Kost och näring för dig som styrketränar

På den här sidan hittar du kost- och näringsråd anpassade för dig som styrketränar.

Under olika kategorier hittar du både längre guider och kortare inlägg. Målet: att lära dig vad du behöver veta för att bygga kroppen du vill ha.

Ta även gärna en titt på samlingssidan om fettförbränning ifall det är ditt mål!

Kost, allmänt

Kostscheman

Protein

Tips och listor på proteinrik eller näringsrik mat

Kosttillskott

Styrkelabbets nyhetsbrev!

Vill du få våra bästa tips för hur du lyckas med din träning?

Vill du också få vår e-bok om hur du fixar din rörlighet för knäböj och marklyft – helt gratis?

Bli då prenumerant på vårt nyhetsbrev i lådan nedan! 🙂

Sveriges starkaste nyhetsbrev!

Få nya artiklar rakt ned i inkorgen, och våra bästa tips om hur du lyckas med din träning!

Över 30 000 aktiva prenumeranter!

En gång i veckan skickar vi ut nyhetsbrevet där vi samlar alla artiklar, filmer och podcastavsnitt som vi har släppt under den gångna veckan.

Köp Styrkelabbets kostscheman

4 tankar på “Kost och näring för dig som styrketränar”

  1. Hej, jag är en kille på 14 år har precis börjat styrketräna använder erat träningsprogram, för nybörjare. Jag har alltid varit smal och just nu är jag 174cm lång och väger 62kg. Jag ”bulkar” just nu och äter ca 3000 kcal 120 gram protien varje dag. Men min fråga är om jag ska äta 3000 kcal varje dag även dom dagarna jag inte tränar. Är rädd att jag kommer bli tjock om jag äter 3000 kcal 1 dag när jag inte tränar 🙁 och om jag inte bör äta så mycket vad ska jag göra då?! Tack på förhand…

    Svara
    • Hej!

      3 000 kcal om dagen låter som en bra mängd för en ung smal kille som vill bygga muskler.

      Ät gärna så mycket även på vilodagar. Dina träningspass bygger muskler dagen efter, på vilodagen, och då vill de gärna ha ett litet kaloriöverskott.

      Du blir aldrig tjock hux flux. Sådant tar lång tid. Märker du att du lägger på dig mer fett än du trivs med kan du dra ned lite då, men du behöver inte räkna kalorier från dag till dag. Du kommer inte att vakna en morgon och vara tjock.

      Svara
      • Okej tack så jättemycket men träningsprogrammet är ju 3 gånger i veckan är det bra och köra konditions pass 3x 25 min i veckan eller är det bättre för musklerna att vila och skippa konditionen om man vill bygga muskler så snabbt och så bra som möjligt??

        Svara

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.