Avsnitt 207: Avancerade tekniker och metoder för maximal muskeltillväxt

Det finns många sätt att stressa en muskel på. För muskeltillväxt så är troligen den viktigaste faktorn den totala träningsvolymen, men det betyder inte du ska strunta i hur du samlar på dig den.

I dag ska vi titta närmare på några av de absolut populäraste teknikerna och metoderna som kroppsbyggare tillämpar på gymmet, och vilken roll de kan ha i din verktygslåda i jakten på hypertrofi:

  • Långsam excentrisk fas
  • Tyngre excentrisk fas
  • Ocklusionsträning med låg vikt
  • Klusterset
  • Superset och pre-exhaustion
  • Dropsets

Med hjälp av en ny översiktsartikel går vi igenom vilket vetenskapligt stöd de olika punkterna ovan har, men vi vågar oss självklart på en hel del killgissande också.

Hålltider:

  • 00:00 – Försnack
  • 08:30 – Dagens ämne: Avancerade tekniker och metoder för maximal muskeltillväxt

Dagens avsnittsbild: @kid_n_the_art

Du kan lyssna på avsnittet via spelaren här under, ladda ner det via den här länken, eller lyssna och prenumerera på oss i din podcast-app eller på Spotify (sök efter ”Styrkelabbet”!).

Gymgrossisten sponsrar Styrkelabbets podcast!

Om du vill se vilka kosttillskott eller träningsprodukter som vi använder, gillar eller rekommenderar, ta och klicka på den här länken eller bilden nedan för att komma till vår sida hos Gymgrossisten!

Styrkelabbet Gymgrossisten

Gymgrossisten är exklusiv sponsor till Styrkelabbets podcast, och vi har använt deras kosttillskott i många år nu. Det vi använder och gillar mest är Whey-80 (proteinpulver) och Creatine Monohydrate (kreatin). Det och fler bra saker hittar du på länken här!

Relaterade länkar

Tidigare avsnitt av podcasten:

Annat:

Lämna gärna en kommentar här nedan med önskemål om framtida ämnen för podcasten eller frågor som du vill att vi svarar på!



1 tanke på “Avsnitt 207: Avancerade tekniker och metoder för maximal muskeltillväxt”

  1. Hej!

    Flickvännen har precis börjat styrketräna med mig på gymmet (ca 2 pass i veckan i några månader nu). Vi har fokus på baslyft dvs, mark, knäböj och bänk, men min flickvän har alltid haft problem med sin rygg, och hon är också sned. Höger axel är betydligt lägre än vänstra axeln och höger sida av ryggen är mer spänd än vänstra.

    Nu säger hennes naprapat att hon borde undvika baslyft och istället träna ”halvorna var för sig” för att undvika att hon skulle stärka den här snedheten. Jag försöker argumentera för att kompletterande isoleringsövningar absolut är bra men att baslyften inte kommer sabba hennes rygg, snarare tvärtom.

    Hon har inte upplevt någon skillnad i form av smärta eller känt sig snedare sedan vi började träna (däremot starkare), så jag är lite irriterad på att den här naprapaten har satt griller i huvudet på henne. Massage brukar hjälpa henne och ge effekt dagen därpå också där hon känner sig mindre spänd och inte behöver ”tänka lika mycket på att inte sjunka ihop med höger sida av ryggen”.

    Jag undrar om ni inte har pratat om detta innan i något frågeavsnitt eller annars om ni kan ta upp det? Finns det några studier på just hur basövningar eller fler-leds-övningar påverkar sneda eller ojämna styrka/muskelmassa i ryggen (förutsatt att man tränar med vettig teknik såklart)?

    Tack för ett bra program!
    Hälsningar från en norrländsk alien i Malmö

    Svara

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.