Styrkelabbet podcast 68

Avsnitt 68: Era vanligaste frågor om knäböj

Fri frakt på t-shirts & linnen!

Ange koden FS417 på:

www.styrkelabbet.se/tshirt

Gäller till och med söndag 23/4! 🙂

Hur djupt ska man gå? Varför åker rumpan upp först? Och borde du träna på instabilt underlag?

Idag svarar vi på era frågor om knäböj!

Hålltider:
  • 00:30 – Försnack
  • 12:15 – Hur djupt ska man gå?
  • 15:45 – Hur djupt ska löpare/sprinters knäböja?
  • 19:55 – Är knäböj på instabilt underlag mer funktionellt?
  • 24:00 – Hur ska man placera fötterna, och kan man dra en parallell till marklyft där?
  • 27:25 – Varför dominerar low bar bland styrkelyftare?
  • 31:05 – Varför åker min rumpa upp först vid tunga vikter?
  • 35:40 – Hur ska man hantera att knäböj är jobbigt mentalt?
  • 40:20 – Hur ska jag få fötterna jämnt när jag går ut med stången? Är det viktigt?
  • 43:45 – Frontböj eller knäböj – vilken är bäst?
  • 45:10 – Bör man variera sig och träna både med och utan bälte? Hur mycket starkare blir vi av det?
  • 47:05 – Räknas det som ett set om man vilar längre i toppen än man lyfter?
  • 49:10 – Är det farligt om knäna knastrar? Och blir man starkare av knävärmare? Och kan åtsittande tights hjälpa knäböjen?

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app eller på Spotify (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som jag och Philip använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Styrkelabbet Gymgrossisten

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och jag själv har använt deras kosttillskott ända sedan 2011. Det jag och Philip använder mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Relaterade artiklar:

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten eller frågor som du vill att vi svarar på!

Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft. Han grundade Styrkelabbet och har skrivit e-böckerna Så bränner du fett och bygger muskler samt Handboken för effektiv viktnedgång.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

Lämna en kommentar

3 kommentarer

  1. Jonas A

    Vore kul att få veta vad ni har för PB:n i respektive lyft. Knäböj, mark och bänk!

    • Mina tävlings-pb:s är 255 (böj), 137,5 (bänk) och 250 (mark). Har markat 255 och bänkat 142,5 på träning.

      Daniels tävlings-pb:s är 190, 140 och 240. På träning har han bänkat 145, om jag inte minns fel.

Nästa artikelBorde du ta kreatin när du deffar?