Bygga hemmagym del 2 bänk och rack

Så bygger du ett hemmagym: Del 2 – Bänk & rack

Då är det dags för del två i vår serie om att bygga ett hemmagym!

Den här delen handlar om bänkar och racks. Vad är skillnaderna mellan olika modeller och vilka passar bäst för den träning du tänker utföra?

Här är bänkarna vi visar i filmen:

Och här är ställningarna:

Fortsätt läsa för mer info om dem, och hur du ska tänka när du väljer bänk och rack!

Observera att i det här inlägget länkar vi med så kallade affiliatelänkar. Det innebär att vi får provision om du gör ett köp via våra länkar – givetvis utan någon extra kostnad för dig! Det är ett sätt för oss att fortsätta skapa innehåll som är gratis att ta del av, och hålla nere antalet annonser. Gör du ett köp via våra länkar är vi förstås oerhört tacksamma!

Vilken träningsbänk ska du välja?

Vi tar en närmare titt på de tre nämnda ovan, går igenom för- och nackdelar, samt vem de kan tänkas passa för.

(Klicka på bilderna nedan för länk)

1. Ställbar träningsbänk basic

ställbar träningsbänk basic

Den här bänken är den billigaste och lättaste av de tre vi tittade på. Den är ställbar, och du kan vinkla både säte och rygg för att kunna träna till exempel lutande eller sittande pressar. Den väger inte mycket och är lätt att ställa undan när den inte används.

Det är en prisvärd bänk, men det som begränsar den är att den är lite åt det klena hållet. Bänken har en maxbelastning på 220 kg, så du maxar alltså ut den vikten om du till exempel väger 100 kg och tänkte bänka 120 kg eller mer. Men, vet du att du kommer att ligga under den här totalbelastningen (kanske med marginal till och med), så är det förstås ingen begränsning.

Ryggdynan är 22,5 cm bred, vilket är en vanlig bredd på träningsbänkar som du hittar på de flesta gym. Det är dock en för smal bredd för seriös bänkpressträning: då vill du helst upp till tävlingsmåtten 29–32 cm för att få en stabil bas under skuldrorna. Undantaget är förstås om du är en ganska liten person, då kan till och med en smalare bänk passa dina skuldror bättre.

Sammantaget så är det här en bänk som passar dig som antingen är ganska ny till styrketräning, eller inte är jättestor och/eller tung. Du bör även ha god marginal till maxgränsen på 220 kg (kroppsvikt + vikter). Bänken är ett prisvärt val för dig som vill kunna träna lutande övningar och inte är superintresserad av bänkpress.

> Klicka här för att komma till bänken.

2. Ställbar träningsbänk för bänkpress

Ställbar Träningsbänk för Bänkpress

Det här är den dopade storebrorsan till föregående bänk! Bredare, tyngre och starkare, för dig som kräver mer av din träningsbänk.

För denna specificeras ingen maxbelastning, men efter att ha känt på den och tittat på utformningen och den större godstjockleken, skulle jag uppskatta att den klarar uppåt dubbla vikten mot den förra bänken – åtminstone i plant läge, och något mindre i lutande läge (men där lyfter man också mindre).

Ryggdynan är 29 cm bred, vilket innebär att den är bred nog för att vara en bra bänk för ambitiösa bänkpressare. Normalt brukar ställbara bänkar vara olämpliga för bänkpress för att glipan mellan de två dynorna är för stor och störande, men det var faktiskt inte alls ett problem på den här bänken, utan den här hade jag kunnat tänka mig att träna bänkpress på.

Bänken är 48 cm hög i plant läge, vilket är strax ovanför maxhöjden på tävlingsbänkar som inte ska vara högre än 45 cm, men jag ser inte det som något stort problem.

Sammantaget är det här en riktigt bra och robust bänk för dig som tränar tungt och ställer höga krav på utrustningen. Den är ett bra val för dig som vill kunna träna lutande övningar, men ändå kunna träna tung och tävlingslik bänkpress ordentligt på en bra och stabil bänk. Den är tyngre och tar mer plats än den lättare ställbara bänken, men den har hjul i ena änden och ett handtag i den andra för att underlätta att ställa undan den när den inte används.

> Klicka här för att komma till bänken.

3. Plan bänk – premium

Plan träningsbänk - Premium

Jag har tävlat i styrkelyft och bänkpress sedan 2013, och tittar därför lite annorlunda på bänkar än vad många andra kanske gör: jag vill att den ska vara bred, platt, stum och tåla mycket stryk. Det gör den här plana bänken.

Av de tre bänkar vi tittat på, är det här den bästa bänkpressbänken. Den har en enkel design med färre saker som kan gå sönder, den har en helt platt och lagom stum dyna, och den passar tävlingsmåtten bäst: 31 cm bred och 47 cm hög – marginellt över de 45 cm i höjd som en tävlingsbänk ska vara, men det är ingenting som jag ens hade bekymrat mig över.

Inte heller här specificeras maxbelastningen, men precis som med föregående så uppskattar jag att den här klarar uppåt den dubbla vikten som den första bänken. Upp till supertungvikter skulle jag känna mig trygg med att bänkpressa på den här.

Sammantaget är det här en enkel och stark bänk, som passar dig som vet att du till 99,9 % vill använda din bänk enbart för seriöst bänkpressande. Tack vare att den inte har så många delar så har bänken även en låg vikt, och är lätt att ställa undan.

> Klicka här för att komma till bänken.

Sammanfattningsvis om träningsbänkar

Välj ställbar träningsbänk basic om du:

  • är ganska ny till styrketräning,
  • inte är jättestor eller tung,
  • kommer ha god distans till viktgränsen på 220 kg (kroppsvikt + vikter),
  • vill kunna träna lutande övningar och inte är superintresserad av bänkpress.

Välj ställbar träningsbänk för bänkpress om du:

  • har styrketränat ett tag och tar det seriöst,
  • är normalstor eller större,
  • överstiger eller är nära 220 kg (ovanstående bänks viktgräns) sammanlagt för kroppsvikt + vikter,
  • vill kunna träna lutande övningar, men ändå kunna träna tung och tävlingslik bänkpress ordentligt på en bra och stabil bänk.

Välj plan bänk – premium om du:

  • till 99,9 % vet att du kommer att träna plan bänkpress i ditt hemmagym, och vill göra det med bästa möjliga förutsättningar.

Nu går vi över till andra halvan av det här inlägget, och tittar på skivstångsställningar!

Vilket rack / skivstångsställning ska du välja?

I filmen visar vi och pratar om dessa två ställningar, bägge av märket Recoil, vilket är Gymkompaniets egna varumärke på träningsutrustning.

Vi börjar med att kika på skivstångsställningen.

Ställbar Skivstångsställning

Den här ställningen är klart billigast och enklast i sin konstruktion av de två. Det betyder dock inte att den är klen: ställningen har en maxbelastning på 250 kg och är stabilt konstruerad. Den här typen av ställningar används i gym världen över, av allt från motionärer till elitutövare inom tyngdlyftning och styrkelyft. Jag hade själv en sådan här typ av skivstångsställning de första två åren i mitt hemmagym, och tycker helt klart det här är en bra och prisvärd modell.

Den här ställningen kan du justera både i höjdled och i sidled. Som en liten bonus sitter det handtag för dips på baksidan, som du kan använda om du puttar ihop ställningen lite.

Sammantaget är det en enkel men bra allroundställning, som passar för de flesta syften.

Det är nog återigen främst den kräsne styrkelyftaren som vill ha ut lite mer av sin ställning, och som då bör kika på half racket.

Half Rack Premium

Half racket är stabilare, klarar mer vikt (450 kg) och har dessutom säkerhetsarmar som kan fånga upp vikten om du misslyckas med lyftet eller om det händer någon annan olycka.

Den största risken vid bänkpressande är inte att du misslyckas med lyftet och blir kvar med stången på bröstet. Det är tvärtemot ganska harmlöst, om än otrevligt, och kan lösas antingen genom att tippa skivstången åt sidorna så att vikterna trillar av, eller så brödkavlar du dig själv genom att rulla stången ned för kroppen.

Nej, det farligaste är om det sker någon olycka som gör att du tappar stången i hög fart mot ditt ansikte eller hals. Det är inte ovanligt att man, trött efter ett set, missar krokarna när man ska lägga tillbaka vikten och då tappar stången. Andra tänkbarheter är att du får blodtrycksfall och svimmar, eller råkar ut för någon annan skada när du tränar.

Kort och gott: någon form av säkerhetsarmar är väldigt viktigt att ha när du tränar bänkpress, även på vikter du vet att du klarar. Antingen kan du fixa någon form av separata säkerhetsarmar (jag byggde ett par i trä när jag bänkpressade med en vanlig skivstångsställning), eller så kan de vara en del av ställningen. De ger en stor sinnesro, inte bara vid bänkpress utan även vid knäböj är det skönt att veta att du har en bra plan B.

I alla fall: på half racket kan du enkelt justera höjden på krokarna som är så kallade ”J-hooks”, och även höjden på säkerhetsarmarna går att ändra.

Sammantaget är detta ett mycket stabilt och säkert rack, som ger en hög trygghetskänsla vid träning med tunga vikter.

Som ett litet tillägg kan nämnas att det även finns varianter av half racks med chinsstång för dig som har högre i tak, eller half racks som utöver chinsstång även har plats för att hänga upp vikter.

Till sist finns det även så kallade power racks, eller burar, som också ger bra säkerhet, stabilitet, samt möjlighet till chins. Jag har inte sett den IRL, men hade jag haft mer plats i mitt gym så hade jag övervägt Body Solids GPR378.

Så vilken ställning ska du ha?

  • Den ställbara skivstångsställningen är det billigare och enklare valet. Den tar dessutom mindre plats och är enklare att ställa undan när den inte används. Trots sin enkla design är det en robust modell som klarar av hård träning.
  • Half Rack Premium är det dyrare och mer platskrävande valet, men som ger mer stabilitet och säkerhet.

***

Det är en del att fundera på när det kommer till att välja bänk och ställning till ditt gym. Duger de enklaste varianterna för dig, eller har du större krav på din utrustning och behöver kliva upp lite i kvalitet? Förhoppningsvis kunde den här artikeln hjälpa dig lite på traven i ditt val. 🙂

I nästa del ska vi titta på den utrustning jag gillar allra bäst: skivstänger och viktskivor!

Här är alla delar i vår hemmagymsserie:

Klicka på länken för att komma tillbaka till vår samlingssida om att bygga hemmagym!

Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft. Han grundade Styrkelabbet och har skrivit e-böckerna Så bränner du fett och bygger muskler samt Handboken för effektiv viktnedgång. Tillsammans med dietisten Sierra de Goldsmith har han även skrivit boken Styrkelabbets kostscheman.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Nästa artikelBer jag dig dra åt helvete så kanske jag får sällskap där