Styrkelabbet avsnitt 140: Hur mycket styrketräning är för mycket styrketräning?

Avsnitt 140: Hur mycket styrketräning är för mycket styrketräning?

Skruva upp volymen till elva, kompis, för i dag gör vi fler set än någonsin! Det har nämligen kommit en väldigt uppmärksammad studieträningsvolym, i vilken vissa deltagare fick göra så många som 45 set/vecka för samma muskelgrupp.

Vid det här laget vet du att mer styrketräning oftast är bättre än mindre. Men när blir mer träning för mycket träning?

Det är avstampet för dagens diskussion. Vi går igenom den nya studien, så klart, och diskuterar både vad vi tycker är bra och dåligt med den. Dessutom plockar vi fram vad tidigare forskning kommit fram till, för att kunna ge dig vår allra bästa killgissning om var den övre gränsen för träningsvolym ligger.

Och just ja. Sist men inte minst berättar Philip mer om varför han numera satsar fullt ut på konditionsträning.

Hålltider:

  • 00:00 – Försnack
  • 10:10 – Dagens ämne: Hur mycket styrketräning är för mycket styrketräning?

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app eller på Spotify (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som vi använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Styrkelabbet Gymgrossisten

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och vi har använt deras kosttillskott i många år nu. Det vi använder och gillar mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten eller frågor som du vill att vi svarar på!

Så bränner du fett och bygger muskler

Philip lyfter skrot och tappar hår. Tog silver på DM i klassisk styrkelyft 2016, i klass +120 kg (som hade två deltagare). Följ honom på Instagram för att ta del av fitnessvärldens mest dekadenta mix av baslyft, käk och buteljer.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

1 kommentar

  1. Putte

    När folk i ”tester” pratar om antal reps per vecka. hur många repetitioner per set bör det vara för att räknas?

    I exempelvis bänkpress Boogie så består arbets-seten ungefär av tvåor på ungefär 85% av 1RM. (typ 6×2) kan man räkna det som sex ”fullvärdiga set” när jag försöker räkna antal set per vecka? Eller krävs det att ett set är typ 5-8 reps?
    Ps: Tack för tipset att jag skulle söka mig till en atletklubb istället för ett ”friskisgym” det var ett grymt bra råd! // Putte

Kommentarer är stängda.

Nästa artikelJag hatar hur du tränar, men älskar att du gör det