Träna inte testa

Träna – inte testa!

Gör du det här misstaget i din egen träning? Många som styrketränar bär med sig ett missförstånd i bakhuvudet när de gradvis går från att vara nybörjare till en mer van lyftare. Det är illusionen om att du måste bli bättre för varje pass. Om man vidareutvecklar den tanken bara lite grand, så verkar många tänka
Fortsätt läsa...

Kettlebells vs skivstång

Styrketräning med kettlebells vs. skivstång

En fråga jag ofta får är: Vad är skillnaden i resultat vid styrketräning med kettlebells jämfört med skivstång? I ett äldre inlägg om kettlebells nämner jag några generella för- och nackdelar jag personligen ser med kettlebells som träningsredskap, men i det här inlägget tänkte jag göra en liten fördjupning i skillnaderna mellan dessa två träningsredskap. Det här
Fortsätt läsa...

Proteinrik mat

Proteinrik mat: Topplistor över proteinkällor

Protein är dina musklers byggstenar, och när du tränar så ökar ditt proteinbehov och därmed betydelsen av att äta proteinrik mat. Exakt hur mycket protein du behöver beror på flera variabler, men vi vet idag att du får bättre resultat från din styrketräning (och konditionsträning) om du äter upp till ungefär 1,4-2 gram protein per kilogram kroppsvikt (1, 2, 3). Om du
Fortsätt läsa...