Avsnitt 112: En mall för tidseffektiva (och grymma!) träningspass

I dag snackar vi om en mall för hur du kan strukturera dina träningspass för att kunna få in mer kvalitet i träningen utan att det tar längre tid. Dessutom svarar vi på lyssnarfrågor om effektiv bålträning och träning för maximal muskeltillväxt i framsida lår.

Hålltider:

  • 00:00 – Försnack
  • 11:05 – Dagens ämne: Tidseffektiva träningspass
  • 33:00 – Vad är de effektivaste bålövningarna för stabilitet?
  • 41:45 – Träning för maximal muskeltillväxt i framsida lår

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app eller på Spotify (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som jag och Philip använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Styrkelabbet Gymgrossisten

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och jag själv har använt deras kosttillskott ända sedan 2011. Det jag och Philip använder mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten eller frågor som du vill att vi svarar på!

Bänkpress Boogie - Slå nytt PB i bänkpress!

Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft. Han grundade Styrkelabbet och har skrivit e-böckerna Så bränner du fett och bygger muskler samt Handboken för effektiv viktnedgång. Tillsammans med dietisten Sierra de Goldsmith har han även skrivit boken Styrkelabbets kostscheman.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

5 kommentarer

  1. Viktor

    Jag har aldrig fattat de som värmer upp med de övningar som de sen ska köra. Att värma upp med en tom stång i bänkpress känns helt meningslöst. Bra och tidseffektiva uppvärmningar är roddmaskin, man makers, en arms ryck med hantel, burpees, thrusters, hindu triceps armhävningar (gå upp med baken, raka armar i mellan armhävningarna).

    En annan uppvärmningsvariant jag ibland kör med är att kombinera en basövning med en pulshöjande övning. Kör exempelvis 10 hindu armhävningar och sen direkt 10 reps bänkpress med lätt vikt.

    • Henrik Harding

      Jag anser precis tvärtom att en specifik uppvärmning, lätt bänkpress för bänkpress, lätt knäböj för knäböj, är den bästa uppvärmningen.

      • Håller helt med Henrik. Tycker det fungerar bättre så personligen.
        Grymt avsnitt!

  2. Carl Henrik

    Hej!

    Om man är ganska ojämnt stark i tricepsen , vilken är den bästa övningen för att jämna ut detta? Fungerar det om man kör sittande triceps-extension med hantel bakom rygg/nacke för att då börja med höger triceps eller finns det en bättre övning?

  3. Håkan

    Situps på pilatesboll är en alldeles utmärkt magövning som inte bara tränar den raka bukmuskeln utan även de stabiliserande musklerna. Är man ovan märker man garanterat skillnaden mot vanliga situps. Pilatesbollen passar även bra för utrullningar om man inte har ett maghjul eller inte kan stödja sig på knäna som många gör, eller om det blir för jobbigt att använda maghjulet i stående utgångsläge. Även jag var skeptisk till de där bollarna till en början, men goda råd, kunskap och egen erfarenhet kan göra underverk 😉

    För övrigt tjatar fysioterapeuter alltid om att man bör sträva efter att ha den största belastningen i mellersta rörelsebanan, så att köra benspark med en kettlebell på foten – och största belastningen i ytterläget – låter som en dålig idé, särskilt för nån som redan har knäproblem.

Kommentarer är stängda.

Nästa artikelLivepodd: ”Den perfekta träningsmaten” med Anki Sundin