Blir du tjock av sötningsmedel? Vi möter Anki Sundin

Blir du tjock av sötningsmedel? Vi möter Anki Sundin

Går du upp i vikt om du konsumerar mycket sötningsmedel? Vi fortsätter vår intervjuserie med näringsfysiologen Anki Sundin, för att prata forskning och myter om sötningsmedel! Anki Sundin har en fil. mag. i näringslära och är en av Sveriges populäraste föreläsare inom kost och träning. Hon har även skrivit flera böcker, bland annat Optimal viktminskning
Fortsätt läsa...

Så tränar du för att överleva en zombieattack

Q&A vol 2: Så tränar vi för zombieapokalypsen!

Dags för en ny Q&A-film på vår Youtubekanal! Vi besvarar följande: Hur mycket måste du träna för att behålla din muskelmassa? Hur ser vi på Styrkelabbets kommande utveckling? Vilka dagar och tidpunkter ska vi livepodda på Fitnessfestivalen? Hur ska du räkna tiden när du styrketränar, räknas även setvilan? När kommer ett helt poddavsnitt med ocklusionsträning?
Fortsätt läsa...

Vi pratar hälsorisker med sötningsmedel, med Anki Sundin!

Får du cancer av aspartam? Vi pratar sötningsmedel med Anki Sundin

Hur farligt är sötningsmedel? Vilka belägg för hälsorisker finns det med till exempel aspartam? I den här filmen möter jag näringsfysiologen Anki Sundin, för att prata forskning och myter om sötningsmedel! Anki Sundin har en fil. mag. i näringslära och är en av Sveriges populäraste föreläsare inom kost och träning. Hon har även skrivit flera
Fortsätt läsa...

Träningshandskar vid styrketräning

För- och nackdelar med att använda träningshandskar på gymmet

”Varför tycker ni att träningshandskar är så jäkla fånigt?” ”Undrar om folk som använder handskar har en matchande handväska också?” Det här är just nu två av de senaste kommentarerna på min instagram – och de provocerar mig. Först en disclaimer: Jag har befunnit mig i macho-lägret som tycker att träningshandskar är fånigt och fjolligt, men
Fortsätt läsa...

Avsnitt 96: Jakten på större armar - del 6 i vår serie om muskelgrupper

Avsnitt 96: Jakten på större armar – del 6 i vår serie om muskelgrupper

Vi fortsätter vår avsnittsserie om att träna olika muskelgrupper effektivt, och i dagens avsnitt har turen kommit till överarmarna! Hålltider: 00:30 – Försnack 02:50 – Fråga: Vad kan man göra åt motivationsbrist? 12:20 – Dagens ämne: Optimal träning för överarmarna 39:30 – Fråga: Hur blir jag av med fettet runt magen? Du kan lyssna på
Fortsätt läsa...

Protein efter styrketräning

Hur mycket protein för att maximera proteinsyntesen efter styrketräning?

Hur mycket protein behöver du för att stimulera muskelproteinsyntesen maximalt efter styrketräning? 20-25 g protein av hög kvalitet (till exempel protein från mjölk, kött eller ägg) verkar räcka långt. I vissa fall verkar det däremot behövas upp emot 40 g för maximal höjning, även om skillnaden inte är särskilt stor. I studien som diagrammet nedan
Fortsätt läsa...