Skaderisk vid styrketräning

Avsnitt 63: Hur farligt är styrketräning och hur kan du minska skaderisken?

Bänkpress Boogie

I dagens avsnitt pratar vi om skaderisken vid både styrketräning och i kraftsporter som styrkelyft, crossfit och tyngdlyftning, samt om hur du kan minska skaderisken vid träning.

Vi pratar även om våra egna skador och lärdomar från dem.

Hålltider:
  • 00:30 – Försnack
  • 06:00 – Våra erfarenheter av skador till följd av styrketräning.
  • 16:05 – Skadestatistik på styrketräning, styrkelyft, crossfit, med mera.
  • 25:30 – Vad kan du göra för att minska skaderisken?
  • 33:50 – Vad kan du göra om du blir skadad? När söker man vård?
  • 39:00 – Hälften av befolkningen har diskbuktningar! Risken för fel diagnos.
  • 48:00 – Uppdatering av Philips diet

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app eller på Spotify (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som jag och Philip använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Styrkelabbet Gymgrossisten

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och jag själv har använt deras kosttillskott ända sedan 2011. Det jag använder mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Relaterade artiklar:

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten!

Bänkpress Boogie

Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft.

Han grundade Styrkelabbet och har skrivit e-böckerna Så bränner du fett och bygger muskler samt Handboken för effektiv viktnedgång.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

4 kommentarer

  1. Kirsi

    Fråga ;
    Väger muskler mer än fett ?
    Varför är det så svårt att tappa de där sista kilona – är de för att muskler väger mer än fett ?

    • Daniel Richter

      1) Muskler har ungefär 18 % högre densitet än fett har jag för mig, så ja, samma en given volym muskler väger mer än samma volym fett.

      2) Nej, det är inte skälet, men däremot kan det finnas många andra skäl till det. Dels att ditt kaloribehov är lägre pga mindre aktiv (energiförbrukande) massa, men vanligare tror jag det är att man avviker från sin diet mer ju längre den har pågått.

  2. Diskskadad Anders

    En sak jag tycker blev missvisande är när ni pratar om rygg och skador i och omkring den så säger du ungefär ”…ta två månader av och försök bli av med det..”. Det upplever jag som missvisande då människor som har diskproblem kan ha problem i år och Stuart Mcgill nämner också i den boken du refererat till att det kan ta upp till 10 år att läka en diskskada ordentligt. Det går alltså väldigt att tolka det som ”Ryggskador läker på två månader”. Att en ryggskada inte gör ont betyder inte att den har läkt fullständigt.

    Jag antar att ni menar att det är rimligt att prova att ändra sina träningsvanor och vila för att läka ut. Men då ryggen och dess innehåll är ofattbart mer avancerat än andra leder i kroppen upplever jag detta som missvisande och tycker att en disclaimer hade varit på plats. Ryggsmärtor är oerhört vanligt och även erfarna lyftare verkar ha liten insikt i hur ryggen ska och bör röra och inte röra sig.

  3. Jezzica

    Hej! Tack för alla bra podcast! Jag gillar att lyssna på er, det är både informativt och underhållande 🙂
    När jag lyssnade på detta avsnittet blev jag nyfiken på hur din plan för rehabilitering av impingement ser ut, du hade hjälpt Philip med det om jag inte minns fel. Jag har själv åkt på smärta i axel/utsida arm på högersidan som känns framförallt när jag rör armen utåt , militärpress samt i chinsliknande rörelse. Massören jag går hos sa att det är överbelastning och jag ska vila från styrketräning i en vecka (vilket jag nu gör). Jag har kört ganska tung styrketräning nu i drygt 8 månader, 5-6 dagar i veckan. Senaste veckorna drog jag ner det till 4 pass per vecka just för att jag började känna mig sliten.
    När jag googlat symptomen verkar det kunna vara impingement. Vad är ditt råd till hur jag ska hantera detta?

Kommentarer är stängda.

Nästa artikelAvsnitt 64: Störst lyfter inte alltid tyngst! Sambandet mellan ökad muskelmassa och ökad styrka