Kort setvila

Kort setvila kan sabba dina gains!

Kort sammanfattning: Kort setvila (60 sekunder) har visat sig ge sämre muskeltillväxt och styrkeökningar än medellång setvila (tre minuter). Ju kortare vila mellan seten, desto mer försämras din prestation. Du lyfter färre reps på samma vikt. Efter 60 sekunders vila har du återhämtat ca 75 % av ditt lager av kreatinfosfat (= snabb energikälla) och
Fortsätt läsa...

Lite kort om satellitceller och muskeltillväxt

Satellitceller är förmodligen en av de största flaskhalsarna när det gäller långsiktig muskeltillväxt. Förmodligen är de (eller bristen på dem) också en bidragande orsak till ”väggen” man slår in i vad gäller muskeltillväxt efter en tids (~2-3 år, kanske) styrketräning. Styrketräning ger dig i huvudsak inte fler muskelceller, men större. Förmodligen begränsas muskelcellernas storlek dock
Fortsätt läsa...

ocklusionsträning

Ocklusionsträning – bara för att bygga muskler eller även för ökad styrka?

Det här är en gästartikel från Richard Drott. Richard är en skrotfrälst civilingenjör från Eskilstuna som när han inte lyfter tunga saker själv gärna svetsar ihop nya, ännu tyngre, saker att lyfta. Richard har gjort ett par folkklasstävlingar i strongman, och gjorde nyligen styrkelyftsdebut. Denna artikel kommer behandla en träningsmetod som bland annat amerikanska kroppsbyggare
Fortsätt läsa...

Styrkelabbet podcast avsnitt 54

Avsnitt 54: Så förbereder du dig på bästa sätt för beach 2017 – del 1

Hur får du den perfekta strandkroppen? Steg 1: Ha en kropp. Steg 2: Gå till stranden! Skulle du utöver det även vilja planera en längre viktnedgång (deff) där du samtidigt bygger eller behåller muskelmassa, då är det här ett avsnitt för dig! Vi snackar strategier för viktnedgång, val av livsmedel, styrketräning, med mera. Hålltider: 00:30
Fortsätt läsa...