Magert rött kött och hjärthälsa

Magert rött kött ökar inte risken för hjärt- och kärlproblem?

Rött kött har länge varit en stapelvara hos kroppsbyggare och styrkeatleter som vill bygga muskler.

”Kött bygger kött” brukar man höra, och tidigare studier har visat att proteinet från rött kött tas upp snabbt och effektivt och stimulerar proteinsyntesen ordentligt. Samtidigt har rött kött minst lika länge haft ett dåligt rykte i hälsosammanhang. Risken för hjärt- och kärlsjukdom har varit ett flitigt debatterat ämne i sammanhanget.

En ny studie visar dock att så länge det handlar om obehandlat rött kött med låg fetthalt verkar det inte vara några problem att äta rött kött som en del av en kost som även är bra för hjärtat (O’Connor, 2018). 41 överviktiga män och kvinnor deltog i en 14 veckor lång studie, där de fick äta varierande mängder rött kött som en del av en medelhavskost och där man tittade på hälsovärden som korrelerar med hjärthälsa.

Studien hade tre faser:

  1. en första fem veckor lång fas där deltagarna åt 500 gram rött kött per vecka,
  2. en andra fas som varade fyra veckor där de fick äta som vanligt,
  3. en tredje och sista fas där de åt 200 gram rött kött per vecka.

Den sistnämnda mängden rött kött är vad som rekommenderas som maxintag för hjärt- och kärlhälsa i många länder.

Köttet de fick i fas ett och tre var icke processat och magert rött kött från nöt eller gris. Med icke processat betyder att det var rent kött, inte behandlat eller paketerat i form av korv, kassler, bacon, skinka eller liknande charkuteriprodukter. Under fasen där de åt 200 gram rött kött per vecka kompenserades den mindre proteinmängden från rött kött med protein från fågel eller andra proteinrika livsmedel.

Resultaten visade att markörer som blodtryck, blodfetter och kolesterolnivåer förbättrades under båda studieperioderna där rött kött ingick i dieten. Medelhavskost är starkt kopplat till goda effekter på hjärt- och kärlhälsa, så det är inte förvånande, men ett intressant fynd var att deltagarnas LDL-kolesterol, som är en av de faktorer som bäst förutsäger hjärtsjukdomar, enbart förbättrades med det högre intaget av rött kött, men inte av det lägre.

Här ser vi alltså att det går bra att äta muskelbyggande rött kött utan att behöva oroa sig för hjärt- och kärlproblem, så länge man väljer magert kött och äter det i obehandlad form och inte som charkuterivaror. Samtidigt ska man påpeka att 500 gram per vecka, som är mängden som undersöktes här, kanske snarare anses som en munsbit för många byggare och lyftare, så effekten av extrema intag går det inte att uttala sig om baserat på de här resultaten.

Mer läsning:

Fler artiklar av Andreas Abelsson hittar du här!

Referens

Am J Clin Nutr. 2018 Jun 13. A Mediterranean-style eating pattern with lean, unprocessed red meat has cardiometabolic benefits for adults who are overweight or obese in a randomized, crossover, controlled feeding trial.

Så bränner du fett och bygger muskler

Andreas, mer känd som King Grub i träningssammanhang, har mer än 30 års praktisk erfarenhet av styrketräning och är alltid uppdaterad inom det senaste som rör träning, kost och hälsa.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

Nästa artikelHemmagym under konstruktion!