Avsnitt 308: Hur mycket överföring ger knäböjsträning till dina marklyft, och vice versa?

Kan du fokusera på att bli starkare i knäböj och samtidigt bli starkare i marklyft, utan att ens träna marklyft under en längre period? Eller tvärtom, gör hård och konstruktiv marklyftsträning att dina knäböj också skjuter i höjden?

Just detta har en ny studie kollat på, och det får oss att spinna som tre söta kattungar.

Men innan vi dyker in i ämnet för dagen, bjuder vi på ett mastigt försnack. Inte minst får vi höra om vad Sandrine haft för sig de senaste veckorna, med såväl VM-tävling och jSM-coachning i bagaget.

Och du! Om du har pengar kvar av ditt friskvårdsbidrag: läs här om du vill veta hur du ska göra för att köpa premium i appen med friskvårdsbidraget.

Hålltider:

  • 00:00 – Försnack
  • 19:45 – Dagens ämne: Hur mycket överföring ger knäböjsträning till dina marklyft, och vice versa?

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app eller på Spotify (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som vi använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och vi har använt deras kosttillskott i många år nu. Det vi använder och gillar mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten eller frågor som du vill att vi svarar på!



1 tanke på “Avsnitt 308: Hur mycket överföring ger knäböjsträning till dina marklyft, och vice versa?”

  1. Kan nog hålla med om att knäböj känns bättre allsidigt, men personligen är jag alldeles för feg i det lyftet och känner att jag kan ta i på ett annat sätt i marklyft. Är dessutom lite kort och tjock så marken gynnar mig ännu mer. det är dock 70+ kilo mellan mitt marklyft och min knäböj, samt 270%/170% i relevant styrka till min kroppsvikt, jag har heller aldrig gjort en fail på en singel i någon av dessa övningar.
    Jag kör smalt grepp och är kanske lite för ryggdominant.

    Jag tillägnar övningarna 1 dag vardera i veckan, men borde jag släppa marklyftet och köra knäböj 2 ggr i veckan och ge benen lite mer kärlek kanske?

    PS: kollade själv igenom LOTR extended förra helgen, kan nog tänka mig ett återbesök om 3-6 månader.

    Svara

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.