Avsnitt 163: Blir du starkare av din favoritmusik? Kan du få fördröjd muskeltillväxt av överträning?

Inom styrkesporterna är det vanligt att ägna sig åt en form av funktionell överträning, där man försöker träna mer än man orkar återhämta sig ifrån till nästa pass, för att kort innan tävling släppa på gasen och få till en så kallad styrketopp.

Funkar det likadant om målet är muskeltillväxt? Kan det vara en god idé att ibland träna så mycket och så hårt att du kanske till och med tappar muskelmassa innan du lättar på gasen, för att i slutändan få större muskler än du började med?

Dagens första ämne handlar om en studie på just fördröjd muskeltillväxt, och vi gör vårt bästa för att bena ut vad som är vad.

Sedan går vi vidare till att behandla en fråga som exakt alla som fått välja musik inför tunga lyft redan tror sig veta svaret på:

Blir du starkare när du får lyssna på din favoritmusik?

Trots förkylningstider i podden, härdar vi ut och betar av en sista programpunkt innan vi lägger på i ditt öra. #danielkillgissar är tillbaka! Vilka ingredienser ingår i en äkta carbonara? Hur många bytessteg måste han gå om han börjar med en bläckpenna och vill sluta med en kamel? Vad skulle han odla på Mars?

Ni ställde frågorna, Daniel famlar efter svaren.

Hålltider:

  • 00:00 – Försnack
  • 07:25 – Dagens första ämne: Kan du få fördröjd muskeltillväxt av överträning?
  • 25:05 – Dagens andra ämne: Blir du starkare av din favoritmusik?
  • 32:50 – Daniel killgissar!

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app eller på Spotify (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som vi använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Styrkelabbet Gymgrossisten

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och vi har använt deras kosttillskott i många år nu. Det vi använder och gillar mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten eller frågor som du vill att vi svarar på!

Marklyft Mambo - Slå nytt PB i marklyft!

1 tanke på “Avsnitt 163: Blir du starkare av din favoritmusik? Kan du få fördröjd muskeltillväxt av överträning?”

  1. Hej! Eftersom jag vill göra mycket annat än styrketräna men även ha styrkeökning och ökad volym kör jag Starting Strength två till tre gånger i veckan. Det tar mig ca 30 min per gång. Jag har ju förstått att man inte ska köra detta program år efter år, men om man kör dessa övningar med ett varierande reps och set-antal, kan det funka då? Alltså någon vecka med 5 x 3 och ganska tungt, nästa vecka 10 x 3 och lite lättare vikter, kanske en vecka med 15 x 3 och ännu lättare, ja ni förstår va? Då kommer man ju åt olika muskelfiber, tänkte jag.
    Hälsningar Göran

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.