Bygga hemmagym del 5

Så bygger du ett hemmagym: Del 5 – Det lilla extra

Nu har vi kommit till del 5 i vår serie om att bygga hemmagym!

I de tidigare delarna har vi tittat på golv, bänkar och racks, stänger och vikter, samt hantlar – så vad saknas? Det där lilla extra!

I filmen nedan spanar vi in mjuka atlasstenar, lyftstock, och kettlebells!

Här är utrustningen vi visar i filmen:

Fortsätt läsa för mer information om dem!

Observera att i det här inlägget länkar vi med så kallade affiliatelänkar. Det innebär att vi får provision om du gör ett köp via våra länkar – givetvis utan någon extra kostnad för dig! Det är ett sätt för oss att fortsätta skapa innehåll som är gratis att ta del av, och hålla nere antalet annonser. Gör du ett köp via våra länkar är vi förstås oerhört tacksamma!

Mjuk atlassten (länk)

Mjuk atlassten

Söker du lite variation till att lyfta en skivstång från marken? Lyft då en boll ibland!

De här ”mjuka atlasstenarna” kommer i vikter från lätthanterade 15 kg ända upp till mastiga 75 kg. Omkretsen är densamma på alla bollar, och är satt till 56 cm för att efterlikna atlasstenar.

Den här bollen är perfekt för dig som liksom mig är nyfiken på strongman, men dels inte har en bra yta att släppa hårda betongstenar på, och dels vill ha en lite lägre vikt för att kunna träna lättare. Jag har 75-kilosbollen hemma, och älskar att träna med den.

Att lyfta en sådan här boll tränar i grunden samma muskler som marklyft, det vill säga främst rygg- och höftmusklerna. Men, tillägget att du behöver greppa runt en boll som har annan tyngdpunkt och form gör att träningen påminner mer om brottning än om vanliga marklyft. Min upplevelse är att lyftandet av de här bollarna ger en bra komplettering till monoton marklyftsträning, genom att träna fler bålmuskler, och även tränar en allroundstyrka som är överförbar till att lyfta mer svårhanterliga saker än en skivstång – som stenar, eller varför inte personer.

> Klicka här för att komma till mjuk atlassten

Lyftstock (länk)

Lyftstock

En sådan här lyftstock har jag också i mitt hemmagym, och den kvalar absolut in i kategorin ”det lilla extra”. Det går alldeles utmärkt att träna press över huvudet med en vanlig skivstång – men det är så roligt och känns så häftigt att lyfta en riktig strongmanstock!

De här kommer i vikterna 33, 45 och 60 kg (den jag har), och växer lite i längd och storlek för varje steg. De matas med vanliga viktskivor med 50 mm hål, och har två handtag i så kallat neutralt grepp, vilket är rätt trevligt.

Lite som fallet med mjuka atlasstenar så kan träning med en lyftstock ge lite variation till den möjligen monotona skivstångsträningen, och att frivända upp och pressa en sån här stock utmanas kroppen från topp till tå.

Jag har skrivit lite om lyftstocken förr samt filmat ett träningspass, och det kan du se här: Daniel testar lyftstock och försöker slå PB!

> Klicka här för att komma till lyftstock 33 kg

> Klicka här för att komma till lyftstock 45 kg

> Klicka här för att komma till lyftstock 60 kg

Kettlebells

Kettlebells i järnPå ett sätt är det lite märkligt att skriva om kettlebells i slutet av en stor hemmagymsguide, just för att en kettlebell i viss mån är ett hemmagym i sig själv. En eller ett par kettlebells är det perfekta hemmagymsalternativet för dig som har ont om plats eller en deffad budget. Med övningarna press, rodd, goblet squat och sving så tränar du hela kroppen effektivt på kort tid, och du behöver inte mer än en, eller kanske två, kettlebells för det.

Men, om du redan har skivstång och hantlar i ditt hemmagym, finns det något behov av kettlebells? Det beror givetvis på vad dina mål är, men kettlebells kan bland annat erbjuda en variation i träningen och en charm i sin enkelhet. Dessutom, att bära ut kettlebellsen och träna i solen under sommarhalvåret är fantastiskt.

I filmen kikar vi i alla fall på tre olika klot:

  • Järn: En ren och enkel järnkula med handtag, och väldigt mycket kettlebell för pengarna. Klassiskt utseende, med en liten gummiplatta i botten för att skydda underlaget.
  • Neopren: Dessa har ett överdrag av neopren över själva klotet för att skydda underlaget, men lämnar handtaget blottat för bättre grepp.
  • Tävling: Kettlebells i tävlingsmått, de vill säga den storlek som de har när man tävlar i kettlebellsport. Det betyder att dessa klot har samma storlek oavsett vikt, till skillnad från de två ovanstående typerna som blir större ju tyngre de är. Väldigt prisvärda!

***

Det där var femte och sista delen av vår hemmagymsserie! Förhoppningsvis har du nu lite mer på fötterna inför att fatta ett köpbeslut, och kan bättre välja utrustning som passar dina förutsättningar. Skulle du göra din beställning efter att ha använt en av våra länkar är vi givetvis mycket tacksamma för det. Lycka till med bygget av ditt hemmagym!

Här är alla delar i vår hemmagymsserie:

***

Styrkelabbets hemmagympaket!

Vi har tillsammans med Gymkompaniet tagit fram Styrkelabbets hemmagympaket, som innehåller de viktigaste prylarna för ditt hemmagym.

I det har vi samlat de saker vi gillade bäst ur hemmagymserien, och eftersom du köper ett helt paket får du det till 10 % rabatt!

Klicka på länken för att komma tillbaka till vår samlingssida om att bygga hemmagym!

Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft. Daniel startade Styrkelabbet 2011, och har skrivit böckerna Så bränner du fett och bygger muskler, Styrkelabbets kostscheman samt Rumpboken.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

3 kommentarer

  1. Anonym

    Hej,

    Tack för bra artiklar och tips kring hemmagym, toppen!

    De mjuka atlasstenarena verkar kul och jag är rätt sugen på att köpa mig en för min egen hemma träning. Har du någon aning vad som kan vara en lämplig startvikt? Jag har aldrig testat att lyfta stenar innan, kör mest min styrketräning med kettlebells i nuläget (svingar 48 kg ganska komfortabelt och pressar 40kg utan problem, kör hyfsat med frontsquats på 2*32 om det kan vara någon riktlinje!?).

    /Dan

    • Daniel Richter

      Det är nog lättare om du säger vad du marklyfter på ett ungefär! Som referens så marklyfter jag 245 kg, och tycker att 75 kg är ganska lagom träningsvikt på bollen. Det vill säga 30 % av marklyftet.

      Rätt träningsvikt beror ju lite på vad man är ute efter, men med 75 kg så orkar jag göra 20-30 reps på ett ”pass” med bollen, och det tycker jag känns rätt lagom.

      • Anonym

        Jo, marklyftet hade ju varit bättre riktmärke men har inte kört det på ”år och dag” (helgerån, jag vet!) 🙂

        Men tack för tips & riktmärket, tror jag chansar på en 65:a, det borde bli fint.

Kommentarer är stängda.

Nästa artikelAvsnitt 143: Kan du påskynda återhämtningen med mjuk stretching?