Avsnitt 245: Populära progressionsmodeller för att fortsätta bli större och starkare

Dagens avsnitt är en fullproppad godispåse – helt fri från sockerfria substitut!

Vi har nämligen fått en ny kollega, släppt ett mastigt byggarprogram, gått utsvultna i veckor, lärt oss jucka som schimpanser och glo på byggarbetsplatser som italienska gubbar.

Ja du hör ju?! Och det där är bara första halvan av avsnittet (mer känt som försnacket som spårade ur).

Vi har faktiskt ett äkta ämne även i dag, så det så:

Populära progressionsmodeller!

Du har hört oss prata om progression förut, inte minst om linjär progression, det vill säga när du pass efter pass siktar på att hela tiden höja vikterna. Enkelt och rättframt. Men vad gör du när det inte funkar längre?

Det handlar det här avsnittet om. Ja, förutom när det handlar om en massa annat, så klart. Till exempel om två lyssnarfrågor, som också slank med. Se hålltiderna nedan.

Hålltider:

  • 00:00 – Försnack
  • 26:30 – Dagens ämne: Populära progressionsmodeller för att fortsätta bli större och starkare
  • 47:55 – Lyssnarfråga 1: Hur ska jag göra när jag är färdig med ett träningsprogram, hoppa på en ny runda direkt eller ta en deloadperiod?
  • 53:30 – Lyssnarfråga 2: Hur utvärderar Philip sina kardiokvartar, nu när han hållit på med dem ett tag?

Dagens avsnittsbild är lånad från Wikipedia, under licensen CC BY-SA 4.0.

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app eller på Spotify (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som vi använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och vi har använt deras kosttillskott i många år nu. Det vi använder och gillar mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten eller frågor som du vill att vi svarar på!



2 tankar på “Avsnitt 245: Populära progressionsmodeller för att fortsätta bli större och starkare”

  1. Hejsan!

    Daniel, du snackar lite om ditt kostupplägg i detta avsnitt, alltså hur du tar shakes under dagen för att kunna äta ganska obehindrat till middag (spara kalorierna till kvällen). Som jag förstod det var detta endast för att ligga i kaloribalans, eller försöker du att ligga på ett underskott?

    Min andra fråga gäller hur du tränar under detta upplägg? Tränar du, under dagarna, endast på vassle-shakes – alltså träning utan kolhydrater? Hur funkar det? Känner du dig svagare i och med att du inte fått i dig kolhydrater innan träningspasset?

    Svara
  2. Hade varit intressant om ni mer ingående beskrev ert kostupplägg. Lite svårt för en utomstående lyssnare att förstå hur upplägget rent konkret ser ut.
    När ni pratar om progressionsmodeller-vad tycker ni om Dan John och Pavel Tsatsoulines 40-day template?

    Svara

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.