Aktivitetsarmband och stegräknare: kan du lita på kaloriförbrukningen?

Brukar du använda aktivitetsarmband eller andra bärbara apparater för att mäta din kaloriförbrukning? I sådana fall bör du vara medveten om att de allra flesta ger dåliga uppskattningar av de faktiska siffrorna.

En ny studie visar det här med all önskvärd tydlighet. Den lät män och kvinnor mellan 21 och 50 års ålder bära 12 stycken av de mest populära aktivitetsmätarna på marknaden. Sedan mätte man deras faktiska energiförbrukning och jämförde den med siffrorna som mätarna kom fram till.

Mätmetoder och studieupplägg

Forskarna mätte deltagarnas kaloriförbrukning under två förhållanden med två olika, säkra mätmetoder.

Under ett dygn stängde man in deltagarna i en metabolisk kammare. Med hjälp av en sådan kammare kan man kalkylera en persons energiförbrukning mycket exakt. Man pumpar in frisk luft i en tillsluten kammare, för att sedan analysera ration mellan koldioxid och syre i rummet medan luften passerar ut igen. Dessutom mäter man hur mycket energi som finns bundet till kvävet i personens urin. Genom att titta på syreförbrukningen, hur mycket koldioxid som har andats ut och kvävemängden i urinen kan man sedan räkna ut hur mycket energi den instängda personen har förbrukat.

Dagen deltagarna tillbringade i den metaboliska kammaren var mycket noggrant utstakad. På minuten fick de ägna sig åt olika standardiserade vardagsaktiviteter för att spegla en vanlig vardag, allt från matlagning, städning, promenerande (på löpband) till tvätt, tv-tittande, ätande och inte minst sovande.

För ändamålet var den metaboliska kammaren utrustad som en vanlig lägenhet, med möjlighet att utföra normala vardagssysslor. Dessutom fanns ett löpband, på vilket deltagarna fick promenera bestämda sträckor för att nå upp till ett PAL-värde på 1,6.

Deltagarna fick tre noggrant beräknade måltider under dygnet de tillbringade i den metaboliska kammaren. De fick dricka så mycket vatten de ville, men tilläts inte äta något annat kalorigivande.

Utöver det mätte forskarna deltagarnas energiförbrukning med så kallat dubbelmärkt vatten under 15 dagars normalt leverne. Dubbelmärkt vatten är speciellt vatten som man märker med isotoper. Vid studieperiodens slut mäter man hur mycket av det isotopmärkta vattnet som har försvunnit och på det sättet kan man kalkylera personens energiförbrukning.

Båda dessa metoder är betydligt säkrare än någon manick för hobbybruk. De är samtidigt kostsamma och brukar bara användas i sjukhus- och forskningssammanhang.

Utrustning och resultat

Deltagarna fick alltså bära alla 12 aktivitetsarmbanden, pedometrarna och accelerometrarna samtidigt. Fem armband, fem kring midjan och två anpassade för att förvaras i en ficka. Studien säger ingenting om omgivningens reaktion under de 15 dagarna deltagarna levde sina vanliga liv belamrade med den här utrustningen.

De här var de 12 aktivitetsmätarna som ingick i studien:

  • Fitbit Flex
  • JAWBONE UP24
  • Misfit Shined
  • EPSON PULSENSEd
  • Garmin vivofit
  • TANITA AM-160
  • Omron CaloriScan
  • Withings Pulse O2
  • Omron Active style Pro
  • Panasonic Actimarker
  • SUZUKEN Lifecorder EX
  • ActiGraph GT3X

I nedanstående två blobbogram kan du se hur nära deltagarnas faktiska energiförbrukning de olika aktivitetsmätarna kom. Det översta diagrammet visar jämförelsen med mätningarna i den metaboliska kammaren och det nedre visar jämförelsen med dubbelmärkt vatten under normalt leverne.

Ju längre från nollan i diagrammens mitt, desto större avvek aktivitetsmätarnas uppskattningar mot de faktiska värdena. Vänster betyder underskattning och höger överskattning.

Som du ser var det inte många aktivitetsmätare som träffade rätt. En del kom inte ens i närheten. I de allra flesta fallen underskattade de den faktiska kaloriförbrukningen. Det betyder att du egentligen antagligen förbrukar mer energi än vad ditt aktivitetsarmband visar.

Slutsats

Om du använder dig av någon typ av aktivitetsmätare för att beräkna hur mycket energi du förbrukar genom din vardagsaktivitet och din träning, bör du alltså vara medveten om att det inte är säkert att du kan lita på den. 

Referens

JMIR Mhealth Uhealth. 2019 Aug 2;7(8):e13938. Accuracy of 12 Wearable Devices for Estimating Physical Activity Energy Expenditure Using a Metabolic Chamber and the Doubly Labeled Water Method: Validation Study.

1 tanke på “Aktivitetsarmband och stegräknare: kan du lita på kaloriförbrukningen?”

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.