Avsnitt 187: Styrketräning kan lindra klimakteriebesvär

Alla borde styrketräna. Nej, det betyder inte att alla måste satsa på att se ut som kroppsbyggare eller tävla i kraftsport. Men alla har nytta av att styrketräna musklerna, även om det bara handlar om 2–3 korta (men tunga) pass per vecka, efter egen förmåga. Du orkar mer i vardagen, kan träna bort och/eller minska risken för krämpor och skador, kommer förmodligen sova bättre – med mera, med mera!

Nu har en svensk studie till och med visat att styrketräning kan lindra klimakteriebesvär som värmevallningar och nattliga svettningar. Något som drabbar väldigt många kvinnor mellan 40–60 år.

I dagens avsnitt pratar vi mer om just den här studien och hur vi tolkar resultaten.

Hålltider:

  • 00:00 – Försnack
  • 07:10 – Dagens ämne: Styrketräning och klimakteriet

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app eller på Spotify (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som vi använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Styrkelabbet Gymgrossisten

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och vi har använt deras kosttillskott i många år nu. Det vi använder och gillar mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten eller frågor som du vill att vi svarar på!

Så bränner du fett och bygger muskler

2 tankar på “Avsnitt 187: Styrketräning kan lindra klimakteriebesvär”

  1. Hej!
    Har nyligen börjat lyssna på er podd och den har motiverat mig att börja träna. Jag har tittat över era träningsprogram och tänkte börja använda ert träningsprogram för nybörjare.
    Jag har idag väldigt dålig hållning och undrar om det är något som kommer att komma med tiden i styrketräningen allt eftersom att jag blir starkare eller måste jag aktivt jobba med det?

    • Om du bygger mer muskelmassa kroppen, kommer du sannolikt märka av en förbättring av hållningen, ja. Men om du anser att du har en riktigt dålig hållning och vill förbättra den – vad nu det innebär mer exakt – så bör du också aktivt tänka på att sträcka på dig i vardagen.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.