Bygga hemmagym del 1 golv

Så bygger du ett hemmagym: Del 1 – Golv

Går du i tankar på att bygga hemmagym?

Då är vår nya artikelserie för dig! 🙂

Vi åkte nämligen till Mellerud (!) för att besöka Gymkompaniets lager och klämma och känna på deras utrustning. Resultatet blir en fem delar lång serie, där vi försöker guida dig till rätt val av utrustning när du bygger ditt hemmagym.

Först ut är den mest grundläggande delen: golvet. I filmen nedan visar jag och Philip två typer av golv, och snackar om skillnaderna mellan dem!

De golv vi visar i filmen är:

Fortsätt läsa för mer info om dem, och hur du ska tänka när du väljer gymgolv!

Observera att i det här inlägget länkar vi med så kallade affiliatelänkar. Det innebär att vi får provision om du gör ett köp via våra länkar – givetvis utan någon extra kostnad för dig! Det är ett sätt för oss att fortsätta skapa innehåll som är gratis att ta del av, och hålla nere antalet annonser. Gör du ett köp via våra länkar är vi förstås oerhört tacksamma!

Vilken sorts golv behöver du?

Ditt gymgolv fyller ett par funktioner:

  • Skydd. Gymgolvet skyddar både underlaget och träningsutrustningen och förhindrar att något av dessa går sönder när du tränar.
  • Ljudabsorption. Det kan slamra ganska mycket när man sätter ned vikter, och varje decibel du kan minska ljudet är skönt för öronen. Dessutom kanske inte grannarna blir så glada om du väcker dem med marklyft före jobbet på morgonen.
  • Snyggt. Med ett snyggt gymgolv på plats så får du helt enkelt en schyst look på ditt hemmagym, vilket gör det roligare att träna där.

Som vi pratar om i filmen så finns det i huvudsak två typer av gymgolv:

  1. Underlagsgolv. Det här är ett tunnare och billigare golv, som är ett bra val när du ska täcka stora ytor. Det skyddar väldigt bra, och har viss ljud- och stötdämpande effekt, dock inte till den grad att du kan släppa tunga vikter helt fritt på dem – däremot att sätta ned vikterna försiktigt går bra. Den här typen av golv är lite billigare än de riktigt stötdämpande. Exempel på den här typen av golv är den 6 mm tjocka Everroll-gymmattan. Troligen Sveriges vanligaste och mest sålda gymgolv!
  2. Stötdämpande golv. Här är det stötdämpande på riktigt. Vanligen från 25 mm och tjockare – de här golven går det att släppa och kasta tunga vikter på, och mattorna skyddar golvet, utrustningen och dina öron. Trots sin stötdämpande funktion så är mattorna med 25-30 mm tjocklek fortfarande stumma nog för att du ska kunna stå på dem och träna riktigt tunga knäböj och marklyft, utan att känna att golvet sviktar under fötterna. Ska du ägna dig åt tyngdlyftning, styrkelyft eller crossfit så är det sånt här golv du vill ha att släppa vikterna på. Exempel på den här typen av golv är Pusselgolv 25 mm, 1×1 m.

I mitt eget garagegym har jag den stötdämpande typen av golv. Inte exakt samma tjocklek som det vi visar i filmen, utan det här på 30 mm som är ännu lite dyrare. Är man influencer så är man …

Jag valde i alla fall att bara lägga stötdämpande mattor på sidorna av plattformen, där vikterna slår i, och så lade jag totalt 30 mm plywoodskivor (12 + 18 mm) i mitten där jag står. Det gjorde jag framför allt för att jag tyckte att det blev snyggare (särskilt efter att jag lackade plywoodskivan), men jag trodde även att det skulle behövas för att få ett riktigt stumt underlag att stå på. Det visade sig dock när jag väl fick hem mattorna att den sistnämnda anledningen var onödig – mattorna är helt klart stumma nog att stå på som de är.

Gymgolvet i mitt hemmagym

Först 30 mm stötdämpande mattor på sidorna, 1 m brett x 2,5 m långt (det är alltså 5 st mattor à 0,5 x 1 m). Sedan 30 mm plywood 1 m brett i mitten, och till sist ytterligare 1 m stötdämpande mattor på andra sidan. Hela plattformen är 3 m bred och 2,5 m lång/djup, vilket är ett ganska klassiskt mått som ger gott om utrymme. Under mattorna är det ytterligare 2 x 18 mm plywood som är skruvlimmat ihop, och det ligger rakt på gruset. Markfukt – come at me, bro!

Hur stort ska golvet vara?

Det finns två vanligt förekommande storlekar på plattformar, och det är 3 x 2,5 m eller 3 x 2 m. Det säljs till och med färdiga plattformar i de här måtten, och här är några exempel.

Av dessa två mått skulle jag verkligen rekommendera 3 x 2,5 m om du har plats. Det är vad jag har i mitt hemmagym, på fotot ovan. Det ger en hel del extra frihetskänsla, och eliminerar behovet av att ställa undan skivstångsställningen när du till exempel ska träna marklyft. Och förvisso: lägger du 3 x 3 m så slipper du till och med att flytta bänken när du ska marklyfta. Då är det dock inte längre den klassiska rektangulära formen, vilket retar mitt estetiska öga. Så gör inte så.

Hur lägger man dem?

  • Everroll-golvet kommer på en rulle i måttet 10 m x 1,25 m, kan skäras med kniv, och läggs nog bäst med dubbelhäftande tejp under skarvarna. Vid behov, ska sägas. Om du ställer tung utrustning ovanpå så kommer det räcka för att hålla mattan på plats.
  • Pusselgolv 25 mm, 1×1 m är så tungt (16 kg per platta) att det ligger stabilt som det är, så det är helt enkelt bara att lägga ut mattorna, sedan är du klar. Vill du trots det ändå hålla samman det ännu mer, kanske du till exempel kan bygga en enkel träram runt mattorna.
  • Det pusselgolv jag själv har består av lite mindre och lättare mattor, så där följer det med plastpluggar för att hålla ihop dem ytterligare lite.

***

Det var allt vi hade att säga om gymgolv för den här gången. I nästa del tittar vi på bänkar och racks!

Här är alla delar i vår hemmagymsserie:

***

Styrkelabbets hemmagympaket!

Vi har tillsammans med Gymkompaniet tagit fram Styrkelabbets hemmagympaket, som innehåller de viktigaste prylarna för ditt hemmagym.

I det har vi samlat de saker vi gillade bäst ur hemmagymserien, och eftersom du köper ett helt paket får du det till 10 % rabatt!

Klicka på länken för att komma tillbaka till vår samlingssida om att bygga hemmagym!

Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft. Daniel startade Styrkelabbet 2011, och har skrivit böckerna Så bränner du fett och bygger muskler, Styrkelabbets kostscheman samt Rumpboken.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

3 kommentarer

  1. Henrik Harding

    En variant som fyller samma funktion, och kanske inte är billigare, är det som kallas stallmatta. Tack för fina tips, klart att man alltid funderar på lite hemmagymspyssel.

  2. Ylva

    Det här blir toppenbra då jag börjar så smått bygga om och förbättra mitt hemmagym i föredetta garaget!!! Tack!!

  3. Linus

    Bra och informativ serie för ett framtida drömprojekt! Dessutom intressant att få era synpunkter på material/utrustning och mot slutet få en tydligare bild av vad kalaset kan komma att kosta. Fortsätt så!

Kommentarer är stängda.

Nästa artikelAvsnitt 139: Får du snabbare gains om du periodiserar träningen?