. Cirka 250 kg kan du lasta en skivstång med av dessa plattor, plus stångens vikt på 20 kg för en summa av 270 kg. Om du vill marklyfta tyngre än så, kan du köpa ett par tunna järnskivor att byta ut ett par bumper plates mot, så att du får plats med ännu lite mer vikt.

Din starka jäkel.

> Klicka här för att komma till Recoils bumper plates

Sammanfattning

Många val! Vi gör en liten avslutande sammanfattning:

Skivstång

  • Träningsstång (max 220 kg) – Instegsstång som är väldigt billig, men har en maxbelastning på 220 kg och är ej gjord för att klara att släppas. Har dock standardmåtten på 220 cm och 20 kg, med 50 mm vikthylsor.
  • Recoil premiumstång – Skivstång av premiumkvalitet som tål tuff användning med släpp och stötar, och klarar en maxbelastning på 900 kg. Har kullager, vilket gör att den är bra till tyngdlyftning och crossfit. En bra allroundstång som du kan träna det mesta med.
  • Recoil styrkelyftsstång – En skivstång för dig som vill specialträna styrkelyft. Hög kvalitet och 900 kg maxbelastning. Jämfört med allroundstången ovan är den här lite styvare (1 mm tjockare), har trögare rotation och lite skarpare lättring för att passa som bäst till styrkelyft. En stång som tål tuff och tung användning.

Viktskivor

  • Gummerade viktskivor – Mycket lågt pris. Gummering för visst skydd, samt greppvänliga handtag. Brister är avsaknad av information om viktnoggrannhet, samt att de inte håller standardmått på ytterdiameter.
  • Recoil Bumper plates – Fortfarande lågt pris, men högre kvalitet. Standarddiameter på 45 cm, viktnoggrannhet på 1 % och testade för att kunna släppas 20 000 gånger utan att gå sönder.

Skivstångspaket:

***

Sådär! Det var en liten guidning genom ett snårigt ämne, men förhoppningsvis är du nu lite bättre rustad för att välja rätt skivstång och vikter som passar just dina förutsättningar.

Nu har vi klarat av alla de viktigaste utrustningsbitarna för att du ska kunna komma igång med bra styrketräning hemma, men det kvarstår fortfarande två delar i vår serie. I nästa del, som kommer om några dagar, ska vi titta på hantlar!

Här är alla delar i vår hemmagymsserie:

Klicka på länken för att komma tillbaka till vår samlingssida om att bygga hemmagym!

Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft. Han grundade Styrkelabbet och har skrivit e-böckerna Så bränner du fett och bygger muskler samt Handboken för effektiv viktnedgång. Tillsammans med dietisten Sierra de Goldsmith har han även skrivit boken Styrkelabbets kostscheman.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Nästa artikelAvsnitt 140: Hur mycket styrketräning är för mycket styrketräning?