Bokrecension Styrketräning

Bokrecension: Styrketräning – för idrott, motion och rehabilitering

I samarbete med SISU Idrottsböcker.

Någon gång för över ett år sedan fick jag rådet att läsa 20 sidor ur böcker varje dag. Även om du liksom jag läser långsamt så går det förhållandevis snabbt att göra, men det blir ändå en förbluffande hög medeltakt. Nu har jag hållit den vanan i 453 dagar, och det ledde bland annat till 41 lästa böcker under 2017. Vilket förresten har en misstänksam korrelation med att jag äntligen klarade 150 kg i bänkpress.

I alla fall: en vanlig följd av att jag delar bilder på böcker jag läser på mitt instagramkonto är frågan: Vilka böcker rekommenderar jag?

Jag har länge tänkt börja skriva bokrecensioner av de som är värda att rekommendera, men förhalat det. Tills alldeles nyligen då, då jag äntligen fick en kapitalistisk spark i baken för att ta tag i det (kom igen, brödfödan är inte gratis och Philip vill ha upp mig till -120 kg-klassen). Under en tid framöver kommer Styrkelabbet att samarbeta med SISU Idrottsböcker, i form av att jag kommer att läsa och skriva recensioner av böcker i deras sortiment. Böcker som jag är intresserad av, och som jag tror att ni kan vara intresserade av. För full transparens är det alltså ett betalt samarbete, även om det står mig fritt att skriva vad jag vill om böckerna. Tror jag.

Hur som helst, vi börjar med en bok som överraskade positivt.

Styrketräning – för idrott, motion och rehabilitering

Första boken ut är: Styrketräning – för idrott, motion och rehabilitering

Bokrecension Styrketräning

Det här är en stadig pjäs: 352 sidor i A4-storlek, och väger ett kilo.

Om jag skulle utbilda tränare i styrketräning, hade jag gett dem den här boken som kurslitteratur. Det här är en bra bok som avhandlar styrketräning både brett och djupt: från muskelfysiologi till dosering och utförande av styrketräning för olika målgrupper och ändamål.

Författarna är Roland Thomeé, Jesper Augustsson, Mathias Wernbom, Sofia Augustsson och Jon Karlsson. Om du är intresserad av idrottsforskning så känner du nog redan igen några av namnen, då alla bedriver eller har bedrivit forskning inom idrott. På den akademiska sidan delar de på titlar som professorer, docenter eller fysioterapeuter, och på den praktiska sidan så delar de tillsammans på närmare 100 års erfarenhet av eget träningsutövande samt erfarenhet från tränarrollen. Som vi kan förvänta oss av författare med en sådan bakgrund är boken källhänvisad med hundratals referenser, och författarlistan är ett av huvudskälen till att den här boken fångade mitt intresse.

Vad lär du dig?

Boken börjar med att lägga grunden genom att gå igenom musklernas fysiologi. Hur är muskler uppbyggda, hur skapar de kraft, varför blir de trötta och hur blir de starkare? Den här delen var nog den jag personligen uppskattade allra mest då jag kände att den täppte igen flera luckor i min egen kunskap. Ungefär de första 50 sidorna vigs åt detta.

Därefter går boken in på själva styrketräningsläran. Vad är lämplig dosering av till exempel frekvens och volym, vad finns det för effektiva metoder och vad har styrketräningen för effekter på nervsystemet och muskulaturen?

Det fortsätter fram till drygt halva boken, därefter skiftar boken från teori till praktik genom att titta närmare på val av redskap och övningar för olika syften. Man tittar på vad som är funktionell träning för olika syften, vad som är för- och nackdelar med till exempel friviktsträning kontra maskinträning, stabila kontra instabila underlag med mera. Förslag på hur det här kan kombineras för olika syften och målgrupper följer sedan i kapitlet om program för styrketräning, och närmare 20 olika (förvisso ganska liknande) programförslag för olika idrotter ges.

Boken rundas av med tre kapitel om:

  • Styrketräning för unga, gravida och äldre
  • Förebyggande och rehabiliterande styrketräning
  • Kostens betydelse vid styrketräning

Här är en bild på hela innehållsförteckningen.

Innehållsförteckning boken styrketräning

Bokens främsta nackdel är att den är från 2008. Men, tvärtemot vad man kanske kan tro baserat på vårt eget forskningsrapporterande här på sajten, så går det faktiskt inte så fort i hockey (det vill säga styrketräningsforskning). Den stora bilden av hur en skivstång ska dras har man helt enkelt haft ganska bra koll på ett tag nu. Jag skulle vilja påstå att jag är ganska uppdaterad på forskningen när det gäller maxstyrke- och hypertrofiträning, och jag kan såhär några veckor efter jag läste boken inte minnas att jag stötte på någon utdaterad fakta. Däremot tror jag det var några saker som författarna uttryckte sig ganska trevande eller spekulativt om, där bilden idag är lite klarare.

En fackbok skriven av forskare riskerar att bli något ”matig”, för att uttrycka det snällt, men här har redaktören och författarna tillsammans gjort ett bra jobb för att hålla texten pedagogisk och lättläst. Det är förtydligande figurer, boxar, diagram, punktlistor och kapitelsammanfattningar som stödjer läsandet, och sammantaget mynnar det ut i att boken både är lättläst och har en mycket hög kvalitetskänsla.

Uppslag boken Styrketräning

Exempel på uppslag, med faktarutor och diagram.

Sammanfattning

Det här är en bra bok om styrketräning som är både grundläggande och tämligen heltäckande – det är den bästa jag har läst om generell styrketräning. Den är pedagogiskt och snyggt utformad, och uppbackningen av informationen är solid, trots att den har några år på nacken.

Vem är den för?

För motionären skulle jag nog säga att det är overkill med 350 sidor om styrketräning, såvida du inte har ett stort intresse för teorin eller ambitioner att bli tränare eller vidareutbilda dig i ämnet.

För dig som är eller ska bli tränare är det här däremot en fullträff, och i nuläget känner jag inte till någon bok som passar bättre för dig som vill få en god förståelse för hur styrketräning fungerar, samt bör bedrivas och doseras för olika ändamål och målgrupper. För tränaren passar boken för att först läsas från pärm till pärm, och därefter för att användas som referenslitteratur när du stöter på specifika problem eller frågeställningar.

Boken hittar du i SISUs nyligen uppdaterade webshop för 410 kr i skrivande stund, eller 359 kr om du blir medlem. Dessutom har SISU ordnat med en liten rabatt för Styrkelabbets läsare: ange ”styrkelabbet” så får du 5 % rabatt på den här boken (bara denna, bara en gång och endast t.o.m. 31 juli 2018). Då får du en tjuga över som du kan använda för att köpa en kexchoklad till din bästis. Vi får ingen provision på ditt köp.

Länk: Styrketräning – för idrott, motion och rehabilitering

Sådär! Med startskottet ur vägen kommer det framöver att dyka upp fler recensioner – dels som en del i vårt samarbete med SISU, men även andra titlar jag läser som jag tror att tillräckligt många är intresserade av.

Om SISU Idrottsböcker

SISU Idrottsböcker är idrottens förlag. Böcker och digitala produktioner i vårt sortiment bidrar både till att utveckla elitidrotten och till att förbättra livskvalitet och hälsa hos den breda allmänheten. Runt om i Sverige och världen finns mängder av idrottskunskap förvärvad genom forskning och decennier av praktisk erfarenhet. Vårt uppdrag som idrottens förlag är att samla in denna kunskap och göra den tillgänglig för fler.”

Handboken för effektiv viktnedgång

Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft. Han grundade Styrkelabbet och har skrivit e-böckerna Så bränner du fett och bygger muskler samt Handboken för effektiv viktnedgång. Tillsammans med dietisten Sierra de Goldsmith har han även skrivit boken Styrkelabbets kostscheman.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

5 kommentarer

  1. Anna

    Hej Daniel.

    Läser din blogg och har suttit och räknat fram och tillbaka ang mitt dagliga energi behov.
    Jag är kvinna 34år ,tränar 3ggr veckan och väger 59kg och är 170cm lång.
    Jag försöker räkna ut hur mycket fett/protein/kolhydrater jag skall äta per dag.
    Jag får mitt kaloribehov till 1820 kcal per dag och om jag vill gå ner i vikt 0,5kg/veckan till 1320 kcal.
    Då har jag räknat ut att jag skall äta 64g protein per dag/22g fett per dag samt 217 g kolhydrater per dag.
    Har jag räknat helt knasigt nu?
    Jag är smal men vill komma i form och bli av med oönskat fett som lagt sig spec på lår och armar(otränad men smal.)
    Hoppas inte min fråga var för dum :/
    Hälsningar Anna.

  2. Kristoffer

    Grym recension! Tack och bock för allt ni på styrkelabbet gör!

  3. Petsan

    Tack! Perfekt!
    SISU har ju flera titlar som jag själv tuggat mig igenom genom åren (då främst inte inom styrketräning, utan lagidrott). Just inom olika idrottsföreningar utnyttjas så kallad MAQ-träning som grund för styrketräning för ungdomar (skadeförebyggande) samt vid rehabilitering. Det vore jättespännande om du hade tid och ork att kasta dig över denna vid tillfälle, den är tyvärr inte utgiven av SISU, utan ligger på Miro Förlag.

    Muscle Action Quality : en träningsmodell för styrka, rörlighet, balans & kontroll, av Pierre Johansson, Leif Larsson

    Det är min generella bild att just denna bok och författarna haft ett stort genomslag för hur funktionskopplad styrketräning skall bedrivas inom föreningsidrott (och jag kan väl flagga för att jag inte är helt överrens med författarna i allt som står…)

    MVH!//Peter

  4. Håkan

    Jag köpte boken från SISU för flera år sedan, och den är framför allt bra för den som vill veta mer om träningslära och förstå vad som händer på cellnivå när man styrketränar. Här ligger också bokens fokus, som jag ser det. Dessa partier är ganska akademiska i sin utformning, med mängder av källhänvisningar i texten som kan upplevas som något betungande.

    Vad gäller de praktiska bitarna finns en del i övrigt att önska, t.ex. kunde man ha beskrivit övningarna lite mer utförligt och förklarat mer i detalj vilka muskler som tränas, hur övningarna bör utföras och vad som skiljer olika övningar från varandra och gör somliga lämpligare än andra. Det skulle kanske ha gjort boken ännu tjockare, men det hade varit värt det. Dessutom finns det faktiskt utrymme redan i dag; när jag fick boken trodde jag nästan att de tomma ytorna intill bilderna var ett misstag från tryckeriet. Om förlaget funderar på en nyutgåva vore det önskvärt med mer utrymme åt det praktiska så att boken blir mer attraktiv för motionärer och idrottare, inte bara för studenter, yrkesaktiva och tränare.

Kommentarer är stängda.

Nästa artikelHur stor skillnad gör proteinpulver?