3 Enkla övningar för en rörligare bröstrygg

Så bränner du fett och bygger muskler

En extremt vanlig följd av mycket stillasittande framför datorn är att man utvecklar en hållning som Quasimodo. Det är kanske okej ifall din uppfattning av en kul fritid är total inaktivitet, men ifall du tycker det är trevligt att lyfta tunga saker (och framförallt om du skickar upp dom över huvudet) så kan de här övningarna snabbt fixa till din hållning.

Gör en eller flera av övningarna innan du börjar träna, för att se till att bröstkorgen är i en bra position och utgör en stark plattform att dra och pressa ifrån.

Jag misstänker att många som upplever problem med stela axlar i själva verket kanske har en stel bröstrygg. Hur rörliga axlar du än har så kommer du inte kunna pressa eller dra ordentligt ifall din överkropp inte är i rätt position till att börja med.

Och pappa, jag vet att du läser här: En eller flera av de här övningarna kan nog vara trevligt att göra som uppvärmning innan du paddlar kajak!

Så bränner du fett och bygger muskler

Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft.

Han grundade Styrkelabbet och har skrivit e-böckerna Så bränner du fett och bygger muskler samt Handboken för effektiv viktnedgång.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

14 kommentarer

  1. Johan Askeblad

    Bra video! Ska testas då det känns som att axlarna sitter upp vid öronen och dataryggen är brutal efter 8-12h framför datorn.

    • Daniel

      Jag hoppas du får nytta av den! Framförallt den första av övningarna brukar jag göra någon gång per dag när jag sitter på kontoret där jag har praktik för närvarande.

  2. Joel

    Hej Daniel!
    Tack för en mycket bra sida. Har tagit till mig en hel del av vad du skriver och anser att du har en hel del goda tankar och idéer för att göra framsteg i gymmet.

    Vad jag fick skulle vilja ha är ett inlägg om Preworkout produkter.
    Vad tycker du om det? Ämnen i dem som är skadliga/narkotika/dopingklassade? Din personliga erfarenhet från någon sådan produkt? Effekter/bieffekter?

    Med vänlig hälsning,
    Joel

    • Daniel

      Hej Joel!

      Preworkout-produkter är tyvärr inget jag har någon större erfarenhet av. Jag brukar se till att få i mig koffein 30-60 minuter innan träningen, och även lite protein i någon lättsmält form (gärna BCAA).

      Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer än så i nuläget..

  3. Mats

    Tipsen för stela axlar här var väldigt perfekt för mig.
    Jag tränar ju för att försöka överleva hjärtsvikt med schänkelblocksfel. Något som jag har upptäckt är att hjärtmuskeln blir kraftfullare (vilket gynnar min hjärtfunktion i högsta grad) när andra muskler spänns. 3 reps (tung vikt) i till exempel bänkpress tömmer hjärtat på syrefattigt blod och det gör en hel del för hälsan (tar bort andfåddhet och dödsångest). Övningar som påverkar detta bäst är bänkpress, knäböj och marklyft. För mig ligger max-effekt på 3 reps men om nån annan har samma problem som mig så testa. Och självklart ska man rådgöra med läkare men lyssna på dig själv också.

    • Daniel

      Hej igen Mats!

      Kul att du hade nytta av det, och ännu mer kul att du hittat hur du kan stärka ditt hjärta. Fortsätt med 3-reppare på de basövningarna så kommer mer än bara ditt hjärta att bli rejält starkt!

      Fortsätt köra hårt!

  4. Anna

    När du ändå skriver om rörlighet passar jag på att fråga om några av övningarna i din guide ”Fixa din rörlighet för knäböj och marklyft”.

    Det gäller övning 2 – Knäböj Med Stretch, övning 5 – Goblet Squat Med Bicepscurl och övning 5 – Vaden. Hur föreslår du att man gör dessa övningar om man inte kommer ner i sittande position utan att behöva lyfta på hälarna?

    Sidan är föresten fortfarande toppen!

    • Daniel

      Hej Anna, kul att höra ifrån dig! 🙂 Ledsen för segt svar, men har haft mycket att stå i!

      Hm, alltså, den femte övningen för vaden är ju vad som är tänkt att vara vadstretchen. Du kan inte börja högre upp i den bara? Och sedan om du lyckas förbättra rörligheten i vaden genom den övningen, gå vidare till de andra.

  5. Tobias

    Ett annat alternativ är att ställa sig mot en vägg och pressa hela ryggen mot för att sen flexa axlarna så mycket som möjligt (lyft armarna uppåt framför dig).

    • Daniel

      Hej Tobias!

      Intressant, det har jag inte testat tidigare..

  6. Syndroma

    Shit, provade precis den första övningen och hela jag knakade! Det blir nog att lyfta arslet från datorstolen ett tag framöver.

    • Daniel

      Haha, det låter ”bra”. 😉 Ja, den där jädra datorstolen är ett gissel… Hoppas övningarna kan hjälpa!

  7. Pingback: Inspiration | Hockeysmurfen - Ja det ÄR jag!

  8. Ulrica

    Hej! Kanonbra blogg du har. Är ofta inne och läser olika delar. Din blogg innehåller mkt bra tips om allt inom träning. Har besvär med en axel, fått mkt tips på stretch, nu även om att öka rörligheter bröstkorg. Skall lägga till de övningarna också…
    Tränar mkt kettlebell.

Kommentarer är stängda.

Nästa artikel7 tips på en proteinrik och nyttig frukost