Kettlebells hur varför och vilken vikt

Kettlebellträning: Varför, hur och vilken vikt?

Handboken för effektiv viktnedgång

Varför tycker jag om kettlebellträning så mycket? Hur tränar man med dem? Och vilken vikt ska du börja med?

Det är vad jag snackar om i videon nedan, som produceras i samarbete med Gymgrossisten.

Dessutom visar jag upp min senaste kettlebell från Master Fitness som du kan köpa på länken här (affiliatelänk).

Prenumerera gärna på Styrkelabbets YouTube-kanal! 🙂

Fler inlägg om kettlebells:

Handboken för effektiv viktnedgång

Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft. Han grundade Styrkelabbet och har skrivit e-böckerna Så bränner du fett och bygger muskler samt Handboken för effektiv viktnedgång.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

4 kommentarer

  1. Anonym

    Hej. Har funderat ett tag på att köpa hem en kettelbell. Men vet inte vilken vikt som skulle passa.Har tränat ett tag Och ligger på 108kg bänk 160kg knäböj och 180kg mark. Vilken vikt skulle du rekommendera ?
    Mvh Michael

    • Daniel Richter

      Vid den nivån skulle jag nog fundera på en 24:a! Det är generellt en ganska bra allroundvikt för styrketränade herrar. Den kommer funka för dig att svinga, och jag tror att du kan träna pressar med den också. Även om en 24:a skulle vara lite tung att pressa just nu, så kommer du ha mycket användning för den senare.

  2. Andreas

    Hej!
    Jag tränar just nu efter Starting Strength 5 x 5 och efterlyser ett träningsprogram med kettlebells som på ett ungefär täcker det jag redan nu tränar med SS. Reps och set? styrka är väl det jag har som mål.

    Tack för ett grymt jobb med styrkelabbet!

    mvh Andreas

    • Daniel Richter

      Bara skaffa en tung kettlebell, och så kör du 3-5 set svingar, knäböj, pressar och rodd (och kanske armhävningar med) med dessa 2-3 gånger per vecka. Repsen är det inte supernoga med, så länge du hamnar mellan 1-30 reps typ. 🙂

Kommentarer är stängda.

Nästa artikelÖkad styrka och kognitiv förmåga hos äldre kvinnor av styrketräning