Så tränar du för muskeltillväxt

Så tränar du för maximal muskeltillväxt

Hur ska du styrketräna om ditt mål är att bygga så mycket muskler som möjligt? Du kan träna på många olika vis och ändå få dina muskler att växa, men vad är egentligen bäst? För att ge dig lite råd och riktlinjer kring hur du kan träna för att uppnå stor muskeltillväxt har jag satt ihop
Fortsätt läsa...

Proteinrikt julgodis saffranstryfflar

Laga ditt eget proteinrika julgodis: Tre läckra & enkla recept

Julen är som bekant en tid då vi äter mycket godis, bakverk och annat sött. Självklart finns det utrymme att äta en del onyttigt, men det blir lätt mycket av det goda utsträckt över en lång tid. Genom att baka själv kan du kontrollera ingredienserna och med lite fantasi och näringskunskaper går det faktiskt att skapa
Fortsätt läsa...

Daniel Richter MuscleTV

Intervjuer med mig hos Muscles.se och Tyngre.se

Jag ville bara göra en kort uppdatering för dig som bara inte kan få nog av mig. Nyligen har jag nämligen haft den stora äran att medverka i intervjuer hos både Muscles och Tyngre. Hos Muscles medverkade jag i deras MusclesTV, som de spelade in under Fitnessfestivalen. Volymen runtomkring var ganska hög på mässan, så rösterna låter lite
Fortsätt läsa...

Anpassa näringsinnehållet i ett kostschema

Så anpassar du näringsinnehållet i ett kostschema

Dagens artikel är ett gästinlägg från Therese Borgelöv, och spinner vidare på temat från Sierras två artiklar med exempel på kostscheman (här och här): Att även om ett kostschema kan vara bra som referens, så är flexibilitet en förutsättning för att följa en diet. För mig ska mat vara njutning och något positivt laddat. Mat
Fortsätt läsa...

Exempel på kostschema för kvinna

Kostschema för viktnedgång: Exempel på dagsmeny för en deffande kvinna

Efter artikeln ”Proteinrikt kostschema: Ett exempel på en dagsmeny” var det många som kontaktade både mig och Daniel och efterfrågade en exempelmeny som var justerat för att passa en tjej som vill minska i vikt, men samtidigt minimera muskelförlust. Dessutom var det flera av er som efterfrågade dagsmenyer med en betoning på vegetabilier, men där proteinmängden
Fortsätt läsa...

Djup knäböj

Hur djupt ska du gå i knäböj?

”Du borde inte böja så mycket på knäna – tro mig, jag är elitidrottare.” Ovanstående ”råd” fick jag för ett par år sedan av en person som tittade på när jag värmde upp inför knäböj. Vid det här laget trodde jag inte att den här myten fortfarande förekom, och milt överraskad svarade jag att det skulle
Fortsätt läsa...

Progressiv styrketräning och teknik

Öka inte vikterna på bekostnad av din teknik

Vad innebär egentligen progressiv träning? När vi talar om styrketräning så är den mest uppenbara formen av progression, och den som kanske de flesta tänker på, att öka vikten på stången. Klarade du 5 repetitioner på 102,5 kg i knäböj den här veckan, men bara 100 kg förra veckan? Progression. Det finns dock flera andra vis
Fortsätt läsa...