Bokrecension: Styrketräning – för idrott, motion och rehabilitering (andra upplagan)

I samarbete med SISU Idrottsböcker.

För ett år sedan skrev jag en recension av boken Styrketräning – för idrott, motion och rehabilitering. Jag tyckte (och tycker) att det är en toppenbok och skrev en varm recension, där den största kritiken var ”Bokens främsta nackdel är att den är från 2008”. Nå – nu har samma gäng (minus Wernbom) kommit ut med en uppdaterad och utökad andra upplaga!

Den mest heltäckande boken om styrketräning på svenska

I min förra recension skrev jag ”Om jag skulle utbilda tränare i styrketräning, hade jag gett dem den här boken som kurslitteratur”. Utöver att den åsikten står fast, så har jag sedan dess faktiskt även hunnit med att läsa en högskolekurs om styrketräning som hade just denna bok (fast 1:a upplagan, då 2:a ej kommit vid det laget) som kurslitteratur.

350 sidor har utökats till 430 sidor, och den mest heltäckande bok jag läst om styrketräning innehåller nu ännu mer kunskap. Boken är bred och grundläggande i sitt innehåll, och ger en mycket god kunskapsbas inom ämnet styrketräning.

Bänkpress, och även knäböj och marklyft, ges lite mer plats och uppmärksamhet än övriga övningar.

Precis som första upplagan tar boken avstamp i att grundligt beskriva hur muskler och nervsystem fungerar – hur skapar de kraft, vad påverkar den förmågan, och vilken effekt har olika typer av styrketräning på dem? Detta är min favoritdel av boken, och jag har inte sett detta så väl samlat och beskrivet på någon annan plats.

Därefter går boken in på träningslära. Hur ska styrketräning doseras och utföras, vilka metoder finns för att öka olika egenskaper (explosivitet, maximal styrka, muskelmassa), hur ska du periodisera och välja övningar, och så vidare.

Övningsförrådet med fina och tydliga bilder från förra boken är uppdaterat och utökat, och i den här upplagan är även utförandebeskrivningarna av basövningarna knäböj, bänkpress och marklyft lite längre och mer genomgående än övriga övningar. Det finns även förslag på träningsprogram för olika idrotter.

I de avslutande kapitlen täcks ämnen som kost, styrketräning som prehab och rehab, och styrketräning för unga, gravida och äldre in.

Rikt illustrerat och lätt att läsa

Få saker irriterar mig mer (och är ett större slöseri) än när böcker med bra information är dåligt utformade eller dåligt skrivna, så att det blir svårt att ta sig igenom texten. Lyckligtvis är den här upplagan minst lika pedagogisk och trevlig att läsa som första upplagan. Texten är luftig, och varenda uppslag innehåller en förtydligande figur, bild, sammanfattningsruta eller liknande.

Det är detaljer som vissa kanske tycker är triviala, men som gör en oerhörd skillnad för de allra flesta läsare och kan fälla avgörandet mellan böcker som faktiskt blir lästa eller som man ger upp före man kommit halvvägs.

Ett typiskt uppslag ur boken. Någon figur eller diagram, luftig text, och sammanfattande punktlistor.
Sådana här diagram är det gott om – och jag älskar dem!
Från delen om musklers energiförbrukning. Vårt bränsle för anaeroba aktiviteter är snabbt, men det tar också slut fort.

Till skillnad från många liknande böcker är refereringen för det mesta tydlig och oftast direkt vid påståenden som görs.

En detalj jag personligen tycker är rolig är att styrkelyft omnämns flitigt i boken, både med exempel från styrkelyftsträning eller prestationer från duktiga styrkelyftare. Det är till och med ett par sidor där man diskuterar Boris Sheikos träningsprogram och hur de är uppbyggda.

Sammanfattning

Sammantaget är boken grundlig och genomgående samtidigt som den känns fräsch och aktuell. Det är på ren svenska en skitbra bok om styrketräning, och jag rekommenderar den varmt till dig som antingen är tränare eller bara teoretiskt intresserad av styrketräning.

Min främsta kritik mot denna andra upplaga är att det blir svårt att skriva en bättre bok om styrketräning själv, och jag kanske får skriva något om knyppling istället.

>> Vill du köpa boken, så hittar du den här hos SISU.

Använder du koden styrkelabbet så kan du köpa den till medlemspriset 369 kr istället för 410 kr och således spara 41 kr som du istället kan investera. Gäller till och med 31 augusti!

Så bränner du fett och bygger muskler

2 tankar på “Bokrecension: Styrketräning – för idrott, motion och rehabilitering (andra upplagan)”

    • Svårt att säga. Om man är mycket intresserad kan det nog vara värt, ja. Och då kan det ju vara läge med en till genomläsning, för lite spaced repetition. 🙂

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.