Avsnitt 248: Snabb vs långsam viktnedgång – vad är egentligen vettigast?

Philip har gått sönder igen, vi har fått en ny kollega och Daniel vet allt om hur man fiskar hummer. Det är onsdag igen och du är som vanligt varmt välkommen till vår lilla språklåda.

Våren 2018 snackade vi om kraschdieter i avsnitt 121, så det är dags att ta en ny titt på ämnet, men från en annan vinkel:

Vad är egentligen bäst, att genomföra en viktnedgång så snabbt som möjligt eller lugnt och kontrollerat? Finns det några vettiga belägg för att du tappar mer fett i stället för muskler med ena metoden, om allt annat är lika och du sköter både styrketräning och proteinintag?

Och om det inte är särskilt svartvitt, som det så sällan är, vad är då för- och nackdelarna med respektive upplägg?

Avsnittet är kompletterat med era bästa frågor relaterade till ämnet.

Hålltider:

  • 00:00 – Försnack
  • 11:25 – Dagens ämne: Snabb vs långsam viktnedgång – vad är egentligen vettigast?

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app eller på Spotify (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som vi använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och vi har använt deras kosttillskott i många år nu. Det vi använder och gillar mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten eller frågor som du vill att vi svarar på!

Köp Styrkelabbets kostscheman

2 tankar på “Avsnitt 248: Snabb vs långsam viktnedgång – vad är egentligen vettigast?”

  1. Hej! Till och börja med måste jag säga att jag älskar er podd och tycker den är mycket intressant och lärorik! Nu till min fråga. Jag har ett problem (tror jag?) med att jag i princip inte svettas när jag tränar överkropp. På mina underkroppspass svettas jag alltid men i princip aldrig på överkroppspassen. Jag tycker att jag tar i allt vad jag har – jag känner ju i musklerna att de blir trötta och varma och kan även få träningsvärk dagen efter men jag blir aldrig direkt svettig eller andfådd. Vad gör jag för fel och hur ska jag lösa detta? Tacksam för svar

    Svara
    • @Frida

      Hur mycket och var på kroppen man svettas styrs av det sympatiska nervsystemet vilket tillhör den del av kroppens nervsystem som man inte kan kontrollera med viljan.

      Svett är ingen indikation på hur bra man tränar utan är endast till för att förhindra så att kroppen inte överhettas.

      Svara

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.