Eleiko Strength Coach steg 1

Eleiko Strength Coach steg 1: Mina upplevelser från helgen

Igår kom jag hem från Halmstad, där jag under tre dagar gick kursen Eleiko Strength Coach steg 1. Det är en utbildning i träning med skivstång, med fokus på tyngdlyftning.

För den oinvigde så är tyngdlyftning en sport där man tävlar i ett maxtungt lyft i ryck respektive stöt. Även om du inte tävlar i tyngdlyftning så är det en träningsform som har stora positiva effekter på din styrka och muskelmassa.

Utbildningen är som sagt tre dagar lång och arrangeras av Exceed Performance som är en del av Eleiko Sport. Vi höll till hos Eleiko i Halmstad där de har både gym och utbildningslokaler, men även produktionen av deras skivstänger och viktskivor.

Det här inlägget är en kort sammanfattning av mina upplevelser under de här tre dagarna. Min förhoppning är att du som är intresserad av kursen efter att ha läst igenom det här inlägget lättare ska kunna bestämma om kursen är något för dig.

Långsiktig utveckling av styrka

Anledningen till att jag valde att gå kursen var att jag under 2012 fick inte mindre än tre olika rekommendationer att gå kursen från vänner och bekanta som alla arbetar som personliga tränare. Rekommendationerna var helt oberoende av varandra, och detta gjorde givetvis att min nyfikenhet väcktes.

Utbildningen ges i tre steg och på både svenska och engelska. Det här var alltså steg 1 jag gick, och på Exceeds hemsida kan du läsa att detta steget täcker principerna bakom de lyft som återfinns i de flesta träningsprogram för styrka på elitnivå. Eftersom jag inte hade möjlighet att gå den svenska kursen på grund av datumet valde jag att gå den engelska versionen.

Att gå kursen på engelska är jag i efterhand väldigt glad över eftersom det gjorde att spridningen på deltagare blev stor. Jag tror att vi var 24 deltagare, varav 8 från Sverige. Andra deltagare jag hann lära känna var från Brasilien, Portugal, Danmark, Norge, Finland, Holland och Sydafrika.

Variationen i deltagarbakgrund var stor, och där fanns både styrkelyftare och BJJ-utövare på elitnivå, liksom coacher, personliga tränare och gymägare. Många hade tyngdlyftning eller Crossfit som en stor del av sin träning.

Anders Lindsjö som höll i utbildningen tävlade i tyngdlyftning i OS 1992 och har sedan dess tränat, utbildat och coachat ett väldigt stort antal duktiga atleter och instruktörer. Hans kunskap och erfarenhet av träning med skivstång är minst sagt stor, och när han talade spetsade alla öronen.

Gymmet på Eleiko Strength Coach

Gymmet som ligger direkt utanför klassrummet är stort och har gott om både lyftarplattformar och utrustning.

För min egen del började den första dagen riktigt uselt med ett försenat tåg. Jag skulle ha varit på plats en timme innan kursstart, men stövlade istället in drygt en timme sent. Det visade sig dock inte vara några problem, utan jag blev välkomnad och anvisad en plats.

Hur kan du förbättra dig eller dina klienter?

Redan från start inser jag att det här verkligen är en utbildning för att bli en Strength Coach: Fokus ligger på utveckling av dig själv eller andra, och hur du ska styra utvecklingen mot mål. De tre delarna i en träningscykel analyseras, med förslag på hur du kan lägga upp en cykel för dig själv eller för dina klienter.

Den första dagen fortsatte med att vi analyserade olika mänskliga grundrörelser och hur de förekommer i olika idrotter och även basövningar med skivstång. Grundrörelserna som Anders använde sig av var:

  1. Knäböjning
  2. Höftfällning
  3. Utfall
  4. Press
  5. Drag
  6. Rotation.

Teori varvas med praktik, och under de tre dagarna undersökte och experimenterade vi med alla grundrörelserna.

  • Vad händer om du varierar fotbredden från smalt till sumobrett?
  • Om du ändrar startposition eller timingen?
  • Om du förändrar din bas från två fötter till att stå på en fot?

I de olika positionerna och rörelserna lade vi sedan på vikt för att studera hur tekniken till slut förändrades eller hur kompensationer sker.

Grundrörelserna vävdes senare ihop under kreativa träningspass, och jag fick flera aha-upplevelser om både de olympiska lyften och annan styrketräning.

Förutom att Eleiko bjöd på fin lunch alla tre dagar fanns hela tiden frukt, nötter, vatten, kaffe, te, bröd och jordnötssmör att tillgå vilket underlättade att hålla en hög koncentrationsnivå under hela dagarna. Vi fick dessutom under en av dagarna en kort rundtur i fabriken där Eleiko tillverkar sina skivstänger. Det är utan tvekan de bästa skivstängerna jag någonsin sett, och jag kände mig verkligen som Kalle i chokladfabriken. 😉

Skivstänger i Eleikos fabrik

Alla skivstänger och viktskivor provvägs flera gånger under produktionen, och alla stänger som lämnar fabriken provtrycks till 1500 kg med kravet att de ska återgå till ursprungsform efteråt.

En stor styrka med utbildningen är konceptet som Anders förmedlar. Han är kreativ och väldigt öppensinnad, och påpekar gång på gång att olika atleter kan ”lösa problemet” (vilket i det här fallet är att få upp skivstången ovanför huvudet) på olika vis, och att det inte finns någon metod eller teknik som passar alla.

Du får principer och råd baserat på vetenskap och praktik, men välkomnas sedan att anpassa lösningen efter just dig och dina klienter. Man talar mycket om hur inlärning sker, och detta övas rent praktiskt genom att du ofta jobbar i par där du byter mellan rollen som klient och coach när de olika grundrörelserna utforskas. Ibland bildar man grupper om tre där den tredje parten analyserar interaktionen mellan coachen och klienten.

De här praktiska momenten där man jobbar två eller tre personer tillsammans är en av de mest värdefulla bitarna i kursen. Du byter ofta vem du jobbar tillsammans med, vilket innebär att du i slutet av kursen har haft drygt 20 olika (duktiga!) coacher som studerat din teknik. Jag själv tar till exempel med mig goda råd för min marklyftsteknik från en Brasilianare som spelar amerikansk football, och en PT från Stockholm.

Du får under kursen ägna tid åt att reflektera över dig själv, och under sista dagen avsätts tid till att sammanfatta de råd du fått under de tre dagarna samtidigt som du får tid att utvärdera din egen träning.

Ryck och stöt

Under utbildningen läggs grunden till att förstå de olympiska lyften och andra övningar, men fokus ligger inte i första hand på att lära dig ryck och stöt. Inte i steg 1 i varje fall. Tydligen är det ett betydligt större fokus på dessa lyft i steg 2 av utbildningen.

Eleiko Strength Coach ges upp till och med steg 3. Alla steg är tre dagar långa vilket ger totalt 9 dagar, och att döma av det första steget kommer det att ge dig en väldigt god kunskapsbas om de träning och de olympiska lyften. Steg 1 ingår förresten även i Eleikos PT-utbildning.

Hur som helst: Trots att vi knappt gjorde några renodlade ryck eller stöt under kursen har dock min teknik i dessa lyft redan förbättrats. Nu använder ju jag personligen inte de olympiska lyften särskilt mycket i min egen träning, och det är heller inget direkt mål för mig att bli bra på, men jag kan tänka mig att de som strävar efter att bli bättre på dessa lyft också har lärt sig mycket.

Även om du inte är så intresserad av tyngdlyftning specifikt finns det alltså mycket att hämta från den här utbildningen.

Knäböjningar på Eleiko Sports

Vid frontböj sker en liten höftfällning men framförallt en knäböjning. Anders och en deltagare studerar vid vilken vikt som lyftaren bryter tekniken och börjar kompensera.

Sammanfattning

Jag tar med mig mycket från den här utbildningen. Framförallt är jag glad över vad jag har lärt mig om att utvärdera och utveckla både min egen och andras träning, samt all inspiration jag har fått av att träffa Anders och alla de andra duktiga coacherna.

Eleiko Strength Coach vänder sig framförallt till dig som tränar eller vill träna andra, men jag är övertygad om att även du som bara vill förbättra din egen träning har stor behållning av kursen. Om du är instruktör eller personlig tränare så innebär kursen en otrolig möjlighet till kunskapsutbyte med de andra deltagarna.

Sammanfattningsvis så anser jag att Eleiko Strength Coach helt enkelt är en väldigt bra utbildning. Kursen håller hög kvalitet med ett proffsigt utförande, och det märks att de har hållit kursen förr.

Sist men inte minst så hade jag väldigt roligt under de här tre dagarna. Anders Lindsjö är väldigt trevlig, och detsamma gäller alla deltagare jag lärde känna.

Du kan anmäla dig till kursen på Exceed Performances hemsida, där de även lägger upp andra utbildningar som de arrangerar.

Jag själv har redan blivit sugen på fler…

Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft.

Han grundade Styrkelabbet och har skrivit e-böckerna Så bränner du fett och bygger muskler samt Handboken för effektiv viktnedgång.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

17 kommentarer

  1. Mats

    Intressant läsning och jag gillar verkligen Styrkelabbets upplägg. Jag beställde din e-bok som jag har betalat och hämtat hem. Dagen efter då jag skulle fortsätta min läsning så krävdes det en inloggning som jag saknar. Jag har mejlat dig två gånger men inte fått något svar. Hälsar Mats

    • Daniel

      Hej Mats! Det var märkligt, jag har inte sett några mail från dig. Tur att du lämnade en kommentar! 🙂

      Nu har jag i alla fall skickat e-boken till dig igen!

  2. Henric

    Hej Daniel,
    Jag har samma problem som Mats ovan. Tacksam för hjälp!
    Mvh Henric

    • Daniel

      Ursäkta besväret, Henric!

      Du har en rykande färsk e-bok i inkorgen!

  3. Thomas

    Tack för tipset om den här kursen, jag blev väldigt intresserad men jag bor inte så bra till, närmast för mig skulle vara Uppsala. Dessutom skulle det då handla om drygt 20.000 kr om man ska gå alla steg. Ganska mycket pengar, men det kan ju vara prisvärt i alla fall.

    • Daniel

      Ja, allt beror ju givetvis på ens ekonomi och vad man vill lägga det på. Sedan tycker jag ju inte heller att man nödvändigtvis måste gå alla tre stegen! Även om det säkert kommer sluta så för min del… 😉

  4. Lät som en väldigt schysst kurs, och tack för en riktigt bra inblick i vad det är.

    • Daniel

      Det är det!

      Du som har en del erfarenhet från skrotlyftandet sitter inte inne på något eget tips på kurs?

      • Tyvärr, inte något nu på rak arm, men kommer jag på något så lovar jag att hojta till 🙂

  5. Björn

    Gymmet jag tränar på har en Eleiko-stång. Helt fantastisk att marklyfta med!

    Tack för en härlig sida!

    • Daniel

      De är underbara. 🙂

      Tack själv, Björn!

  6. Kim Öhman

    Tack för din grymma blogg, och tack för e-boken! (var till stor hjälp i slutet av min hälsopedagog-utbildning)

    Som nybliven PT så har jag funderat över vad som vore värt att läsa vidare med. Jag har alltid funderat på den här kursen som du gick och nu känns det nästan självklart att gå den! 🙂 Ska du gå steg 2-3 också? Och tänker du i så fall blogga om dem? Vore hemskt intressant att få veta mer.

    Mvh // Kim

    • Daniel

      Tjena Kim, kul att höra att e-boken kunde hjälpa!

      Vilken PT-utbildning är det du har gått? Jag vet ju inte vad du redan har lärt dig, men det var flera praktiserande PTs och instruktörer med lång erfarenhet på kursen, och alla verkade nöjda.

      Jag är riktigt sugen på steg 2 och 3! Just nu använder jag inte de olympiska lyften särskilt mycket i min träning, och jag har förstått att steg 2 och 3 innehåller ännu mer av dem. De är ju dock två fenomenala övningar för styrka och kraft, och jag är dessutom väldigt sugen på allt man lär sig om coaching, så som sagt: Jag är sugen.. 🙂

      Och japp, jag kommer försöka skriva om alla utbildningar jag går!

      Hoppas du går kursen och att du blir supernöjd! Kul att du skrev. 🙂

  7. Robert Johnsson

    Härligt skrivet Daniel! Detta gjorde att jag med 99,5 % kommer gå en kurs hos exceed snart. Har du funderat över någon mer kurs du vill/ska gå?

    • Daniel

      Kul att höra, jag tror inte att du kommer bli besviken!

      Yes, ska gå Eleiko Powerlifting i december, och är rätt sugen på steg 2 av den här med.

  8. Björn

    Hej, är kursen något för en motionslyftare som vill bli bättre på de olympiska lyften, men egentligen minimal erfarenhet av de lyften men som styrketrränat regelbundet 3-4 år. Jag är 40 år ung 🙂

    /Björn

    • Daniel Richter

      Hej Björn,

      Det står i kursbeskrivningen att du bör klara 10 % av världsrekordet i de bägge övningarna, i din viktklass. Det tror jag är en bra riktlinje för om du är redo för kursen.

      I övrigt, rent generellt, säger jag: Ja.

Kommentarer är stängda.

Nästa artikel7 proteinrika alternativ till proteinpulver