Styrkelabbet avsnitt 133: Era frågor om allt ifrån knä- och ryggskador till proteintajming!

Avsnitt 133: Era frågor om allt ifrån knä- och ryggskador till proteintajming!

Nio frågor, nio tillfällen att lyssna efter att vi säger något tokigt!

Jupp, det är dags för en ny vända lyssnarfrågor. Den här gången besvarar vi bland annat två om skador – ämnen vi normalt undviker eftersom det är svårt att generalisera utan att hela tiden behöver påpeka att alla skador inte är likadana, att vi inte är läkare, att du kan behöva söka vård och så vidare. Men den här gången tror vi att det gick vägen. Kanske. *nervöst leende*

I alla fall. Vi älskar att ni håller liv i vår språklåda genom en strid ström lyssnarfrågor. Tack! Och om vi inte hann med just din den här gången, ställ den gärna igen nästa gång vi utlyser ett nytt frågeavsnitt på Instagram (följ Daniel här, Philip här).

Hålltider:

  • 00:00 – Försnack
  • 09:10 – Fråga 1: Jag har en gammal knäskada och känner mig skeptisk till knäböj och marklyft eftersom lyften känns dåliga för knäna, hur ska jag göra?
  • 14:20 – Fråga 2: När kommer nästa tävling mellan er?
  • 18:15 – Fråga 3: Hur ska jag ta hand om valkarna i händerna?
  • 21:45 – Fråga 4: Kan jag strunta i proteintajming om jag nöjer mig med 95 % av resultaten?
  • 25:30 – Fråga 5: Hur skiljer sig Bänkpress Boogie, Marklyft Mambo och Press Pasodoble åt i programmeringen?
  • 31:45 – Fråga 6: Vilka är era favoritvariationer av de tre stora? Varför just dem?
  • 48:30 – Fråga 7: Hur ska jag träna efter ett ryggskott?
  • 53:40 – Fråga 8: Måste man blanda ut kreatin i vatten eller går det lika bra att ta pulvret direkt i munnen och skölja ned det med ett par klunkar?
  • 56:25 – Fråga 9: Varför får jag ont i handlederna av frontböj?

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app eller på Spotify (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som vi använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Styrkelabbet Gymgrossisten

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och vi har använt deras kosttillskott i många år nu. Det vi använder och gillar mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten eller frågor som du vill att vi svarar på!

Bänkpress Boogie - Slå nytt PB i bänkpress!

Philip lyfter skrot och tappar hår. Tog silver på DM i klassisk styrkelyft 2016, i klass +120 kg (som hade två deltagare). Följ honom på Instagram för att ta del av fitnessvärldens mest dekadenta mix av baslyft, käk och buteljer.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

2 kommentarer

  1. Gustaf

    ”Att få ha stången där bak, det är ju värsta lyxen” ?

  2. Josefine

    (Fråga!)

    Hej Styrkelabbet! Sjukt bra pod, jag lyssnar på den jämt!
    Jag har börjat köra erat över- och underkroppspass och har snart färdig med min andra vecka, mycket bra program och jag är supernöjd!
    När jag var liten slog jag min axel ur led, lyckligtvis ung och ouppmärksam snubblade jag på min pappa inne vid akuten, ramlade och slog tillbaka den ?!
    Men! Nu på äldre dagar märker jag att när jag utsätter axeln för en viss belastning så får jag ont, ibland väldigt ont.
    Jag uppsökte sjukgymnast som bad mig sluta göra någon form av pressar ovanför huvudet.
    Dum nog som jag är så har jag fortsatt och testat militärpress då jag gillar övningen, men slutar alltid med att jag blir öm i axeln. Detta är då vänster axel!
    Kan jag byta ut militärpress mot bänkpress (då jag gillar bänk) i programet eller finns det någon annan axelövning jag kan genomföra för att stärka musklerna runt den taskiga axeln för att få mer stöttning och i ett senare skede eventuellt fortsätta med militärpress?

    Mvh Josefine

Nästa artikelRyktena om mina skador är kraftigt överdrivna