Välkommen till Styrkelabbet – en prisbelönt blogg om styrketräning!

Hej kompis!

Vi på Styrkelabbet vill hjälpa dig att bygga muskler och bli starkare, tappa fett och må bättre!

Vi på Styrkelabbet älskar styrketräning, och vet att den blir roligare när den utövas på ett effektivt sätt. Därför ger vi dig bara information, metoder och program som har vetenskapligt stöd – omsatt i praktiken med hjälp av vår långa erfarenhet av styrketräning.

Så här hjälper vi dig!

För att hjälpa dig få bättre resultat av din träning finns det redan över 500 artiklar och 200 podcastavsnitt här på sidan – helt gratis! Du navigerar lättast till dem genom att använda menyn högst upp, eller ta en titt i arkivet.

Vi har en mängd populära träningsprogram, som du dessutom kan hitta i vår app Styrkelabbet (finns till iOS och Android). Våra premiumprogram, och lite andra produkter såsom till exempel t-shirts hittar du i vår webshop.

Vill du få ett mejl när en ny artikel publiceras eller vi har några andra nyheter? Fyll då i din bästa e-postadress i rutan här under så missar du inget!

(Då får du dessutom en gratis e-bok om rörlighet)

Sveriges starkaste nyhetsbrev!

Få nya artiklar rakt ned i inkorgen, och våra bästa tips om hur du lyckas med din träning!

Över 30 000 aktiva prenumeranter!

(Det är fullständigt gratis, och kommer alltid att vara)

Om Styrkelabbet

Styrkelabbet.se startades 2011, och har i dagsläget 500 000 sidvisningar per månad, och över 30 000 personer prenumererar på artiklar via e-post.

Vi har även fått ett par utmärkelser längs vägen.

Styrkelabbet …

  • belönades med Guldhjärtat 2014 i kategorin ”Årets blogg/hemsida”,
  • har rankats som en av Sveriges bästa träningsbloggar av både Muscles och Cision,
  • utsågs till årets hälsopodcast 2016 i Svenska podcastpriset.

Vi som jobbar här

På Styrkelabbet är vi i dagsläget sex anställda. Här är vi, efter ordning som vi började här, och lite utav vad vi pysslar med:

  • Daniel Richter: Är VD, poddar och skriver. Har tävlat i styrkelyft/bänkpress sedan 2013 och bor med sin familj på den blåsiga, skånska lerslätten. Civilingenjör som har svårt med SI-enheterna ibland. Är bland annat styrketräningsinstruktör med flera specialistutbildningar inom styrkelyft, och har läst högskolekurser inom fysiologi, näringslära och träning.
  • Philip Wildenstam: Poddar, skriver, ordnar med nyhetsbrev, produktutveckling och kundsupport. Tävlat i styrkelyft sedan 2016, är utbildad kostrådgivare, och älskar och kan allt som är värt att veta om matlagning och vin. Belägen i Stockholm, men reser gärna världen över för att besöka vingårdar och restauranger med sin fru (som är bättre än honom på bänkpress). Vår ölgubbe!
  • Nils Nordin: Träningsappens urfader! Utvecklingschef på vårt kontor i Göteborg. Tränar tyngdlyftning i sitt oisolerade förråd, och har precis prickat in både barn, villa, vovve och en elbil som aldrig är laddad.
  • Andreas Abelsson: Vårt universalgeni som i träningssammanhang kanske är mest känd som King Grub. Skriver med glödande tangentbord och har läst allt som går att läsa om träning, kost och hälsa de senaste decennierna. Har i mer än 30 års tid obönhörligt slitit ut gymmens vikter och konditionsmaskiner.
  • Johanna Lindegren: Vår ekonomistudent på Handelshögskolan i Stockholm, som helst tränar marklyft och chins. Johanna stöter du troligen på om du skriver till vår support, eller om du kom hit och letade efter tips på att klara dina första chins.
  • Maja Nilsson: Studerar till civilingenjör i datateknik på Chalmers och utvecklar parallellt vår app. Tyngdlyftare på Mossebergs AK, och kämpar förgäves för att ta tillbaka företagsrekordet i ryck från Philip.
  • Fanny Roethlisberger: Vår receptkreatör, webbshopsmästarinna, och kettlebellkonnässör. Fanny har bloggat, jobbat och levt i träningsbranschen i ett decennium, och bor i Uppsala med två lurviga bjässar till hundar.

Vill du jobba med oss? Då skadar det aldrig att skicka iväg ett mejl till info@styrkelabbet.se!

Från vår höstkickoff i Göteborg. Från vänster: Philips rygg, Johanna och Nils.
Daniel och Philip Styrkelabbet
Daniel & Philip, rösterna i Styrkelabbet Podcast.

Följ oss!

Följ gärna Styrkelabbet på sociala medier för att ta del av informationen och inte missa något:

Vill du diskutera träning med likasinnade får du inte heller missa Styrkelabbets Kompisklubb på facebook, ett community med 5 000 styrketräningsnördar.

Gillar du att läsa på engelska, eller vill tipsa dina icke-svensktalande vänner om styrketräning, så får du gärna spana in vår nya site som är under uppbyggnad: StrengthLog.

Eller, om du vill få mejl om nya artiklar här på Styrkelabbet.se i inkorgen: prenumerera på nyhetsbrevet via rutan nedan.

Varmt välkommen till Styrkelabbet!

Sveriges starkaste nyhetsbrev!

Få nya artiklar rakt ned i inkorgen, och våra bästa tips om hur du lyckas med din träning!

Över 30 000 aktiva prenumeranter!

18 tankar på “Välkommen till Styrkelabbet – en prisbelönt blogg om styrketräning!”

  1. Hej! Älskar denna hemsida och alla grymma tips och instruktioner, MEN blev lite besviken när jag läste på den här sidan om er och insåg att ingen av er har någon utbildning inom träning/näringslära? =O Stämmer det?

    /Natalie

    Svara
    • Hej Natalie!

      Haha, just det ja, det var den detaljen med. Jag har utbildat personliga tränare emellanåt, räcker det? 😀

      Skämt åsido, det är absolut en relevant fråga, och jag har lagt till lite information om det ovan. De flesta av oss har inte så många formella utbildningar i området, nej. Vi som skriver och skapar innehåll här håller oss istället ajour genom att bevaka träningsforskningen som löpande publiceras, och genom att i allmänhet förkovra oss i den vetenskapliga litteraturen när vi skriver om ett ämne. Många år av det (eller i Andreas fall: decennier) ger en ganska gedigen kunskapsbas, särskilt när den kombineras med 1) att vara ute i verkligheten genom aktivt eget tränande och tävlande, och 2) att det vi gör, skriver och säger granskas och nagelfars av hundratusentals träningsintresserade personer, varav en stor del av våra lyssnare och läsare är just personliga tränare eller kostrådgivare som vill lära sig mer eller hålla sig uppdaterade. 🙂

      För min egen del så har jag hur som helst åtminstone gått följande träningsrelaterade utbildningar: Styrketräningsinstruktör (180 h lärarlett), RKC (instruktörsutbildning i kettlebells), Eleiko Strength Coach steg 1, Eleiko Powerlifting steg 1 & 2, Barn- och ungdomstränare i styrkelyft och Evidensbaserat styrkelyft. På högskolenivå har jag hittills några dussin högskolepoäng inom humanfysiologi, näringslära och träningslära, och håller på deltid på att samla på mig fler.

      Svara
  2. Hej vet inte om det är rätt ställe att fråga om köp av premium i appen. Har försökt betala i mobilen men funkar inte. Går det inte att betala med bankkort?

    Med vänlig hälsning,
    Juliano

    Svara
    • Hej Juliano! När du köper premium genom appen, så gör du det antingen av Google eller Apple, beroende på vilken mobil du har. Om ditt köp inte går igenom kanske du behöver uppdatera dina kortuppgifter inne på ditt Apple- eller Google-ID? 🙂

      Svara
    • Hej försöker köpa kostschema böckerna. Det har dragits 448 kr inkl porto från mitt konto. Men något hände med sidan fick ingen bekräftelse och varan finns kvar i korgen

      Svara
  3. Hej jag har betalt för premium 129kr/mån

    Tar det tid innan man är registrerad eller hur går det till? Kommer nämligen fortfarande inte åt träningsprogrammen även fast det dragits 129kr från kontot

    Svara
  4. Hallå i stugan!

    Tänkte höra med er på SL om ni skulle vilja ta upp det här med återhämtning i form av kalla duschar, isbad och liknande. Har hört och sett att många tynglyftare använder diverse ortodoxa metoder för att maximera återhämtningen. Vad säger studierna? Vilka metoder finns det där ute?

    Allt väl!

    Svara
  5. Hej!
    Jag har fått ljumskbråck av styrketräning. Jag tror det var sittande rodd som gav det. Jag anar att jag – innan operation – kommer att ha problem/risk att köra tungt med marklyft, benböj och just rodden. Jag har sett att tynglyftare/styrkelyftare har ljumskbråck oftare än andra friska… Har ni några roliga/praktiska/intressant insikter kring detta? Framför allt är det säkra sätt att hålla styrkan till rehaben är färdig.
    Vänligen,
    Patric
    ps. Jag förstår om detta inte är en fokusfråga för er, men jag chansar… 🙂

    Svara
  6. Tjena Styrkelabbet!
    Trogen lyssnare sedan första avsnittet. Tack för grym blogg och podd!

    En fråga om träningsprogram i appen. Jag kör Emelies 3-dagars program. Om jag failar och inte klara en 5 set á 5 reps så ökar vikten nästa gång med 2,5kg. Visst borde programmet behålla en vikt tills det är godkänt.

    Tack!

    Svara
  7. Hej!
    Jag försöker få ett nytt lösenord då jag glömt mitt gamla. Gör detta via appen men jag får aldrig något mail:(

    Svara
  8. Tjena. Har styrketränat i lite mer än ett år. Äter havregrynsgröt 3 ggr om dagen, till frukost & sen som tillbehör till matlådorna på jobbet, (Lunch & middag) funderar om det blir för mkt kolhydrater. Har ett aktivt jobb!

    Svara
  9. Hej,
    Jag skulle gärna se Johannas, Majas och Fannys förslag på styrkelabbets favoriter hos Gymgrossisten! Gärna förslag på några sköna, squat-proof tights med hög midja!
    Mvh
    Helene

    Svara
  10. Hej Labbet!

    Jag har inte möjlighet att besöka mitt gym denna månad.
    Om jag gör 100 st armhävningar per dag istället för min normala bänkpress träning.
    Kommer jag att klara att bevara min styrka i bänkpress?
    Eller bör jag kanske köra fler?
    Mvh Fredde

    Svara

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.