Avsnitt 113: Bänkpressbabbel tills du baxnar

Efter de senaste mastodontavsnitten om marklyft och knäböj, är det hög tid att ge lika mycket kärlek till alla styrkelyftares pensionsförsäkring: bänkpress.

Under nästan två timmar djupdyker vi i allt från anatomi till utrustning, teknik och effektiv bänkträning. I det här avsnittet är ingen detalj för liten, och vi ger dig våra bästa tips från åratal spenderade på den där förbannade bänken som sällan ger oss något gratis. Enjoy!

Hålltider:

  • 00:00 – Försnack
  • 05:05 – Dagens ämne: Vår djupaste djupdykning i bänkpress någonsin

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app eller på Spotify (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som jag och Philip använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Styrkelabbet Gymgrossisten

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och vi har använt deras kosttillskott i många år nu. Det vi använder och gillar mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten eller frågor som du vill att vi svarar på!

Marklyft Mambo - Slå nytt PB i marklyft!

4 tankar på “Avsnitt 113: Bänkpressbabbel tills du baxnar”

  1. Halloj!
    Jag har hört att styrkelyftare, strong man, måste ha mycket fett på kroppen för att kunna lyfta så tungt.
    Varför behöver kroppen det?
    Hälsningar,
    Calle

  2. Hejsan, jag har kört ert nybörjarprogram under ca 3,5 månader och nu precis gått över till Starting Strength. Jag gillar upplägget och ser fram emot att utvecklas inom knäböj, militärpress och mark. Problemet är bara att jag inte är något fan av bänkpress, jag har problem med mitt ena skulderblad och även en del med axeln på samma sida. Så jag undrar om det är möjligt att byta ut bänkpressen mot en annan motsvarande övning som också involverar flera muskelgrupper? Jag vill inte sabba hela programmet men är orolig över att problemet blir värre om jag fortsätter med bänken.
    Stort tack på förhand och tack för en superb podd.
    Hannah

  3. Hej vänner, jättebra podd! Hade bara en fråga kring hur brett man skulle greppa stången. I podden sa Daniel att 95% av lyssnarna bör greppa maxbredd efter tillvänjning. Varför bör de flesta som tränar köra max bredd? och om ni missat så står det på bänkpress artikeln här på styrkelabbet
    ”Jag rekommenderar att du greppar skivstången strax utanför axelbrett. Det brukar passa de flesta bäst.”
    Antar att det är infon på podden som gäller då den är nyast. Sålänge man inte har problem med axlar ska man gå för maxbredd oavsett träningsmål? Tack för all bra info och fortsätt med det ni gör, podden är grym!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.