Avsnitt 80: Hur mycket bättre är periodisering än linjär progression?

Avsnitt 80: Hur mycket bättre är periodisering än linjär progression?


I dagens avsnitt snackar vi om periodisering, och ifall det är bättre än att alltid träna på samma vis. Dessutom snackar vi om högfrekvent ocklusionsträning, och svarar på lyssnarfrågor om power-building och deloads.

Hålltider:

  • 00:30 – Försnack
  • 08:00 – Utvärdering av Daniels dagliga ocklusionsträning av armarna.
  • 12:30 – Fråga: Vad tycker vi om power-building? (Kombinera styrkelyft och bodybuilding i ett träningsprogram)
  • 17:50 – Dagens ämne: Periodisering för mer gains
  • 41:30 – Fråga: Vad tycker vi om deloads, och bör man använda dem?

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app eller på Spotify (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som jag och Philip använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Styrkelabbet Gymgrossisten

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och jag själv har använt deras kosttillskott ända sedan 2011. Det jag och Philip använder mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Relaterade inlägg:

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten eller frågor som du vill att vi svarar på!

Bänkpress Boogie

Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft. Han grundade Styrkelabbet och har skrivit e-böckerna Så bränner du fett och bygger muskler samt Handboken för effektiv viktnedgång.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

3 kommentarer

  1. Johan Eriksson

    Alltid lika intressant och uppskattat!

    Har funderat på en sak, så här kommer en ny lyssnarfråga:
    Om man tränar tex ett pass bänkpress, tungt med få rep (80%+, 2-3rep, 4-5set), finns det då någon direkt nackdel med att avsluta med ett eller ett par set högrep på lägre vikt (typ sk ”pumpset”) för hypertrofi och repstyrka?

    Jag tänker mig 8-12 rep, till teknisk failure, eller kanske tom ett avslutande myp- rep set.

    Mvh

  2. Petsan

    Västen är ju klockren! Det är ju alibit för att kunna ta av sig kavajen om det är för varmt (typ 80 pers i ett litet rum). Att ta av sig kavajen utan att ha på sig väst är ju å andra sidan Verboten! Glöm inte att nedersta knappen skall vara oknäppt (precis på kavajen)…

    • Petsan

      Philip, dina knän mår nog inte skit just av att du väger mindre, men antagligen har kroppen mer begränsade möjligheter att reparera dina skador mellan träningspassen p g a att du ligger på underskott av både energi och säkert även ”näringsämnen” (mikro-…). Den berömda återhämtningen och överträningen handlar ju inte bara om att reparera muskler utan även övrig vävnad. Bara en tanke…

Kommentarer är stängda.

Nästa artikelPeriodisera träningen för större styrkeökningar?