Hur tränar du för muskelvolym kontra styrka

Avsnitt 8: Snygg eller stark – hur tränar du för muskelvolym kontra styrka?

Så bränner du fett och bygger muskler

Att träna för muskelvolym kontra styrka har flera likheter – men också flera olikheter.

I dagens avsnitt snackar vi om dessa skillnader, och ger dig råd för hur du ska träna om ditt mål är det ena eller andra, eller kanske bägge.

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Hålltider:

  • 00:30 – Försnack
  • 05:55 – Hur tränar man för att bli stark?
  • 10:20 – Skillnader i träning mellan kroppsbyggare och styrkelyftare
  • 14:40 – Hur tränar man för att bli stor?
  • 25:45 – Lyssnarfråga: Vad händer om man blandar hög- och lågreps i samma pass?
  • 27:55 – Lyssnarfråga: Kommer jag bygga muskler på ett Sheiko-program?
  • 32:30 – Lyssnarfråga: Är det någon skillnad på återhämtningstid mellan passen beroende på om man tränar för styrka eller volym?
  • 34:30 – Eftersnack

Spelare:

Och, innan någon frågar om det: Artiklar kommer! 🙂 Bland annat en rejäl guide just om att träna för styrka, och även en kortare artikel om proteinintag. Dessutom vankas snart en ny rabattperiod på kosttillskott från Gymgrossisten med riktigt bra priser.

Här är ett par artiklar som är relaterade till dagens ämne:

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Bänkpress Boogie

Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft.

Han grundade Styrkelabbet och har skrivit e-böckerna Så bränner du fett och bygger muskler samt Handboken för effektiv viktnedgång.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

16 kommentarer

  1. ER

    Var det inte ett podd avsnitt om deff på g?

    • Daniel Richter

      Jo, det är avsnitt 9. Vi spelar in avsnitten ca två veckor i förväg.

  2. Patrik

    Hej.

    Lika bra o intressant som vanligt. Jag kör just nu stronglifts program och tänkte fortsätta med det ett par månader för att bygga en bra grund. Efter det så tänkte jag köra några månader med fokus på volym. Min fråga är om det fortfarande är basövningar jag ska hålla mig till när jag kör högreps eller är det isolationsövningar som är ”the way to go”

    Fortsätt med era fantastiska poddar, dom förgyller.
    Mvh

    • Daniel Richter

      Fortfarande basövningar. 🙂

      Tack!

  3. Ola

    Off topic men reagerade lite på att du sammarbetar med gymgrossiten men att de har så dålig koll på vissa saker, t.ex. gjorde de ungefär samtidigt som du sågade träningsmaskerna reklam för samma masker.

    • Daniel Richter

      Så kan det vara, tyvärr. 🙁

      Det är en del av deras produkter som jag inte gillar och tar avstånd från (träningsmaskerna inkluderat), men en hel del andra produkter som jag gillar och skriver om här ibland (proteinpulver och kreatin, t ex).

  4. Erik

    Om det nu är så att hos erfarna individer att proteinsyntesen är tillbaka i ”normalt” tillstånd efter ett dygn igen bör väl egentligen det bästa vara att träna igen efter ett dygn? För att helt enkelt stimulera proteinsyntesen så ofta som möjligt.

    Kort därefter säger ni att 3 gånger i veckan ”räcker”.

    För mig går det inte ihop riktigt, eller missförstår jag?

    • Daniel Richter

      Det är för att proteinsyntesen inte är den enda variabeln, utan muskler och kropp behöver vara återhämtade i övrigt också för att kunna tillgodogöra sig träningen. Det är därför man vill träna så lite som möjligt som behövs för att ge en god effekt, så att man kan träna snart igen.

  5. Björn

    Om man har frågor till podcasten, var kan man enklast ställa dom?

    • Daniel Richter

      Det är allra störst chans att de kommer med ifall du följer Styrkelabbet i sociala medier (instagram och facebook), då kommer du se när vi lägger upp en ”frågebild” och ber om frågor på kommande avsnitts ämne. Vi vill alltså hålla frågorna rätt specifika till avsnittets ämne. Men du kan ju alltid testa att slänga in en fråga om vad som helst. 🙂 Eller förslag på ämne!

  6. Kim

    Hej! Ni nämner i podden att upp till 3 pass per muskelgrupp per vecka kan vara optimalt även för kroppsbygge. Har ni några förslag på program man kan åstadkomma detta med? Tack för en bra show!

      • Ingen fara 🙂 Men ni pratar även i det tidigare poddavsnittet om hur ofta man ska träna – att 3 ggr per muskelgrupp per vecka är ganska optimalt och vanligt, och det gäller att anpassa volymen därefter bara. Kanske något för framtiden att lägga in ett sånt typ av schema 🙂

        • Daniel Richter

          Japp, helt klart en bra idé!

  7. Jocke J

    Tja!
    Har precis börjat lyssna på eran pod och tycker den är riktigt intressant, så tack för det :).

    Jag har en liten fråga angående ”pyramid” träning och om det är nått att ha? I mitt fall ser det ut som så att jag börjar t.ex. benpasset med knäböj, och kör då 4 set med 10, 8, 6 och 3 reps. Vikten ökar jag såklart för varje set.

    Målet är sedan att för varje pass öka vikten i något av seten, eller flera på en bra dag.
    Låter det vettigt?

    • Daniel Richter

      Hej Jocke!

      Precis detta pratar vi om i detta avsnitt (avsnitt 8)!

Kommentarer är stängda.

Nästa artikelHur ska du sprida ut ditt proteinintag för största muskeltillväxt?