Avsnitt 182: Så bulkar du för att lägga på dig muskelmassa i stället för fett

Om du ligger på ett relativt lågt kaloriöverskott när du bulkar, kommer du lägga på dig mer muskler i förhållande till fett än om du ligger på ett högt kaloriöverskott. Det visar en ny studie på på kroppsbyggare som tävlar på amatörnivå, och det är också avstampet för dagens avsnitt!

Med vad innebär det i praktiken? Kan du äta vad du vill så länge du hamnar på kaloriöverskott? Och finns det ens någon vits med att bulka, jämfört med att ligga i kaloribalans?

Vi samlade in era bästa frågor om just bulk och lagade en matnyttig timme av det hela.

Hålltider:

  • 00:00 – Försnack
  • 05:25 – Dagens ämne: Bättre ratio mellan muskler och fett för kroppsbyggare som bulkade med ett relativt lågt kaloriöverskott jämfört med högkalorigruppen
  • 19:45 – Lyssnarfråga 1: Finns det ens någon vits med att bulka?
  • 25:30 – Lyssnarfråga 2: Varför är det viktigt att få i sig ett överskott av kalorier under en bulk, borde det inte räcka med att bara öka proteinintaget?
  • 27:25 – Lyssnarfråga 3: Vad är nackdelarna i det långa loppet med en bulk?
  • 31:05 – Lyssnarfråga 4: Finns det några extrema exempel på folk som bulkat på jätteöverskott men ändå lyckats tappa fett samtidigt?
  • 34:00 – Lyssnarfråga 5: Hur gör man en bulk utan att få en massa fettmassa?
  • 36:40 – Lyssnarfråga 6: Borde styrketräningen se annorlunda ut om man ligger på kaloribalans jämfört med bulk?
  • 38:20 – Lyssnarfråga 7: Vad är bäst på lång sikt, att ligga på ett litet kaloriöverskott hela tiden eller att varva deff och bulk?
  • 40:30 – Lyssnarfråga 8: Hur mycket styrkegains kan jag räkna med per kg jag lägger på mig (förutsatt att det inte bara är fettvikt)? Typ om jag går upp från 63:an till 72:an i styrkelyft? Får jag +10 kg i varje lyft?
  • 47:00 – Lyssnarfråga 9: Tips för att våga lägga sig på kaloriöverskott när jag tidigare varit överviktig?
  • 49:15 – Lyssnarfråga 10: Hur mycket muskler är det rimligt att lägga på sig under ett år?
  • 51:40 – Lyssnarfråga 11: Är det okej att äta skräpmat när man bulkar?
  • 55:00 – Lyssnarfråga 12: Jag äter jättemycket mat men går inte upp i vikt, vad gör jag fel?
  • 57:25 – Lyssnarfråga 13: Vem av Daniel och Philip kommer påbörja en deff härnäst?

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app eller på Spotify (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som vi använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Styrkelabbet Gymgrossisten

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och vi har använt deras kosttillskott i många år nu. Det vi använder och gillar mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten eller frågor som du vill att vi svarar på!

Handboken för effektiv viktnedgång

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.