Styrkelabbets podcast

Avsnitt 1: Nybörjarmisstag

Så bränner du fett och bygger muskler

Mina damer och herrar, det är med ett stort nöje som jag presenterar Styrkelabbets podcast!

Eftersom det är premiär så festar vi till det genom att redan nu släppa två avsnitt:

  • Avsnitt 1: Nybörjarmisstag (hittar du nedan)
  • Avsnitt 2: Träning för stora armar (hittar du här)

Du kan lyssna på avsnitten direkt i spelaren här nedanför, eller ladda ned avsnitt 1 här. Avsnitt 2 hittar du här.

Podden har precis blivit godkänd i iTunes och borde nu gå att hitta genom att söka efter Styrkelabbet där, samt i de flesta andra vanliga appar för att lyssna på podcasts (Podcaster, Overcast, Stitcher, m.m.). Saknas podden i din app? Lämna en kommentar här nedan så hjälper du oss! Tills podden har plockats upp av alla de vanliga apparna så kan du även hitta den i iTunes via den här direktlänken.

Hålltider för avsnitt 1:

  • 00:35 – Välkommen till Styrkelabbet! Presentation av värdarna.
  • 12:15 – De fem vanligaste nybörjarmisstagen (enligt oss).
  • 34:15 – Eftersnack.

 

Var snäll och ha lite överseende med oss i början, det här är första gången som jag och min något starkare, något mer hårlösa, hälft Philip Wildenstam ger oss i kast med något liknande. 🙂

Vi började öva på att spela in under hösten, och hann spela in ett par avsnitt som nu ligger uppraddade. När de är publicerade kommer det att vara kortare tid mellan inspelning och släpp, vilket gör att du har en möjlighet att ställa frågor till oss som vi besvarar i podden. Tanken är att vi när vi har kommit igång så besvarar vi en eller ett par frågor per avsnitt, förutom avsnittets huvudtema.

Du kan ställa dina frågor till oss antingen i något av de sociala medier där Styrkelabbet finns, eller som en kommentar här på ett av podcastens inlägg. Alla dessa ställen är dessutom fenomenala att lämna kritik på. (Gulp)

Återigen, här kan du ladda ned avsnitt 1, och här kommer du till avsnitt 2 om att bygga stora armar.

Glöm inte att prenumerera på podden så att du inte missar nya avsnitt, som kommer att komma ut varje onsdag! Är du extra snäll så blir jag och Philip superglada om du ville göra dig besväret att gå in på iTunes och lämna ett betyg och en kort kommentar (eller lång roman) som recension. Förutom att det är feedback till oss, så hjälper det podcasten att synas lite mer i iTunes under de första veckorna som den är ny. Det vore superschysst!

Nåväl, vi hörs i avsnitt 2, och därefter om en vecka! 🙂

Lite länkar:


Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft.

Han grundade Styrkelabbet och har skrivit e-böckerna Så bränner du fett och bygger muskler samt Handboken för effektiv viktnedgång.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

36 kommentarer

  1. Jolina

    Kärlek vid första introt!

    • Daniel Richter

      Naaw, vad snäll du är! 🙂

  2. Anton

    Grymt! Lyssnade påväg till jobbet i morse. Helt såld efter första avsnittet.
    En fråga bara, finns det någon gång något att förlora på att köra starting strenght eller annat nybörjarprogram. Skulle t.ex. Phil Heath få ut något av det? Isolationsövningar känns nödvändigt i min värld, vill man få större biceps tycker jag det låter konstigt att nöta basövningar så som lats drag och bänk. Kanske som nybörjare men som något över medel vältränad räcker det verkligen? (värt att tillägga är att jag kör basövningar, på min ”ryggdag” gör jag latsdrag, på min ”bendag” gör jag benböj osv. men att helt skippa isolationsövningar låter galet i mina öron)

    • Daniel Richter

      Hej Anton! Skitkul att du gillade det! 🙂

      Vi får försöka bryta upp dina frågor lite.

      1. Starting Strength skulle inte vara ett bra program för Phil Heath av ett par olika skäl, men kanske främst för att träningsvolymen är väldigt låg jämfört med vad han gör och behöver. Att öka träningsvolymen kan vara en av de viktigaste variablerna för fortsatta träningsresultat, och när man är på sin peak i karriären ska träningsvolymen vara som störst.

      2. Beror på vilka isolationsövningar vi talar om, men när vi snackar biceps och triceps så står min åsikt fast vid vad jag säger i avsnittet. 🙂 Roddövningar träffar biceps bra, pressövningar träffar triceps en smula sämre. Pressövningar kan fortfarande räcka som träning, men man behöver kanske göra lite fler set.

      Förändring när man blir mer erfaren handlar mer om att ändra träningsvolym och träningsfrekvens!

      • Anton

        Tack för ett bra svar! Men det sagt, alla filmer med Phil Heath och Kai Greene som curlar är egentligen lite falsk marknadsföring och bortkastad tid för deras del? De skulle lika gärna köra roddövningar och pressövningar för samma effekt? Arnolds legendariska ”arm day routine” skulle kunna ersättas av chins, lats-drag etc? (Förutsatt att de ändrar tränignsvolym och frekvens)

        • Daniel Richter

          Alltså, JAG vet inte hur Phil Heath och Kai Greene borde träna. De är två av de bästa och största kroppsbyggarna genom tiderna.

          Personer som INTE är Phil eller Kai har jag däremot ganska god koll på hur man bör träna.

  3. Andreas

    Bra jobbat grabbar! Riktigt trevliga avsnitt, gott tjöt och härlig gliringar. Sen var de många bra tips och tankar kring träningen.
    Ser fram emot nästa avsnitt!

    • Daniel Richter

      Superroligt att höra, Andreas! 😀

  4. Roger

    Tjena..

    Kan ni lägga upp den på acast oxå så vore d kanon! 🙂

    Mvh Roger

    • Daniel Richter

      Det är på G! Bör vara fixat lagom till nästa veckas avsnitt! 🙂

  5. Sandra

    Hejsan! TUSEN tack för denna informativa och underhållande podd. Perfekt för mig som är nybörjare. Jag har en fråga och hoppas någon av er kan svara.
    Jag är en tjej på en och en halv meter som har problem med att göra bänkpress. Det är så här att när jag lägger mig ner på bänken, så når jag inte med mina fötter ända ner till golvet. Jag försökte en gång, men det kändes som att ländryggen inte fick tillräckligt stöd för att kunna utföra övningen korrekt. Vad kan ni ge mig för tips för lilla mig.

    Ha en fin dag!
    Sandra

    • Daniel Richter

      Hej Sandra, och tack för dina fina ord! (Skriv gärna in dem på iTunes också….. 😉 )

      Lösningen på ditt problem är enkel: Lägg ett par tjocka viktskivor, träklossar, eller något annat tjockt och platt under dina fötter! Det är så man brukar göra för korta personer på styrkelyft-/bänkpresstävlingar!

      Om du inte skulle orka leta fram det till varje pass, så kan du även sätta fötterna på bänken. Det kommer dock göra att du ligger plattare på bänken, vilket förändrar övningen lite. Det (bänkbrygga) är faktiskt temat för nästa avsnitt. 🙂

      • Sandra

        Taaaaack, Daniel, för ditt svar. Det ska jag göra i dag när jag går till gymmet. Jag har några yogaklossar som kanske fungerar. Jag får läsa ditt inlägg om bänkpress igen, så jag är väl förberedd inför min träning i dag.

        Ha en fin dag.
        Sandra

  6. Christian

    Grymt första avsnitt!

    Dock håller jag inte riktigt med om sista punkten med foamrollers är onödigt för nybörjaren. Enligt min mening är det just nybörjaren som behöver foamrolla och använda gummiband för mobilitetsövningar.
    Det är väldigt få nybörjare som har mobiliteten för att kunna utföra tex en knäböj med bra teknik då deras mobilitet ofta gör så att hållningen kollapsar.

    Själv kör jag ca 1 timme mobilitet innan passet, med foamroller, gummiband och triggerpoint boll 😉
    Men så kör jag förvisso ol tyngdlyftning med mycket highbarböj atg

    Mvh

    • Daniel Richter

      Tack ska du ha Christian! Superkul att höra! 🙂

      Tja, jag håller dock inte alls med dig. Det beror på individen, men många kan få den rörlighet och mjukhet de behöver genom att helt enkelt öva lugnt och fint på de övningar de vill kunna utföra.

  7. Melinda

    Äntligen kommer ni med en podd 🙂 Det var på tiden!! Är själv ganska ny på styrketräning så första avsnittet lärde jag mig väldigt mycket. Tänkte kolla in ditt program för nybörjare och se vilka övningar du har 🙂

    • Daniel Richter

      Vad roligt att höra, Melinda! Välkommen! 🙂

  8. Martin

    Hej! Tack för en suverän sida och fantastisk pod! En fråga bara, ni nämner att en inte borde träna i funktionskläder utan istället välja bomull. Varför det? Svarade ni på det i programmet eller?

    • Daniel Richter

      Nej, vi missade visst att återkomma till det. 🙂

      Orsaken är friktion. Bomull ger bättre friktion mot bänken när man bänkpressar, och mot stången när man knäböjer. 🙂

  9. Vedis

    Ska lyssnas nu på jobbet ! Men hittas inte på podkicker! Får starta genom länkarna ! 🙂

    • Daniel Richter

      Tack för att du sade till! Jag har lagt till den i Podkicker, och enligt deras hemsida är den synlig där inom några timmar!

      • Vedis

        Klockren podcast ! Den timmen gick fruktansvärt snabbt ! Och så längtar man lite extra till imorron då det är rygg dag för mig ! 🙂 nu ska det slitas och dras ! Super pod ! 🙂

        • Vedis

          Just ja och pod en kom snabbt upp på podkicker ! Kanon !

        • Daniel Richter

          Verkligen skitkul att höra, Vedis! 🙂 Kan vi inspirera till mer eller roligare träning så är vi grymt nöjda. 🙂

  10. Bertil

    Hur gör man stångrodd effektivt om man är fet då? Har en stor mage som är i vägen, skall jag göra med stången högre upp eller hur skall jag göra?

    • Daniel Richter

      Antingen det, eller så kör du hantelrodd/kettlebellrodd istället!

  11. Roland Mårtensson

    Hej mycket bra strething tips och podcasten är lysande man känner igen sej
    fastän man är tävlande master 3 har jag lärt mej nått nytt Med vänlig hälsning Roland

  12. Daniel

    Grabbar!

    Grymt roligt att det äntligen blivit en pod! Bra kombination av professionalitet och underhållning! Keep that up! 🙂

    /Daniel

    • Daniel Richter

      Tack Daniel, precis vad vi hoppas på att uppnå!

  13. Öppen kritik.

    Jag tycker att det är en trevlig podcast och jag ser fram emot hur det mognar i ert samtal.

    Dock har jag några önskemål som jag tror skulle förbättra podcasten. Det ena är att jag tycker att gnabbet mellan er är mindre charmigt. Det får mig att känna att ni inte riktigt känner varandra och att jargongen dyker upp för att ni känner att ni måste skämta. Sedan uppfattar jag den sortens jargong som grabbig och oempatisk då den ofta byggs på personliga angrepp med negativt fokus. Det känns lite pinsamt när de skämten dyker upp.

    Det andra är att hålla det mer seriöst och sakligt. Jag menar inte att det är oseriöst nu men jag uppfattar dina artiklar som väldigt sakliga och det uppskattar jag. Det är en fin tendens som jag skulle önska av podden.

    Det tredje är att den dagen ni kommer att prata om kost att inte stärka hela bacon, macho. kött kulturen genom att göra narr av det ena eller det andra som inte är tillräckligt åt något av hållen. Det finns redan så många människor inom fitness och sportvärlden som känner att de måste upprätthålla strukturen av att kött och mjölk är manligt och att grönsaker gör någon till motsatsen.

    Lycka till!

    • Daniel Richter

      Hej, och stort tack för att du tog dig tiden att lämna trevlig och konstruktiv kritik! Det är förstås väldigt nyttigt för oss. 🙂 Kul att du gillade podden med! Jag tar och ger mina synpunkter uppdelat efter dina stycken:

      1) Gnabbet får du nog vänja dig vid, det är så vår samtalsdynamik ser ut. Det innebär dock för den sakens skull inte att vi har någon som helst önskan att vara grabbiga. Snarare är det EXAKT den termen som vi använder när vi flera gånger i samband med varje inspelning och planering av avsnitt försöker fundera vilken riktning vi vill ta avsnittet i. Sedan kommer det förmodligen och förhoppningsvis utvecklas, eftersom det här var några av de allra första avsnitten vi spelade in, och är väldigt gröna på detta. Vi får väl se vart det landar. 🙂

      2) Vi kommer eftersträva att podden följer samma mönster som artiklarna: En saklig presentation av vad vi (vetenskapen, alltså) vet, och därefter försöker vi vara tydliga när vi sedan strösslar över våra ”jag tror/tycker att det här betyder att man bör … ”. Jag tror inte att du kommer sakna en akademisk anknytning i den.

      3) Du följer kanske inte mig i sociala medier, men du vet om att jag är flexitarian och äter vegetariskt till sådär … 98 %, va? 🙂

      Tack igen för din kommentar!

  14. Fredrik

    Mitt intryck är att PTs är inriktade på ”gymträning” av traditionell typ.
    Kan ni tipsa om någon i Malmö som kan ge instruktioner i lyft o press?

  15. Sandra

    Hej!
    Har precis köpt din E-bok ”så bränner du fett och bygger muskler”. Men tycker det är lite otydligt med hur man ska värma upp + att jag har några andra frågor. Ska man köra några set knäböj innan man går in på femmorna som uppvärmning? Har du ingen konditionsträning med? Är tanken att man bara ska köra pass A och B och ändra kosten?

    tacksam för svar!

    • Daniel Richter

      Hej Sandra!

      Värma upp bör du göra! Det kan du till exempel göra genom flera lätta set av knäböj (eftersom det är första övningen), först utan stång, och sedan med tom stång i ett par set, och till sist börjar du lägga på lite vikt tills du är uppe på dagens träningsvikt. Du gör alltså flera set knäböj som uppvärmning, på sakta ökande vikt.

      Du får lov att träna kondition om du vill det. Gör det helst på en dag då du inte ska styrketräna.

      Det finns ingen ”tanke” på det viset. Det beror på vad du har för mål. Men att träna de två passen, tre gånger i veckan, och äta enligt rekommendationerna i boken kommer leda till att du bränner fett, och bygger muskler.

  16. Christian

    Grymt program, får äntligen tid att plöja igenom alla tre avsnitten i streck 🙂
    Har fått in sambon, och mig själv, på ditt träningsprogram för nybörjaren och hon som aldrig gillat gym eller träning är helt såld, så kul att se henne helt lyrisk när vi ska köra t.ex bänkpress, så vi tackar för allt på sidan 🙂

  17. Anonym

    har du nån träningslägen någon gång?

Kommentarer är stängda.

Nästa artikelAvsnitt 2: Stora armar