Kettlebells från Master Fitness på Gymgrossisten

Bli grov och grym utan gym: Nya kettlebells hos Gymgrossisten!

Jag älskar kettlebells.

Men, jag tränar aldrig med dem om jag är på ett gym.

Nej, i en gymmiljö är ofta en skivstång eller det stora utbudet av hantlar ett bättre val för att antingen kunna hantera stora vikter enkelt, eller för att skräddarsy belastningen noga.

Järnkulornas stora styrka ligger istället i att de är ett fantastiskt redskap för hemmaträning.

Relaterat: Träna hemma: Träningsprogram & övningar utan redskap

Nu finns det ett nytt prisvärt märke av kettlebells hos vår samarbetspartner Gymgrossisten. Vi har fått testa dem och är helnöjda med kvaliteten! Du kommer till dem genom att klicka på den här länken (affiliatelänk).

För runt tusenlappen kan du få hem ett klot som passar för att pressa, ro, svinga och knäböja med. Är de för små, tar du två.

Kettlebells från Master Fitness på Gymgrossisten

Så här snygga är de.

Bli grov och grym utan gym

De två största hindren mot styrketräning hemma är:

  1. Ont om plats för utrustning. Skivstångsutrustning med ställning tar mycket plats i anspråk, och det är inte ens alla som bor i villa som kan avvara rum för det.
  2. Dyrt. Det är svårt att komma under 10 000 kr för ett komplett set av skivstång, vikter, ställning och bänk, och om du är kräsen lär du snarare hamna närmre 20 000 kr. Minst.

Det är här kettlebells briljerar genom att vara lätta att stuva undan, och samtidigt kostar de inte mer än ett par månader av ett gymkort i ett halvstort samhälle.

Dessutom kommer de förmodligen att hålla längre än dig. Jag har bara gått miste om en kettlebell, och det är för att vi tappade den i havet en stormig dag.

Jag köpte mina första kettlebells som fattig student för snart 10 år sedan, förvarade dem i en garderob och gick nedför trappan till innergården när jag tränade med dem. Nu har jag samlat på mig 10 st, och då har jag ändå sålt av ett par stycken längs vägen.

När jag studerade var kettlebellsen ett sätt att kunna stå ute och träna i solen när jag inte ville cykla till gymmet, och de erbjöd ett enkelt sätt att öka träningsfrekvensen och -volymen. Idag, som pappa till två småbarn och egenföretagare, är de en livräddning för att kunna få in riktigt bra träning på riktigt kort tid. Det tar till exempel inte mer än 10 minuter att gå ut och göra 100 svingar med min 32 kg-kettlebell. Något jag förresten upprepade i 107 dagar nyligen (tips: det verkade vara grymt för marklyft!).

Idag är jag inne på tionde dagen av att göra 50 frontböj med 2 x 24 kg kettlebells (5 set x 10 reps), för att se hur det påverkar knäböjen. Det passar mig perfekt nu att göra ett 10-minuters knäböjspass varje dag, när jag just nu prioriterar bänkpress och marklyft när jag väl tar fram skivstången.

Så här kan det se ut i mars:

View this post on Instagram

Vilket mysigt väder!! 😀😍❄️ Nu har @gymgrossisten fått in riktigt prisvärda och fina kettlebells (finns på gymgrossisten.com/styrkelabbet), och jag passar på att smälla två flugor med en fågel: 1️⃣: Göra comeback i knäböj, 2️⃣: Testa kettlebellsen genom att spendera mycket tid med dem… … genom att göra 50 reps frontböj varje dag med dubbla klot på 24 kg. Sjätte dagen idag, och jag gör dem i 5 set x 10 reps. Det är lite sådär halvtungt för mig, vilket känns rätt lagom. Närmsta målet blir att göra det 30 dagar i rad. Vad gäller riktig knäböj så gjorde jag 8 set x 5 reps x 90 kg häromdagen, vilket kändes väldigt lätt, men jag vill öka vikterna långsamt. I alla fall, vill du ha bollar av järn så får du en på 24 kg för strax under tusenlappen (fri frakt): sviiinbra grejor att ha hemma för dig som vill få in lite mer träning utan att pysa till gymmet. Ursäkta spammet, men jag älskar verkligen kulor. ❤️ Kettlebells är verkligen grymt förlåtande för rörligheten i just knäböj, tack vare att tyngdpunkten flyttas så långt fram. Väldigt många som har problem med knäböj med stång, klarar att knäböja galant med kettlebells. Dessutom kan det leda till att rörligheten och bålkontrollen förbättras nog för att träna skivstångsknäböj senare. #styrkelabbet #styrkelabbetpodcast #kettlebells #knäböj #gymgrossisten #frontböj #squat #teamnoquads #envackerdagteamquads

A post shared by Daniel Richter (@styrkelabbet) on

Sommartid är det snarare shorts och linne som gäller, och jag brukar supersetta kettlebellyftandet med trädgårdspyssel eller lek med barnen.

Förutom att knäböja eller svinga kloten, brukar jag i mina bästa perioder mata på med ganska stora volymer av kettlebellrodd. Alltså hantelrodd fast med en kettlebell.

Kombinerar du det med att pressa kettlebellen så har du tränat alla kroppens stora muskelgrupper. Utan att behöva ta dig till gymmet, och utan att offra mer plats än några kvadratdecimeter.

För dig som liksom jag är intresserad av styrkelyft, erbjuder kettlebells möjligheten att träna liknande muskelgrupper och rörelser hemma. Jag märkte till exempel att svingar med endast 32 kg hjälpte mitt marklyft rätt mycket.

Relaterad läsning: Om vanor och 107 dagar med 100 kettlebellsvingar

Ny modell av kettlebells hos Gymgrossisten

Nu har vår samarbetspartner Gymgrossisten fått in en ny modell av kettlebells i sitt sortiment, och du hittar dem här:

>> Kettlebell BC hos Gymgrossisten

Observera att länken ovan är en affiliatelänk, vilket innebär att vi får provision på ditt köp. Det låter oss fortsätta skriva artiklar som är gratis att läsa.

Märket är Master Fitness, designen är enkel och stilren, och vad jag kan avgöra hittills så är kvaliteten och utformningen toppen: jag har bankat kloten hårt mot varandra utan att beläggningen har lossnat, de har en jämn och fin finish med lagom strävhet, ”öglorna” som handtaget utgör är lagom stora och tillåter förmodligen att de allra flesta får in två händer för svingar i dem.

Vilken vikt ska du ha då?

Tabellen nedan är en riktlinje för din första kettlebell.

Välj vikt kettlebells

Annars är det bra om du kan känna på lite olika vikter på ett gym där du tränar.

Jag har som sagt hunnit samla på mig en hel del kettlebells med åren, och har även styrketränat i ungefär ett decennium, och vikterna jag använder mest är:

  • 24 kg eller 32 kg för att pressa
  • 2 st x 24 kg för frontböj
  • 32 eller 40 kg för rodd
  • 32 eller 40 kg eller 2 st x 24 kg för svingar

Den första kettlebellen du skaffar bör vara av en medelvikt, så att du även orkar pressa den. Det kan göra den ganska lätt vid svingar, men du kan utöka ditt sortiment med tiden genom att skaffa en tyngre för svingar, eller en till av samma vikt så att du kan hålla en i varje hand vid både sving och knäböj.

Idag har vi första dagen med strålande sol och plusgrader på ett tag här i Stångby, och vi går återigen mot den skönaste säsongen för kettlebellträning.

Om du också gillar tunga, obekväma saker som gör dig starkare så kan jag varmt rekommendera att möta våren med ett järnklot i hand.

>> Klicka här för att köpa Kettlebell BC (fri frakt vid köp över 500 kr!)

(Fortfarande en affiliatelänk)

Mer läsning om kettlebells

Köp Styrkelabbets kostscheman

Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft. Daniel startade Styrkelabbet 2011, och har skrivit böckerna Så bränner du fett och bygger muskler, Styrkelabbets kostscheman samt Rumpboken.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

11 kommentarer

  1. Anders

    Är det en slump att du mest använder de vikterna som kallas ”lämpligt set för mycket stark man” 😉

    Men bra tips och det blir nog att köpa hem minst en, måste bara gå till gymmet och köra ett provpass först 🙂

    • Daniel Richter

      Haha! Men jag har ju hållt på och skavt mot kloten i snart ett decennium med. 😛

      Vad kul! Och det är skitbra om du kan testa lite olika först!

  2. Patrik

    100 svingar med en 32:a är en ypperlig uppvärmning inför ett styrkelyftspass i min mening. 🙂

    • Daniel Richter

      Ja, det är inte alls dumt!

      Baserat på mina resultat av att göra det dagligen så är 100 svingar med en 32:a inte ens så dumt som ett träningspass helt i sig självt. 🙂

  3. Piwk

    Synd att dom har ett så stort hopp i den lättare klassen 10kg nästa 18kg.. skulle vara bra med 12 och 16kg.. är detta annars den mest prisvärda KB du testat?

    • Daniel Richter

      Det är nog bara en fråga om att de just nu har slutsålt på 12 och 16 kg, jag tror det kommer in sådana snart, men har mejlat min kontakt på Gymgrossisten för att stämma av!

      Och ja, det är den mest prisvärda jag har testat! Sedan finns det såklart massor av märken, och jag har ingen aning om hur andra förhåller sig i pris/kvalitet till dessa. Det jag kan säga är dock att: 1) De här har ett bra pris, och 2) köper man via våra länkar så bidrar man till att hålla Styrkelabbet vid liv. 🙂

  4. Björn w

    grym outfit. Kan du inte lägga in eye of the tiger bakgrundsmusik!? ?

  5. Mrtn

    Så ett bra helkroppspass är med andra ord: frontböj, swing, enarmsrodd och clean press…? Hur många rep/set tänker du? Försöker hitta ett bra träningsprogram!

    • Daniel Richter

      Ja, det är ett klockrent helkroppspass! Och man kan ju dela upp det lite på olika dagar om man inte orkar köra allting på samma pass.

      3 set är en bra grund. 5 set är för den ambitiöse. 8 set är för någon som verkligen vill försöka maximera utveckligen.

      Repsantal är inte så himla noga, förutsatt att du tränar hyfsat nära fail. 1-30 reps, typ. Men 5-15 reps är en ”klassisk” rekommendation som rent praktiskt är enkelt att ta ut sig på med bra teknik, utan att det blir för jobbigt.

  6. Niclas Johansson

    Hej Daniel!
    Är i valet och kvalet mellan vilka kettlebells jag ska slå till på. Såg din video från i höstas när du gav Master Fitness ”tävlingsklot” (de färgglada) ett bra betyg. Hur skulle du ranka dem mot dessa nya klot som kommer från samma leverantör?

    Dessa nya klot är ju något billigare.

    Tack för ett grymt bra jobb med den här hemsidan, pod och vod och allt det du pysslar med för att bidra med dina kunskaper! Mycket uppskattat! 🙂

    • Daniel Richter

      Hej Niclas!

      Såvida du inte har ambitioner att tävla med kettlebells så skulle jag välja dessa nya varje dag i veckan! Billigare, och vad jag kan se lika god kvalitet, men dessa har även en handtagsmodell som jag gillar bättre. Den är lite bredare så att man lättare får plats med två händer vid svingar. Dessutom tycker jag den här designen är snyggare. 😛

Kommentarer är stängda.

Nästa artikelAvsnitt 114: För att fortsätta bli starkare behöver du förmodligen träna oftare