Styrkelabbets podcast

Avsnitt 65: Era frågor om att identifiera usla källor, chins, frontböj och mycket mer!

Handboken för effektiv viktnedgång

Det är dags för ett nytt bagardussin lyssnarfrågor!

Här är vad vi stökar av den här gången:

  • 00:30 – Försnack
  • 09:40 – Vad tycker vi om calisthenics/kroppsviktsträning?
  • 12:30 – Styrkelyft för äldre personer, hur mycket försämras potentialen?
  • 17:00 – Våra favoritkällor till information om kost & träning
  • 23:40 – Har vi stött på så kallade ”non-responders” till styrketräning, dvs personer som får inga eller mycket dåliga resultat jämfört med andra?
  • 28:00 – Borde man göra inåt- och utåtrotationer för att rädda axlarna?
  • 32:10 – Vad är bäst för muskeltillväxt, 5-split eller över/underkroppssplit?
  • 36:10 – Hur ska @linnead89 träffa en rejäl och trevlig styrkelyftare?
  • 37:30 – Bör man få träningsvärk av träningen? Finns det en koppling mellan träningsvärk och muskeltillväxt?
  • 39:20 – Whisky eller whiskey?
  • 42:45 – När ska man lägga på vikt för ökad styrka i chins?
  • 46:00 – Hur introducera 12-årigt barn till gymmet?
  • 49:15 – Kan jag helt ersätta knäböj med frontböj om målet är att bli stor och stark?
  • 51:50 – Hur skapar man ett bra buktryck? Ska man dra in naveln?
  • 54:50 – Eftersnack

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app eller på Spotify (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Här är de olika källorna till information om kost och träning som vi nämner i avsnittet:

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som jag och Philip använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Styrkelabbet Gymgrossisten

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och jag själv har använt deras kosttillskott ända sedan 2011. Det jag och Philip använder mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten!


Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft.

Han grundade Styrkelabbet och har skrivit e-böckerna Så bränner du fett och bygger muskler samt Handboken för effektiv viktnedgång.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

3 kommentarer

  1. Patrik

    Hej Daniel och tack för en bra pod.

    Jag har en strulande AC-led vilket gör att pressövningar är en omöjlighet just nu. Har du tips på övningar för att träna bröst som skulle funka bättre för min strulande axel? Vore intressant om ni tog upp detta i kommande frågeavsnitt!

    • Daniel Richter

      Förutom att förstås nypa bak och ned skulderbladen, så kan du testa ifall det funkar att köra bänk eller hantelpress där du har armbågarna tätt intill midjan.
      Dessutom kan du prova att skära ned volymen på fler överkroppsövningar som kanske inte är så viktiga. I mitt exempel så märker jag att jag snabbt får ont i axeln av bicepscurl, så då skiter jag i den och sparar ”volymen” till bänkpress och någon roddövning.

  2. Olle

    Hej! Jag cyklar landsväg och tänkte komplettera med basövningar (typ starting strength) främst för benstyrka/bålstyrka. Stämmer det att större muskler kräver mer energi och därför är dåligt för långdistansidrotter (utöver den extra vikten)? Påverkar det i så fall antalet reps cyklister bör köra på t.ex. knäböj?
    Lämnar härmed önskemål om pod/artikel om styrketräning för att bli bättre på (ursäkta om jag svär i kyrkan) konditionsidrott.

Kommentarer är stängda.

Nästa artikelI väntan på träning!