Styrkelabbets podcast

Avsnitt 2: Stora armar

Bänkpress Boogie

Som nämnt i inlägget för avsnitt 1: Eftersom det är premiär så släpper vi två avsnitt av vår nylanserade podcast idag!

Avsnitt 2 handlar om ett ämne som ligger många kärt om hjärtat: Stora armar. Eller närmare bestämt, hur du ska träna för att få dem.

Du kan lyssna på avsnittet direkt i spelaren nedan, eller ladda ned det här.

Hålltider för avsnitt 2:

  • 00:35 – Försnack.
  • 06:10 – Träning för större armar.
  • 35:00 – Eftersnack.

 

Podden finns även på iTunes och på de flesta andra vanliga podcast-apparna om du söker efter ”Styrkelabbet”. Saknas den i din app så är vi tacksamma om du lämnar en kommentar här under inlägget med vilken app det är, så att vi kan lägga till den!

Glöm inte att prenumerera så att du inte missar nya avsnitt (kommer ut varje onsdag)! Dessutom vore vi grymt tacksamma om du ville ta en minut av din tid för att gå in på iTunes och lämna ett betyg och en kort recension. Särskilt nu under de första veckorna när podden är ny. Och skriv något snällt om Philip, han är osäker!

Vi hörs om en vecka, då ska vi snacka bänkpress!

Lite länkar:

Handboken för effektiv viktnedgång

Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft.

Han grundade Styrkelabbet och har skrivit e-böckerna Så bränner du fett och bygger muskler samt Handboken för effektiv viktnedgång.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

17 kommentarer

  1. Erik

    Om jag förstår dig rätt Daniel så kör du inga träningspass dedikerade till enbart armar? Det räcker med stimulansen man får från Rodd-övningar? Jag tränar 7 dagar i veckan, dvs. varje dag. 4 olika pass som roterar. – Ben, – Rygg, – Biceps/axlar, – Bröst/Triceps. Skulle jag byta ut alla bicepsövningar jag kör under bicepspassen skulle det bli väldigt mycket latsdrag (vilket jag annars bara kör på ryggpassen), kanske för mycket. Men lyssnar man på dig och studien du tar upp låter det ändå rimligt och bortkastat(?) att t.ex. biceps curla överhuvudtaget. Jag har svårt att ta in det. Själv tycker jag isolerade bicepsövningar är tråkiga och skulle inte ha något emot att skippa dem så, vilket dessutom stöds av studien, men det finns väl ingen bodybuilder (vilket jag själv har som långsiktigt mål att bli), som inte kör bicepsövningar? Luddigt skrivet av mig men hoppas du förstår min fråga och poäng. Alla timmar som Arnold curlade under sin professionella karriär kan väl inte varit bortkastade?

    • micke

      funkar poden på android

      • Daniel Richter

        Jajamen!

  2. Bra komplement till bloggen

    Det ger en extra dimension av inspiration att höra er PRATA om träning utöver att bara läsa. Det kan ha att göra med att jag promenerar när jag lyssnar och att hjärnan då är mer mottaglig.

    I vilket fall blev jag grymt träningssugen – och framför allt på att göra rätt och att utvecklas maximalt på sikt istället för att testa maxvikter för egots skull.

    • Daniel Richter

      Riktigt roligt att höra!

      Det är något sånt där jag hoppas på; ett misch-masch av information, inspiration och underhållning. Och även i de fall som poddarna behandlar ämnen som det finns artiklar av, så tror jag att det kommer att framkomma andra saker när man framför det i samtal. Jag är inte säker på vad skillnaden blir, bara att det blir annorlunda. 🙂

      Kul att du blev träningssugen, det blev jag med! Minus fyra grader och gott om isfläckar. Det blir inte mycket hud mot stången idag…

  3. Anton S

    Mycket intressant podcast att lyssna på, man blir inspirerad när man lyssnar på erfarna herrar som ni.
    Just angående ämnet att ta bort isolerade övningar vid armträning för att istället få med fler muskelgrupper, är detta vedertaget ute bland gymmen? Jag menar, det känns som gissningsvis 80-90% av alla på gymmet som tränar ordentligt, alltid har med isolerade övningar i armträningen som ni föredrar att man kanske inte då behöver. Detta är ju oerhört intressant, här kommer ni och motsätter det traditionella! Kan ni inte ta in någon motpart på telefon som kan liva upp till diskussion? Hur ser ett veckopass ut mer specifikt om man inte behöver köra dessa isolationsövningar? Blir det inte svårt att hitta variation? Det kanske ni kommer in på senare, jag kommer i alla fall fortsätta lyssna.

  4. Filip

    Hej Daniel!

    Vilken underbar podd ni har skapat, och älskar jargongen ni har mellan varandra. Riktigt härligt att lyssna på. Jag har en lite fråga som glider in i temat om stora armar, om du har lite tid över.
    Har sedan många år tillbaka en skada i min högra axel som inte tillåter mig att genomföra hantellyft åt sidan, efter otaliga sjukgymnaster och dylikt är det konstaterat att jag har någon form av inklämningssyndrom som inte ger med sig hur många rehabmånader jag än ger det. I princip alla andra övningar går fint att genomföra, men känner att mina axlar inte växer. Finns det något alternativ för att bygga större o rundare axlar, är det endast militärpress som gäller, eller finns det andra alternativ?

    Grym blogg i övrigt också, och, återigen, väldigt glad för den nystartade podden!

    • Daniel Richter

      Hej Filip! Vad kul att höra! 🙂

      Trist med axelskadan. Men självklart behöver du inte köra hantellyft åt sidan för att få bra axlar! I princip räcker det med någon pressrörelse ovanför huvudet, och någon dragövning, så har du tränat alla tre axelmuskler. 🙂

  5. Malene

    Håller med, jättekul att lyssna på! Och skönt att få bekräftat att en gör rätt. Ser fram emot bänkavsnittet! Här kommer ett förslag på ämne: Många har sämre rörlighet, men en del (ofta kvinnor) är överrörliga. Finns det något särskilt att tänka på då (mer än att styrketräna ännu mer och inte stretcha)?

  6. jimmy

    hallå när ni snackade om hur stora armar ni hade, menar ni i spänt läge när ni mätte dom eller slapp? 🙂
    själv gillar ja o träna armar men ni verkade inte vara för det alls 😛

    • Daniel Richter

      Alltid spänt när man snackar överarmsmätning. 🙂

      Jag gillar armträning – när det är en del av andra rörelser!

  7. Glenn

    Mycket bra hemsida och väldigt bra och seriösa tips. Kul med en pod. Kan bli den enda poden jag följer. Keep up the good work!

    • Daniel Richter

      Tack Glenn! Då ska vi försöka hålla ditt intresse!

  8. Johan E

    Tja, Daniel!

    Vill först och främst än en gång tacka för ditt brinnande engagemang i ämnet styrketräning som fått även mig intresserad i ämnet och att jag nu uppe i över två års gymmande 🙂 Tack!
    Så klart ska jag även ge beröm för podden som är ett härligt inslag. Bägge avsnitten var trevliga och lättlyssnade med bra flyt! Ser fram emot fler avsnitt!
    Och när jag ändå är här och skriver tänkte jag passa på att nämna att jag hade hoppats på att hitta en fin liten krönika här angående träning med gummiband (alltså med handtag i vardera ände). Förstår att det inte är redskapet som bygger den stora kroppen, men jag tänker att det kanske kan vara ett bra och skonsamt alternativ till den tyngre träningen man utför på gymmet när kroppen känner sig sliten. Vissa perioder går man ju med mer eller mindre smärta i leder och lemmar och då tänker jag att det kan vara ett bra sätt att hålla igång kroppen om man känner att man behöver stå över gymträningen för några dagar/veckor/månader i läkande syfte. Några tankar, kunskap och intresse för att kanske ta dig an en sådan artikel? 🙂

    Allt gott!

  9. Peter Sjökvist

    Underbar pod alltså (från en kille som bara lyssnat på tyngres pod innan)
    Ni har jädrigt skön jargong mellan Er. Riktigt härligt att lyssna på. Sköna röster att lyssna på och bra tempo.
    Och Att kunna skippa biceps triceps och köra extra set basövningar för mig som kör helkroppspass 3 ggr i veckan och ändå få tillräcklig stimulans var som en sen julklapp. Kör mycket hellre 6-8 set extra chins/latsdrag/rodd och pressövningar än bicepscurl/tricepspress. Så jädra tråkigt när man inte har bra bicepsfästen utan den hänger bara ned lågt och triceps dominerar armen totalt.

    Iaf. Tack för en toppen pod

  10. Janne

    Tycker det är givet, stora armar kräver troligtvis att det ligger viss fokus & frekvens på armar.
    Bara basövningar ger ju inte en fysik där armarna är mer framträdande. Vilket är det som ser annorlunda ut på flertalet byggare gentemot standard SL tränande.
    Byggare har bättre armar, så lär lite av byggarna.
    Har man däremot genetiska förutsättningen där armar verkar växa mer, så kan man strunta i extra curlande.

    Använd en relativt lätt vikt & känn att du aktiverar rätt muskel. Lär/anpassa nervsystemet att använda just biceps/triceps & inte de större angränsande musklerna.

Kommentarer är stängda.

Nästa artikelAvsnitt 3: Bänkbrygga