Avsnitt 186: Era frågor om allt från viloveckor till betydelsen av viktvana

Äntligen ett renodlat frågeavsnitt igen och den här gången får vi verkligen försöka hålla våra tungor i rätt munnar. Eftersom det är semesterläge unnar vi oss att dyka i djupt vatten, och ger oss på att spekulera kring flera komplexa frågeställningar.

Hur viktigt är det egentligen med viktvana? Blir starka personer mer slitna av sina lyft på en given procent av 1RM, än vad svaga personer blir på samma procent av deras 1RM? Till synes enkla frågor, men under ytan gömmer sig massor med nyanser, felslut och förvirrande faktorer.

Fler frågor i hålltiderna nedan!

Hålltider:

  • 00:00 – Försnack
  • 06:15 – Lyssnarfråga 1: Hur viktigt är det med viktvana?
  • 13:35 – Lyssnarfråga 2: Kommer Philip vara med på SM 2020?
  • 17:55 – Lyssnarfråga 3: Ena stunden är träning till fail onödigt och i nästa stund rekommenderar ni träning till fail. Och ena stunden är bicepsträning utöver ryggövningar i princip meningslöst för de allra flesta men i nästa stund får man dubbel utveckling i biceps av curls än av ryggövningar. Vad gäller?
  • 26:00 – Lyssnarfråga 4: Jag kör Bänkpress Boogie och tycker att det är relativ låg volym på själva bänkandet. Mitt PB är knappa 50 kg och det gör ju sitt till att vikterna blir låga. Ska jag lägga på vikt eller är det bättre att jag tar ut mig mer i de andra bröst- och tricepsövningarna?
  • 30:35 – Lyssnarfråga 5: Är det en bra idé att kombinera Knäböj Kalinka hypertrofi med Bänkpress Boogie 2 dagar/vecka och Marklyft Mini?
  • 33:05 – Lyssnarfråga 6: Ligger det verkligen något i påståendet att träning på en given procent av 1RM sliter mer för en riktigt stark person än vad det gör för någon som är avsevärt svagare?
  • 40:15 – Lyssnarfråga 7: Berätta om era första fyllor.
  • 44:20 – Lyssnarfråga 8: Tror ni resultatet från studien gällande djupa knäböj vs grunda knäböj är förutsatt att böjen utförs med full kontroll eller tror ni man får liknande resultat även med en liten studs i bottenläget?
  • 49:50 – Lyssnarfråga 9: Om jag vill mäta hypertrofi-framsteg i centimeter, hur ofta bör jag mäta?
  • 53:40 – Lyssnarfråga 10: Bör man ha viloveckor från träningen ? Finns det studier som visar på positiva effekter av det?

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app eller på Spotify (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som vi använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Styrkelabbet Gymgrossisten

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och vi har använt deras kosttillskott i många år nu. Det vi använder och gillar mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten eller frågor som du vill att vi svarar på!

Handboken för effektiv viktnedgång

1 tanke på “Avsnitt 186: Era frågor om allt från viloveckor till betydelsen av viktvana”

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.