Styrketräning och hälsa

Styrketräning minskar risken för cancer och förtida död

Om styrketräning kunde tillverkas och säljas i pillerform skulle det vara den mest effektiva medicinen i världen, och samtidigt den med minst biverkningar.

Att konditionsträning är kopplat till bättre hälsa, lägre sjukdomsfrekvens och lägre mortalitet, det vill säga antalet dödsfall i en befolkning per år, är väl dokumenterat. Styrketräning har dock alltid fått mindre uppmärksamhet i officiella rekommendationer för motion i hälsoförbättrande syfte.

En nypublicerad epidemiologisk analys med data från tiotusentals individer indikerar dock att styrketräning är minst lika viktigt som konditionsträning för att minska risken att dö i förtid i allmänhet och att dö i förtid av cancerrelaterade orsaker i synnerhet. Analysen i fråga är baserad på svar från två årliga folkhälsoenkäter i England och Skottland mellan 1994 och 2008, så det handlar om epidemiologi och kan alltså bara visa kopplingar, inte orsakssamband, men det finns inga anledningar att tro att resultatens indikationer inte skulle vara trovärdiga.

Att delta i någon form av styrketräning minst två gånger per vecka var kopplat till 23 % lägre risk att dö i förtid av någon orsak och en 31 % lägre risk att dö av cancer. Det är stora siffror! Att regelbundet träna både styrketräning och konditionsträning var också kopplat till en lägre risk att dö i förtid än att bara träna konditionsträning.

Det verkar alltså som om styrketräning har unika hälsofördelar som man inte når bara genom att träna konditionsträning enligt allmänna rekommendationer. Dessutom verkar det ge lika goda effekter oavsett om man ägnar sig åt kroppsviktsträning eller styrketränar i ett gym.

Intressant nog såg man också att en större styrka i sig var starkare kopplat till lägre mortalitet än själva deltagandet i styrketräningen. Det indikerar att det inte kan bli mer rätt än att träna för att bli stark, inte bara för att kunna lyfta tunga vikter utan även för att leva ett längre och hälsosammare liv.

Mer läsning:

Fler artiklar av Andreas Abelsson hittar du här!

Referens



Andreas, mer känd som King Grub i träningssammanhang, har mer än 30 års praktisk erfarenhet av styrketräning och är alltid uppdaterad inom det senaste som rör träning, kost och hälsa.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Nästa artikelAvsnitt 132: Hur mycket tillför isoleringsövningar egentligen?