Allt du behöver veta om reps för att bli starkare!

Avsnitt 11: Allt du behöver veta om reps för att bli starkare!


Hur många reps ska du göra per set för att dina muskler ska växa sig så stora som möjligt? Och hur många reps ska du göra om du vill bli så stark som möjligt?

Dagens avsnitt handlar om hur olika repetitionsantal påverkar dina muskler och din träningsresultat.

Hålltider:

  • 00:30 – Försnack
  • 04:40 – Dagens ämne: Effekten av olika repetitionsantal
  • 20:00 – Lyssnarfrågor
  • 32:30 – Eftersnack

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Här är tidigare skrivna artiklar relaterade till dagens avsnitt:

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:


Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft.

Han grundade Styrkelabbet och har skrivit e-böckerna Så bränner du fett och bygger muskler samt Handboken för effektiv viktnedgång.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

3 kommentarer

  1. AE

    Tjena,

    Tack för ett bra poddavsnitt. Som vanligt får jag säga. En fråga kopplat till den studie ni hänvisar till där de jämförde två grupper som tränade 3×10 vs 7×3 med liknande resultat för muskelmassa men fördel för 7×3 gällande styrka. Var grupperna matchade gällande volym, dvs lyfte de lika många kilon totalt? Var det någon skillnad i vilken intensitet de använde, dvs % av 1rm?

  2. Jesper

    Hej och tack för en kanonbra podd!
    Jag har en fråga som gäller intensitet kontra volym. Om jag lyfter så tungt jag bara orkar i 6-8 reps / 1-2 set – kan det ge samma muskeltillväxt som om jag lyfter lite lättare fast i t.ex. ett 5×5-utförande?
    Det finns en intressant q&a-tråd med en tidigare klient till Martin Berkhan, där klienten avslöjar sitt träningsprogram. Tråden går att plöja sig igenom här: https://www.reddit.com/r/leangains/comments/1jjrci/former_berkhan_client_ama eller kortvarianten här: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1DrVCMyWc9a_y77HLwQHrVIKg1P1Lb-sLmgq_I_EIot8/edit#gid=0
    Programmet bygger på 1-2 set enligt ”reverse pyramid”-stilen och man kör igenom varje övning/muskel bara en gång i veckan. Enligt klienten i fråga (samt Berkhan) är liknande program ”det överlägset bästa de testat” både vad gäller styrke- och muskelutveckling i både bulk och deff…
    Men det står ju i bjärt kontrast mot tankarna om att träna varje muskel 2-3 gånger i veckan och göra 40-60 reps per träningstillfälle.
    Tankar?

  3. Hej! Har en fråga ang marklyft. När det blir tungt har jag sett när jag filmat att min rumpa börjar lyfta lite innan armarna altivers och stången dras upp. Ryggen är fortfarande rak! Är detta fel? Filmade även en gång när jag fokuserade på att inte göra så. Lyftet kändes tyngre men det gick ändå.
    Känns som att det inte borde göra någon större skillnad eftersom stången inte lämnat marken än men vill ändå dubbelkolla! Hoppas du förstår vad jag menar! 🙂

Kommentarer är stängda.

Nästa artikelTräningsprogram "Emelie": 3 dagar/vecka