Avsnitt 81: Kan kortare rörelselängd ge snabbare muskeltillväxt?

I dagens avsnitt snackar vi om en ny studie som såg större muskeltillväxt när deltagarna tränade med en kortare rörelselängd. Dessutom pratar vi om hur länge man kan eller bör deffa, och ifall bänkbryggor kan skada ryggen.

Hålltider:

  • 00:30 – Försnack
  • 06:30 – Hur länge kan en deff pågå utan att det blir ohälsosamt?
  • 12:50 – Dagens ämne: Större gains av konstant anspänning?
  • 24:30 – Ska du träna med kort eller lång rörelselängd?
  • 29:10 – Tror vi det är dåligt för ryggen att brygga i bänkpress?

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app eller på Spotify (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som jag och Philip använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Styrkelabbet Gymgrossisten

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och jag själv har använt deras kosttillskott ända sedan 2011. Det jag och Philip använder mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Relaterade inlägg:

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten eller frågor som du vill att vi svarar på!

Handboken för effektiv viktnedgång

2 tankar på “Avsnitt 81: Kan kortare rörelselängd ge snabbare muskeltillväxt?”

  1. Jag har en fundering som inte riktigt berör inlägget. Hur viktigt är protein efter träning? Jag har nämligen extremt svårt att få ner proteinpulver och tycker inte alls om pulversmaken. Bör jag kompensera det med något annat direkt efter och hur ”direkt efter” måste man egentligen ta protein för muskeltillväxt och bästa möjliga resultat av träningen? Mvh

    Svara
    • Det är inte särskilt bråttom alls. Om du äter inom ett par timmar efter träningen är det gott nog.

      Svara

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.