Avsnitt 325: Bodybuilding del 2 – kosten!

Om du vill maximera din muskeltillväxt utan att bli tjock på kuppen, är det lika viktigt med vad och hur mycket du stoppar i foderluckan, som hur du tränar på gymmet.

Det är således dags för avsnitt två i den här poddserien om sporten bodybuilding!

Vi har återigen med oss Andreas ”King Grub” Abelsson och bordet är dukat med allt om hur kroppsbyggare äter för att bygga muskler.

Hålltider:

  • 00:00 – Försnack
  • 03:30 – Dagens ämne: Bodybuilding del 2 – kosten!

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app eller på Spotify (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som vi använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och vi har använt deras kosttillskott i många år nu. Det vi använder och gillar mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten eller frågor som du vill att vi svarar på!



4 tankar på “Avsnitt 325: Bodybuilding del 2 – kosten!”

  1. Hej Styrkelabbets besättning och tack för en av de bästa go-to hemplattformarna som finns att tillgå! för oss gymrävar.

    Jag hade en fundering..
    Färsk kokos!.. hur bra eller dåligt är detta?
    Jag minns att det varnades för det stela kokosfettet på 80-talet, men att det senare istället skrevs upp som iallafall hyfsat bra.

    Och tanken är att jag kommer tillföra 1/16nöt som snack/efterrätt till målet efter dagens gympass.

    Svara
  2. Äsch.. jag och mina ickefrågor.. jag har gått och funderat på en sak som säkert låter dumt när jag frågar om det, men det handlar ju om kost…

    I snacket om kostlära, specifikt protein så brukar siffran 2-3g/kg kroppsvikt vara en bra mall för medelavancerad gymmare.
    Detta i mitt fall ger ca 220-275g protein och man tänker ju att det bara är att lägga på de där extra skivorna kallskuret eller den där extra kycklingklubban till middagen..
    -Då kommer kruxet… någonstans i bakhuvudet minns jag en lista att proteintyperna i sig bara ger cirka 1/5 rent protein så då kommer dumma frågan:

    -Är det rent protein, alltså 1/5 av köttet/fisken/fågeln/sojan som tillsammans ska komma upp i mina 220-275g kostprotein?, för det ger ju betydligt mer märkbara kvantiteter mat..
    ex 275g genom att äta ägg är då runt 40ägg då de ligger runt 7g/medelstort hönsägg?.

    /försöker få kostpusslet att gå ihop…

    Svara
    • Det är antalet gram protein, inte antal gram av livsmedlet. 100 gram stekt kycklingfilé ger till exempel lite mer än 25 gram protein. Resten är mestadels vatten. Du kan inte räkna vattenvikten till ditt proteinintag.

      Svara
  3. Hej Andreas!
    Tack för ett bra avsnitt! Jag har en fråga till dig om kost utifrån vad som togs upp i programmet. Du nämnde att kyckling var snäppet mer optimalt än rött kött vid proteinsyntes. Hur är det jämfört med vit fisk, lax och keso/kvarg?

    Svara

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.