Styrkelabbets Seniorprogram: ett träningsprogram för äldre som vill börja styrketräna

Nu har vi ett träningsprogram för seniorer i appen!

Det är ett träningsprogram för dig som är 60+ och just börjat eller funderar på att börja styrketräna. Det är ett maskinbaserat program där du tränar två dagar per vecka, med en helt valfri tredje dag med start vecka fem. Programmet är utvecklat enligt rådande vetenskapliga rekommendationer för styrketräning för äldre och tränar igenom hela kroppen och stärker alla viktiga muskelgrupper.

Om du själv inte räknar dig till åldersgruppen seniorer, har du säkert någon bekant, mamma, pappa, någon annan äldre släkting eller en excentrisk farbror som du vill lura på ditt eget intresse av att lyfta saker.

I sådana fall är Styrkelabbets Seniorprogram perfekt. Gratis är det dessutom.

Det fungerar för övrigt fint oavsett ålder för nybörjare som vill ta steget in i styrketräningens värld och börja med maskinträning. Så även om det är avsett för seniorer, är ålder ingen begränsning åt något håll för att använda det.

Programmet finns i form av ett gratisprogram i vår app Styrkelabbet (till iOS och Android). Via “Läs mer”-knappen vid programmet hittar du all information du behöver innan du sätter igång.

>> Klicka här för att komma tillbaka till alla våra träningsprogram.

Vill du läsa mer ingående om programmet här på sajten kan du ta dig en titt på artikeln Styrkelabbets seniorprogram: ett träningsprogram för dig som är äldre. Där hittar du övningsbeskrivningar och tankar kring hur ett träningsprogram anpassat för äldre bör se ut.

Är du intresserad av en riktig djupdykning i ämnet styrketräning för äldre bör du läsa Styrketräning för äldre: ett säkert och effektivt sätt att hålla kroppen stark och frisk, en riktigt matig och ingående genomgång av styrketräningens betydelse för att behålla en frisk och stark kropp livet ut.



2 tankar på “Styrkelabbets Seniorprogram: ett träningsprogram för äldre som vill börja styrketräna”

  1. Hej!
    Man. 68 år. Kört styrkelyft i snart 4 år. Har skapat ett ”eget” program. 3 d/v kör jag mark-böj-bänk – 70-90%. 5 set vardera. Växlar mellan volym och tunga set. Fyller på med armhävningar-dips-KB svingar. 2d/v blir det push-pull-legs; ex.vis militärpress, hantelpress, roddar, chins, curls, intervallöpning i backe.
    Jag är Väldigt noga med tekniken! Gör Alltid min träning men lyssnar till min kropp; ”hur hårt kör jag idag!?”
    Blir stadigt starkare med synbart större muskler. Har nästan nått 2.5ggr min kroppsvikt i mark…
    Ok…jag har bra gener…tack mamma och pappa. Men. Det är jag som med glädje och disciplin försöker att skapa ”den bästa versionen av mig”!
    Mina främsta källor för kunskap och inspiration…? Styrkelabbet, ”Strävan” och Arnold (72år).

    Svara
  2. Jag började läsa artikeln med tanken att dela med mig den till pappa, skrollar ner till bilddumpen från appen, läser ”Rumpbokens basprogram” och slutar nästan läsa 😀 Hoppas man får skoja lite en fredagskväll

    Svara

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.