Sojaprotein eller vassleprotein – vilket ger bäst träningsresultat på sikt?

När man mäter stimulansen av den muskulära proteinsyntesen i samband med proteinintag, ser man i de flesta studier att vassleprotein har en mer kraftfull effekt än sojaprotein. Det tillskrivs den större leucinmängden i vassleprotein. Leucin är den aminosyra som sänder signaler för att sätta igång proteinsyntesen, och det krävs en viss mängd för att få ett ordentligt gensvar.

Vad som är mer oklart är hur tillskott av olika proteiner i samband med styrketräning påverkar muskeltillväxten och styrkeökningarna på sikt. Akut gensvar i samband med ett intag är intressant, men det är inte säkert att det går att översätta till faktiska ökningar över en längre tid.

En ny meta-analys jämförde effekten av att använda ett tillskott baserat på sojaprotein med effekten av att använda ett tillskott baserat på animaliskt protein på styrka och muskeltillväxt i samband med styrketräning.

Man tittade på förändringar av fettfri massa och styrka i studier som varade minst sex veckor. Nio studier med totalt 266 deltagare fyllde kriterierna för meta-analysen, varav fem jämförde sojaprotein med vassleprotein och övriga fyra jämförde sojaprotein med något annat animaliskt protein, som kaseinprotein eller nötköttsprotein.

De sammanslagna resultaten från studierna visade att tillskott av sojaprotein eller vassleprotein i sig inte gav några styrkeökningar eller förändringar av den fettfria massan.

I kombination med styrketräning kunde man däremot se ökningar hos samtliga grupper, oberoende av valet av proteintillskott. Det fanns inga signifikanta skillnader i hur stora ökningarna av vare sig styrka eller fettfri massa var beroende på vilken sorts protein man använde.

Det verkar alltså som att det inte spelar någon roll vilken typ av protein man använder i samband med styrketräning. Vassleprotein hyllas ofta för sin kraftfulla stimulans av proteinsyntesen, men föredrar man ett alternativ utan kopplingar till djurriket, som sojaprotein, verkar det ge precis lika bra ökningar.

Det är bra att veta för de som inte vill eller kan använda mjölkproteiner eller de som vill ha ett veganskt alternativ utan att offra träningsresultaten.

Referens:

International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, Volume:28 Issue: 6 Pages:674-685. No Difference Between the Effects of Supplementing With Soy Protein Versus Animal Protein on Gains in Muscle Mass and Strength in Response to Resistance Exercise.

Handboken för effektiv viktnedgång

1 tanke på “Sojaprotein eller vassleprotein – vilket ger bäst träningsresultat på sikt?”

  1. Hur ser diskussion/forskning ut angående det klassiska ”soja protein ökar ens estrogen” ut nu förtiden? Händer ju rätt ofta att det slängs ut som en sanning i fikarummet och även om det känns orimligt så har iaf jag svårt att bemöta det påståendet.

    Svara

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.