Styrketräning bromsar åldrandet

Bänkpress Boogie

När vi blir äldre försvagas våra kroppar, och vår förmåga att röra på oss minskar. Med styrketräning kan vi rejält motverka den åldrande effekten och hålla våra kroppar vid riktigt gott skick.

Framförallt benskörhet är ett vanligt problem hos äldre. Detta i kombination med en bristande balans och muskelkontroll leder till många skador och en lägre levnadskvalité. Skador som till exempel fallolyckor händer lättare, och konsekvenserna av dessa blir värre.

Styrketräning för en frisk kropp

Genom att följa ett enkelt men effektivt styrketräningsprogram kan man behålla kroppens funktion och vitalitet långt upp i åldrarna. Träningsprogrammet bör fokusera på enkla men effektiva övningar, som är anpassade efter individen. För både unga som gamla gäller att fria vikter utvecklar balans, koordination och styrka bättre än vad de flesta maskinövningar gör, och fokus bör därför ligga på dessa övningar så långt det är möjligt.

Den här bilden förstärker min vilja att aldrig sluta röra på mig. Jag ska bänkpressa mer än både mina barn och barnbarn!

Styrketräning ökar bentätheten

Om jag var tvungen att välja skulle jag hellre styrketräna än konditionsträna, och det är på grund av de långsiktiga fördelarna styrketräning ger. En av dessa är den ökade bentätheten och skelettstyrkan det bygger upp. Tung belastning ökar bentätheten, och det är en effekt som är kvar långt efter att vi slutar träna (om man nu får för sig att göra det). Det vill säga att lyft vi gör idag har vi nytta av som äldre. Det är förresten även min starka tro att en person med starkt skelett och vältränad muskulatur klarar sig genom allvarliga olyckor, som till exempel trafikolyckor, betydligt bättre än en klen och skör individ.

Om du vill ha en riktig förebild inom styrka och hälsa så rekommenderar jag att du spanar in Steve Maxwell. Han är i och för sig inte mer än 59 år än så länge, men frisk och stark som en tjur. Antagligen kommer han fortsätta vara i lika god form länge till.

Så bränner du fett och bygger muskler

Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft.

Han grundade Styrkelabbet och har skrivit e-böckerna Så bränner du fett och bygger muskler samt Handboken för effektiv viktnedgång.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

5 kommentarer

    • Daniel

      Tack för tipset!

  1. Daniel

    Ja, det är riktigt imponerande, och definitivt en förebild!

  2. Larsson

    Jo han är i riktigt bra form, men googla på Vanja Sjödin eller gå ut på youtube, hon är visst 73-74 år totalt omöligt att tro.Själv är jag 48-år gammal eller ung ;-D och jag är på väg mot min bästa form så här långt skall tillägas, så med lite planering (program,kost,vila) så kan du gå nästan hur långt som helst.Bra blogg, kunnigt å läsvärt kommer att följa å kommentera framledes.

    • Daniel

      Ah, det var så hon hette ja! Helt otroligt inspirerande kvinna!

      Det är roligt att höra att din träning går bra. Härligt med folk som krossar myten att man blir någon slags pensionär efter 40.

      Roligt att ha dig som läsare! 🙂

Kommentarer är stängda.

Nästa artikel7 skäl att träna med fria vikter