Bygg starkare nypor med greppträningsredskap

Ett starkt grepp är en klen tröst i en fattig familj – men för styrkeatleten eller gymmaren är det en förutsättning för att kunna prestera optimalt.

Att kunna hålla tag i föremålet du ska lyfta – om det så är en skivstång, hantel, kettlebell, eller varför inte en motståndare i kampsport – är en förutsättning för att du ska kunna manipulera det. Sviker greppet spelar det ingen roll hur stark du är i rygg, höft eller ben – du kommer inte kunna överföra kraften till objektet.

Vanlig styrketräning ger tämligen god greppträning, men ibland finner man att styrkan i övriga kroppen drar ifrån greppet. I det läget kan det vara en idé att addera specifik greppträning i ditt program för att hjälpa nyporna på traven. I andra idrotter som strongman, armbrytning och hinderbanelöpning är ett starkt grepp en absolut förutsättning för att kunna konkurrera på hög nivå, eller i fallet med hinderbanor alls kunna passera vissa hinder.

I det här inlägget ska vi ta en titt på fyra träningsredskap med syftet att stärka greppet:

Den här artikeln görs i samarbete med Gymkompaniet, och alla länkar till Gymkompaniet i det här inlägget är så kallade affiliatelänkar. Det innebär att vi får provision om du gör ett köp via våra länkar – givetvis utan någon extra kostnad för dig. Det är ett sätt för oss att fortsätta skapa innehåll som är gratis att ta del av. Gör du ett köp via våra länkar är vi förstås mycket tacksamma!

Då kör vi!

1. Fat Grip: feta grepp till vilken stång som helst

Fat Grip från Recoil är ett par gummihandtag som du kan använda för att göra de allra flesta stänger tjockare. De passar på alla vanliga skivstänger, hantlar och olika handtag till kabelmaskiner (som latsdrag eller triceps pushdown), och har en diameter på 5,7 centimeter.

Kort och gott kan man säga att du med de här greppen kan förvandla alla de vanligaste träningsredskapen till ”fat bars”.

För dig som vill ge greppet en extra duvning är ett par sådana här grepp ett väldigt enkelt verktyg för att göra det. De är billiga, tar liten plats i gymväskan, och har en stark färg så att det är lättare att komma ihåg att ta med dem hem igen (ja, det är ett problem att glömma kvar dem!)

Förutom att fungera som extra greppträning kan även dessa grepp fungera som en automatisk broms i det fall att du vill träna till exempel marklyft fler gånger i veckan, men är orolig att träna för tungt på ditt andra pass. Släng på ett par Fat Grip, och vips! Så begränsas markvikterna till en lagom nivå, och du får starkare grepp på köpet.

Av de olika greppträningsredskapen vi ska kika på i den här artikeln, så är dessa Fat Grip de som troligen passar den gemene gymmaren bäst. De är lätta att bära med sig, och kan användas till en stor mängd övningar och redskap, till skillnad mot följande tre redskap som är mer specialiserade för dig som är mer hardcore greppfantast.

Klicka här för att komma till Fat Grip

2. Greppbollar: till chins eller hinderbanor

Okej, det här tillhör inte min vanliga träningsrepertoar. Däremot har jag ju sett andra träna med sådana här greppbollar i sociala medier, och tyckt att det ser lite tufft ut.

Det visade sig att det inte bara ser tufft ut, utan att det även är tufft – och jag med mina 112 välplacerade kilon hade ingen större framgång i att hänga i dem längre än någon enstaka sekund.

Det här är helt enkelt på en nivå över mig, och något som verkar användas mycket av klättrare, hinderbanelöpare och greppentusiaster.

Bortsett från att de är svåra att hålla sig uppe i, så är de rätt skonsamma mot greppet. De placerar handen i en skön rundning, som återspeglar ungefär hur man normalt har handen när man greppar stora saker, oavsett om det är en sten eller ett murkrön.

Bollarna säljs parvis, och det ingår remmar med karbinhakar.

Du kan självklart använda de här för att göra chins i, men också kroka fast dem i kabelmaskiner för att låsa upp många fler möjliga övningar. Du kan själv klart också välja att bara hänga i dem, eller varför inte bygga en liten klätterbana utav dem. Ska du göra det sistnämnda, så har du förstås en fin möjlighet att variera dig med nästa typ av greppdon: farfarsklockorna.

Klicka här för att komma till greppbollarna

3. Farfarsklockegrepp: precis som det låter

Nästan ett syskon till greppbollarna – sådana här farfarsklockegrepp (herregud, det måste finnas ett bättre namn?) förekommer ofta i samma sällskap och miljöer.

Det här är helt enkelt ett lite annat sätt att utmana greppet, men du kan använda dem till liknande övningar och träning.

Greppet blir uppenbarligen mer som att hålla i en stång eller stav, och kommer därmed att träna dina fingrar lite annorlunda än greppbollarna.

Även sådana här förekommer flitigt på klättergym eller vid hinderbaneträning.

Precis som bollarna säljs även dessa i par och med medföljande remmar och karbinhakar. Du kan kroka fast greppen i karbinhakar till kabelmaskiner om du skulle vilja det, eller hänga i dem och göra chins.

Klicka här för att komma till Grandfather Clock Grip

4. Pinch Block

Till sist har vi något som tränar nyporna i begreppets rätta bemärkelse: ett pinch block!

Det är alltså ett block som du greppar genom att nypa åt om det. Blocket har en stav som du kan lasta viktskivor på, och sedan låsa åt med ett skruvlås. Denna passar för viktskivor med 25 mm hål, vilket troligen är det vanligaste måttet efter 50 mm. Det finns även en adapter att köpa för att omvandla denna eller andra 25 mm-stänger till 50 mm, om man skulle vilja det.

Bara medan jag hanterade den här för att kunna ta bilder till det här inlägget hann jag bli oväntat trött i greppet, och underarmarna svullnade upp med en härlig pump.

Om du vill ha en mångsidig greppstyrka är det här ett perfekt tillskott till de övriga redskapen i det här inlägget, med fördelen att du även kan finjustera belastningen genom att lasta med rätt mängd viktskivor, för att gradvis bli starkare och starkare.

Klicka här för att komma till Pinch Block

***

Det var det! En liten samling prylar som kan ta din greppträning till nästa nivå, eller fungera som en rolig krydda i din träning.

Här har du alla länkar igen ifall du vill spana in någon av dem:

Går du i tankar på att bygga hemmagym? Då måste du spana in vår samlingssida där vi har samlat allt vi skrivit om det hittils. Missa särskilt inte vår guide i fem delar om att välja ut rätt utrustning till hemmagymmet!

Du hittar allting här:

Så bygger du ett hemmagym – tips, utrustning och guider!

Tack och hej!

Så bränner du fett och bygger muskler

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.