Avsnitt 216: Hantera dina träningsskador rätt för att komma tillbaka snabbare

Om du tränar hårt kommer du förmodligen få ont någon gång – någonstans eller lite överallt. Viss värk ger med sig snabbt, men annan dröjer sig kvar, växer sig starkare och kan hindra dig från att träna som du vill.

Så hur ska du hantera en skada på bästa sätt, om den inte är akut och kräver omedelbar läkarvård?

I dagens avsnitt går vi igenom en tydlig åtgärdsplan som kan räcka långt i de flesta fallen, men pratar självklart också om när det faktiskt är värt att söka vård. Och vi hinner med en handfull skaderelaterade lyssnarfrågor.

Så på med linimentet, kompis, nu kör vi.

Hålltider:

  • 00:00 – Försnack
  • 10:10 – Dagens ämne: Hantera dina träningsskador rätt för att komma tillbaka snabbare
  • 40:40 – Lyssnarfråga 1: Vem har någonsin lyckats med tipset ”lyssna på kroppen” och vad tycker ni om det tipset?
  • 44:50 – Lyssnarfråga 2: Hur återvänder jag till de vikter jag lyfte tidigare, efter ett ryggskott?
  • 49:15 – Lyssnarfråga 3: Vad gjorde Daniel för att bli av med axelbesvären och kunna bänka ordentligt igen?
  • 52:55 – Lyssnarfråga 4: Hur ska jag som lekman veta vilken yrkesgrupp jag ska vända mig till för vård av en skada?

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app eller på Spotify (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som vi använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Styrkelabbet Gymgrossisten

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och vi har använt deras kosttillskott i många år nu. Det vi använder och gillar mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten eller frågor som du vill att vi svarar på!



1 tanke på “Avsnitt 216: Hantera dina träningsskador rätt för att komma tillbaka snabbare”

  1. Tack för en jättebra podcast! Som 48-åring kan jag säga att ”working to fail” får en annan innebörd när man kommer upp över 40. Musklerna vill men lederna säger ofta ifrån. Framförallt när det gäller flerledsövningar. På tal om detta skulle det vara kul med ett avsnitt som handlar just om att styrketräna / bygga muskler när man är lite äldre, typ 40-50 plus. Bör man t.ex. lägga in fler vilodagar, köra mer volym fast med lättare vikter eller tyngre med ett fåtal övningar , undvika vissa övningar? Finns det någon forskning kring detta?

    Svara

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.