Avsnitt 339: Snabb eller långsam viktnedgång, vad är bäst?

Om du går ned snabbt i vikt, kommer du tappa mer fettfri massa (bland annat muskelmassa) jämfört med om du gör en långsammare viktnedgång.

Men gör det stor skillnad i slutändan? Är det verkligen idiotiskt att deffa så snabbt som möjligt, för oss som bryr oss om vår muskelmassa? Är en långsam viktnedgång alltid bättre?

Kanske, kanske inte.

En ny översiktsartikel granskar ett flertal studier, och kommer fram till att skillnaderna är rätt små när folk väl hunnit stabilisera sig på den nya, lägre kroppsvikten.

Detta babblar vi om i dagens avsnitt!

Vi hinner med en lyssnarfråga också, se hålltiderna nedan.

Hålltider:

  • 00:00 – Försnack
  • 06:30 – Dagens ämne: Snabb eller långsam viktnedgång, vad är bäst?
  • 38:00 – Lyssnarfråga: Vad äter ni tre? Hur ser kosten ut en vanlig dag?

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app eller på Spotify (sök efter ”Styrkelabbet”!).


Relaterade länkar

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten eller frågor som du vill att vi svarar på!

Köp Styrkelabbets kostscheman

4 svar på ”Avsnitt 339: Snabb eller långsam viktnedgång, vad är bäst?”

  1. Alltid härligt att lyssna på era poddar men denna gång blev jag väldigt konfunderad när ni beskrev era matvanor? Det lät som om ni åt väldigt lite riktig mat och väldigt ogenomtänkt och oplanerat överhuvudtaget. Stämmer ju väldigt dåligt med era poddar/artiklar om kostens betydelse, era kostböcker mm. Eller tappar man hälsotänket när man kommer över ett visst BMI. ?

    Svara
  2. Kan ni inte skriva en artikel om hur man bäst styrketränar och lägger om kosten efter en fetmaoperation (gastric bypass) med alla dess begränsningar och liknande?

    Svara
  3. Hej Styrkelabbet! Jag är en 24 år man 178cm lång och väger 99kg. Jag har tränat i över 6 år och har alltid legat runt 90-100kg.
    Har under senaste månaden deffat.

    Jag äter kreatin och får i mig i runda slängor 2000 kalorier om dagen mer eller mindre och runt 170-200g protein och styrketränar varannan dag överkropp och underkropp. Jag cyklar även på gymmet och promenerar ungefär en timme om dagen. Jag brukar snitta 1000-2000 kalorier brända om dagen enligt min träningsklocka.

    Jag har inte sett någon skillnad på vågen men i spegeln börjar jag se mer definerad ut.
    Gör jag något fel som inte tappar vikten?

    Mvh Orolig själ

    Svara
    • Om du ser att fettet minskar och dina muskler ser mer och mer definierade ut låter det perfekt. Du kanske behöver justera så småningom, eftersom du inte kan fortsätta öka i fettfri massa i samma takt som du tappar fett hur länge som helst, men så länge du ser förändringarna du önskar i spegeln är det så bra det kan bli.

      Svara

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.