Avsnitt 188: För- och nackdelar med att autoreglera träningen

Sista semesteravsnittet! Från och med nästa vecka är vi tillbaka i den ordinarie rotationen.

Men innan dess ska vi ÄNTLIGEN snacka mer om de där märkliga förkortningarna som duktiga lyftare ofta delar på Instagram: RPE och RIR.

RPE står för rate of perceived exertion och RIR betyder reps in reserve. Båda handlar om samma sak, nämligen att anpassa vikterna efter dagsformen i stället för att träna efter fasta vikter. Låter det bökigt? Lugn, vi förklarar det mycket tydligare än så här i dagens avsnitt – och bollar fram och tillbaka vilka för- och nackdelar vi ser med att autoreglera träningen efter dagsform.

Sist och definitivt minst hinner vi med sjätte upplagan av #danielkillgissar. Den här gången besöker vi Area 51, käkar katter och ostmackor, och tränar med Ant-Man.

Hålltider:

  • 00:00 – Försnack
  • 08:10 – Dagens ämne: För- och nackdelar med att autoreglera träningen
  • 36:40 – Daniel killgissar #6

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app eller på Spotify (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som vi använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Styrkelabbet Gymgrossisten

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och vi har använt deras kosttillskott i många år nu. Det vi använder och gillar mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten eller frågor som du vill att vi svarar på!

Handboken för effektiv viktnedgång

1 tanke på “Avsnitt 188: För- och nackdelar med att autoreglera träningen”

  1. Hej!
    Jag har styrketränat i 3 år och haft ett uppehåll på några månader.
    Är nu halvvägs in programmet styrkelyft schottis. Matade medvetet in ganska låga 1rm men känner nu att det kanske blev för lätt. Hur mycket tycker ni att man ska mixtra med 1rm under pågående program? Skulle träning baserad på RiR ge mer i mitt fall?

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.