Serietävling 2 Lunds TK

Äntligen 140 kg! Helgens bänktävling och kommande träningsperiod

Så bränner du fett och bygger muskler

Igår gick serietävling 2 i styrkelyft och bänkpress av stapeln på Lunds TK, och för första gången på femton månader (och en vecka!) tävlade jag äntligen igen!

Under 2015 hann jag med en tävling i februari, sedan kom Anja till oss i mars och därefter följde en knäskada i augusti vilket ställde till det tävlingsåret en smula. Därför var det med stor glädje som jag fick dra på mig ”baddräkten” igen.

Jag vägde in på 104,2 kg efter att kvällen innan haft vänner över på grillning, ett par glas vin och några öl, beskådandes Eurovision fram till klockan 01:00. Det visade sig dock att jag inte skulle lyfta förrän runt klockan 13, så jag hade gott om tid för att både äta, dricka två termosar kaffe, och till och med ligga på en bänk och slappna av och visualisera lyften och signalerna flera gånger. Lyxigt!

Jag tror visualiseringen gjorde bra nytta – dels för att jag inte tävlat på länge och enbart tränat med signaler på ett pass före tävlingen (det är lätt hänt att t ex påbörja lyftet före en får startsignal, eller lägga tillbaks stången före en får ”rack”-signal. Inget jag vill ska stjäla mitt resultat.) och särskilt eftersom 140 kg har legat som limmat mot bröstet de senaste försöken och därmed skrämt upp mig lite.

Om inte annat så var det lugnande och meditativt under timmarna av väntan.

Mina försök hade jag bestämt mig för flera veckor innan: 130, 135 och 140 kg. Mitt tidigare tävlings-PB var 135 kg och om ni har lyssnat på podden så har ni fått höra att jag varit riktigt sugen på 140 kg.

Här nedan följer filmer på alla lyft. Jag såg förresten på filerna att det var 17 minuter mellan varje lyft, för den som undrar hur det kan se ut på en tävling. Då var vi runt dussinet lyftare i min grupp.

130 kg:

Uppenbarligen är min upplevelse av hur tunga lyft känns inte överhuvudtaget kalibrerad. 130 kg kändes tungt, men flög ju upp enligt filmen ovan.

135 kg:

140 kg:

YES!!

Jag är så underbart nöjd över att 140 kg äntligen gick upp på tävling! 🙂 Flera saker klaffade bra, men särskilt fick jag till en bra hårdhet i hela kroppen. Jag har nog slarvat lite med det på träning det senaste. Även en bra träff, och Henrik gjorde fantastiskt mjuka och bra avlyft i alla tre försök.

Nu ser det äntligen ut så här på Styrkelyft Online:

PB

Efter bänkpressen så vilade jag en stund, och hoppade sedan in som klovare (alltså passa samt ändra vikter mellan lyftare) för en bänkpressgrupp och sedan tre marklyftsgrupper. Ett slitgöra! 🙂

Stort tack till Lunds TK för en bra tävling, och tack till alla närvarande för bra pepp! Ett stort tack till frun som lyckades hantera både barn och filmning. Tack även till er som kom fram och sade snälla saker om podden eller den här bloggen!

Som alltid var det även väldigt kul att se andra lyfta. Det fina med styrkelyft är att man verkligen inte behöver vara starkast. Man tävlar mot sig själv och försöker flytta sina egna gränser, och en person som lyfter 50 kg kan dra fram större jubel än en som lyfter 250 kg. Jag finner det väldigt inspirerande att se människor kämpa så.

A

Frun och Anja var på plats för att filma och heja! Anja var dock mest intresserad av majskrokar och att utforska lokalen.

 

LTK

#Dadbod’s of Lunds TK. Philip vann förresten Polis-SM i styrkelyft i lördags (14:e maj).

Vägen framåt

Nu har jag fyllt på med massor av träningsinspiration och sätter upp målet att tävla i styrkelyft (alltså alla tre grenar) på distriktsmästerskapet till hösten. Mål nummer två är att dessutom slå nya personliga rekord i alla tre grenar då.

Jag har inte helt spikat vägen dit, men den ligger ganska klar. Jag väljer egentligen mellan två snarlika träningsupplägg:

  • Antingen väljer jag ett träningsprogram ur Sheiko-appen. I så fall blir det något Intermediate-program, med ”large load”.
  • Eller så kör jag vidare med tre pass per vecka, där varje moment tränas två gånger, med 6-8 set x 2-3 reps x ~80 % av 1RM. Knäböj tränas på lite annat sätt ett tag till (lite fler reps och mycket lättare vikter).

Vi får väl se hur det blir, jag känner mig i alla fall motiverad att slita!

Så bränner du fett och bygger muskler

Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft.

Han grundade Styrkelabbet och har skrivit e-böckerna Så bränner du fett och bygger muskler samt Handboken för effektiv viktnedgång.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

6 kommentarer

  1. Emil

    Grattis till lyftet! Jag längtar till jag också når 140 kg.

    Vad för något träningsprogram är det du har kört inför tävlingen? Såg det inte i texten men du har säkert tagit upp det tidigare. Är det något eget eller något mer beprövat träningsprogram?

    • Emil

      Ursäkta, ser nu att du skrivit ”Eller så kör jag vidare med tre pass per vecka”. Så något eget.

      Kör själv också tre pass per vecka nu, men då madcow. Fungerar helt okej än så länge. Jag tycker att det passar på kaloriunderskott, då inte träningsvolymen är så hög.

      • Daniel Richter

        Well, ja, som du såg: Något eget.

        Men om du inte har gjort det innan så rekommenderar jag verkligen att du testar lite Sheiko. Att träna bänken tre gånger per vecka på ett genomtänkt sätt är guld.

  2. Björn

    Grattis till PB 🙂
    Hur går det med 45cm målet för armarna? Hörde precis att Victoria Beckham är just 45cm i midjan, haha.

  3. John

    Snyggt lyft! Skön känsla att slå BP. Men jag tycker det är förvirrande med tävlingar i bänkpress. Har man särskild elastisk dräkt för ökad styrka eller är det bara kroppens styrka?

    • Daniel Richter

      Det finns två olika tävlingsformer!

      I klassisk bänkpress (eller klassisk styrkelyft) får man inte ha någon hjälpande dräkt. Bara handledslindor. Trikån är bara tävlingsklädseln och ger ingen hjälp.

      I det som bara heter bänkpress (eller styrkelyft) får man ha hjälpande dräkter.

      Nu är dock den klassiska lyftningen mycket mer populär än den utrustade, och det är sällan man bemödar sig med att lägga till det förklarande ”klassisk” framför sporten när man talar om den.

Kommentarer är stängda.

Nästa artikelAvsnitt 20: Nya rön om träningsfrekvens - dubbla resultat med dubbla träningen?