Periodisering styrketräning

Avsnitt 13: Chocka kroppen, förvirra musklerna – vad handlar periodisering om egentligen?

Handboken för effektiv viktnedgång

Hur undviker du platåer i dina träningsresultat, och hur fortsätter du att få resultat och bli starkare?

Nyckeln är att periodisera din träning, och i dagens avsnitt introduceras du till hur det kan gå till.

Hålltider:

  • 00:30 – Försnack
  • 07:10 – Dagens ämne
  • 15:10 – De vanligaste typerna av periodisering

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Vi har även släppt ett bonusavsnitt där vi svarar på massor av lyssnarfrågor om ämnet periodisering, och du hittar det avsnittet här.

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som jag och Philip använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Styrkelabbet Gymgrossisten

Relaterade länkar

Relaterade artiklar:

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Så bränner du fett och bygger muskler

Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft.

Han grundade Styrkelabbet och har skrivit e-böckerna Så bränner du fett och bygger muskler samt Handboken för effektiv viktnedgång.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

5 kommentarer

  1. E

    Hej! Jag är en helt otränad tjej, väger ca 53 kg och tänkte börja styrketräna. Kollade på ditt träningsprogram för nybörjare men undrar hur tusan jag ska kunna köra flera reps bänkpress även om jag kör tom stång, känns som att 20 kg är alldeles för tungt för mer än några få lyft. Samma med militärpress. Kan man börja med maskiner ett tag så att man iallafall får en grundstyrka innan man ger sig på sånna övningar? Eller rättare sagt, finns det några bra maskiner att använda sig av och vilka är det isåfall? Har du något program/övningar lite mer anpassat för oss tjejer med låg vikt som dessutom är väääääldigt svaga och otränade? Tack för riktigt inspirerade och grym blogg iallafall!

    • Anonym

      Kör med Hantlar:)

    • Anton

      Håller med, kör med hantlar. Där får du ändå övningen av fria vikter och kan dessutom i många fall köra mycket lägre vikt än maskiner (om det behövs). Eftersom du då har allt från 1 till typ 45 kg.

  2. Oskar Nilsson

    Tjena Daniel!
    Jag har lyssnat på majoriteten av avsnitten men utifall min fråga har tagits upp i ett avsnitt jag missat så ber jag om ursäkt och kommer då få svar när jag lyssnat igenom alla.
    Min fråga gäller anabola och katabola faser. Detta kan appliceras i olika skalor ( tex periodisk fasta osv ) men det jag mest är ute efter är för min egna situation:
    Jobbar inom Försvarsmakten på soldatnivå och livet fungerar i stora drag så att man är ute i skogen med lite mat och sömn i kombination med hög arbetsbelastning under ca 5-7dagar och därefter går man på 5-7 dagar ledigt ( generaliserat ).
    Varje gång jag går ut i ”fält” så tutar jag i mig i högsta mån att den katabola fasen jag kommer gå in i kommer ge mig en högre ”peak” av den anabola fasen som kommer därefter under ledigheten. Rent fysiologiskt så tänker jag om förhöjningen av kortisol under en period kan ge en höjning utöver dem vanliga nivåerna av androgener som man har i daglig dags då man kommer hem och igen efter ”fält” och börjar äta, sova och träna optimalt direkt inpå.
    Tack för en rolig och informativ Pod!

  3. Anton

    Kan starkt rekommendera Russian Squat Routine, lyckades öka mitt personbästa i benböj med osannolika 42 kg. Helt sjukt, hade förväntat mig kanske 15 kg men vikt efter vikt flög på stången hur lätt som helst.

Kommentarer är stängda.

Nästa artikelBonus till avsnitt 13: Lyssnarnas frågor om att periodisera träningen!