Gruppfoto Eleiko Powerlifting steg 2

Eleiko Powerlifting steg 2: En fortsättningskurs i styrkelyft

I december deltog jag på Eleiko Powerlifting steg 2, och här är mina reflektioner kring helgen.

Den här kursen utgör en fortsättning av Eleiko Powerlifting steg 1, som jag gick nästan precis ett år tidigare. Powerlifting är alltså engelska för styrkelyft, som är en sport där du ska lyfta så mycket vikt som möjligt i de tre stora: knäböj, bänkpress och marklyft. Den som lyfter mest vikt sammanlagt har vunnit.

Eleiko Powerlifting-kurserna handlar först och främst om hur du tränar och tävlar i styrkelyft, men eftersom denna träning i sin natur tränar hela kroppen på ett bra sätt, så finns det alltså ett värde i kurserna även för dig som inte nödvändigtvis har tävlingsambitioner.

Du hittar en kort recension av steg 1 skriven av mig här, och min vän David Liljeros som gick den vid ett annat tillfälle har skrivit en lite utförligare och väldigt bra recension här.

Allmänt om kursen

Kursen sträcker sig över lördag och söndag från klockan 9-17, och utbildningsplatsen är i Eleikos lokaler i Halmstad. Deras träningsanläggning är väldigt fräsch och innehåller (förstås!) gott om väldigt bra träningsutrustning. Kursen ges av Exceed Performance AB, vilket är en del av Eleiko Sport.

På träningsanläggningen ”Eleiko Sports Center” finns bland annat en fin träningslokal, omklädningsrum och ett större mötesrum där teoridelarna avhandlas. Ett bord med snacks som frukt, nötter, knäckebröd och korv står framdukat och tillgängligt under bägge dagarna för att hålla energin uppe, och en kaffemaskin finns även där för att hjälpa den mentala skärpan. Lunch ingår i priset, och det äter man i ett lunchrum precis i anslutning till träningslokalen.

Kursledare på både steg 1 och 2 är Peter Konradsson, som har lång erfarenhet av att träna och tävla i styrkelyft och dessutom är utbildad naprapat, massör, personlig tränare och fystränare. Precis som på steg 1 deltog personlige tränaren och styrkelyftaren Carl Raask som assisterande instruktör även denna gång. Två kompetenta instruktörer!

Nytt för den här kursen var att en utbildad och aktiv styrkelyftsdomare var med under vissa delar, dels för att berätta om tävlingsregler, och dels för att agera domare vid en ”testtävling” (mer om den senare). Jag har dock glömt bort vad han hette. 🙂

Vi var färre deltagare på den här utbildningen än på förra, endast 5 st. Två instruktörer på fem deltagare ger förstås mycket bra möjligheter till feedback och instruering, och vi hann nog även med lite mer än vad som var tanken annars. Desto tråkigare var könsfördelningen, då vi endast var herrar, vilket inte riktigt återspeglar könsfördelningen av styrkelyftare i Sverige där den åtminstone på SM är 50/50.

kurshemsidan (där man anmäler sig) står det att: ”Kursen vänder sig till dem som tävlar i styrkelyft eller har genomgått Eleiko Powerlifting steg 1”. Jag borde därmed passa ganska bra i målgruppen då jag är nybörjare inom styrkelyft, med precis ett år inom sporten och tre tävlingar under bältet.

Dag 1 – Bänkpress och övningstävling i knäböj

Dagen började i mötesrummet med en kort presentation av oss själva, och vad vi skulle gå igenom under dessa två dagar. Det visade sig att jag var den enda deltagaren som tävlade i styrkelyft, och övriga fyra hade gått steg 1 av utbildningen.

Upplägget som presenterades var att vi dels skulle hinna med övning och träning på de tre lyften, samt att testa på en lättsam ”övningstävling” i dem. Tanken med tävlingen var självklart inte att kora någon vinnare, utan för att man skulle få en bild av hur det går till under en styrkelyftstävling. Dock skulle dessa tävlingsmoment delas på de två dagarna, så att vi tävlade i knäböj på lördag eftermiddag, och bänkpress och marklyft på söndag eftermiddag.

Personligen var jag inte intresserad av en maxning, då jag låg mitt i en grundträningsfas och långt i från maxstyrka. Kursen låg ungefär en månad efter DM, och två månader före serietävling 1. Om man nu alltså riktar sig till de som tävlar i styrkelyft kan man alltså förvänta sig att de var mitt emellan två tävlingar. Överlag var jag ganska ointresserad av en övningstävling överhuvudtaget, men jag återkommer till det.

Efter introduktionen gav vi oss ut i träningslokalen för att ge oss i kast med bänkpress. Peter och Carl gav en instruktion för övningsutförandet, med tips på hur man kan optimera sin prestation i övningen. Därefter delade vi upp oss i två grupper (2+3) för att öva på bänkpress tillsammans, med coaching av instruktörerna. Vi gick under förmiddagen igenom en mängd olika bänkvarianter att använda i sin träning, bland annat:

  • Bänkpress med kedjor
  • Bänkpress med band
  • Klossbänk
  • Smalbänk
  • Bänkpress med ”Super-Ram” (en slags minimalistisk bänktröja kan man säga)

I filmen nedan är några korta klipp på när jag testar kedjebänk och att bänka med Super-Ram:

Dessa två varianter hade jag inte testat tidigare, och det var kul att få pröva på. Det är givande att komma ur sina rutiner ibland, och kanske särskilt som styrkelyftare då det är ganska enkelt att bli enkelspårig.

Precis som på förra kursen var det en konstruktiv atmosfär under övningspasset. Det filmades, diskuterades, justerades, och framförallt lyftes i massor.

Bänkpress på Eleiko powerlifting steg 2

Ett sätt att försöka öka bänkpressbryggan på: Lägg ett rör eller en foamroller under dig!

Bänkpress till kloss

Bänkpress till kloss. Kanske främst en övning som är relevant för dig som tävlar med bänktröja, men den erbjuder ändå ett sätt att överbelasta triceps, samt att få känna tyngre vikter i nävarna.

Efter tre timmars bänkpress var det dags för en timmes lunch och vila.

Eftermiddagen fortsatte sedan med ett liknande upplägg för marklyft: En kortare teknikgenomgång följt av några timmars träning på olika marklyftsvarianter och övningar att använda i sin träning.

Det bjöds bland annat på lite kronlyft:

Mycket av energin sparades dock till eftermiddagens sista del, som bestod av en lättsam variant av en tävling i knäböj.

Man fick tre försök att lyfta en så tung vikt som möjligt, med signaler, och åtminstone en faktisk styrkelyftsdomare som nämndes tidigare, och de hade även lyftartrikåer att låna ut. Kort och gott skulle det vara likt en faktisk styrkelyftstävling.

Jag tog det väldigt lugnt, och gick upp till 165 kg (ca 87 % av max) som mest. Övriga deltagare verkade dock tycka det var kul att testa på att tävla, och gick in för det betydligt mer och några slog nya PB.

I slutet av dagen hade vi lite tid över, och vi fick då tillfälle att passa på att prova bänkpresströjor, som man använder i styrkelyft där utrustning är tillåten. Jag hade aldrig testat bänktröja tidigare, och måste säga att det var en ögonöppnande (och smärtsam!) upplevelse. Jag håller mig nog till klassisk styrkelyft tills vidare. 🙂

Det blev i alla fall en bänkpress med tröja, till kloss, med 170 kg, vilket var kul att hålla i nävarna.

Efter detta blev det hemfärd till hotellet, 10 minuter från anläggningen. Jag bodde på samma hotell som Peter och några av de andra, vilket möjliggjorde en riktigt trevlig kväll med mycket träningssnack över kvällsbuffén och ett par öl.

Dag 2 – Knäböjsträning och övningstävling i bänkpress och marklyft

Efter hotellfrukost och transport ut till Eleikos anläggning började söndagen med ett kort snack i mötesrummet. Vi talade om gårdagen, och vad vi skulle hinna med under dagen: Att träna knäböj samt övningstävla i bänkpress och marklyft.

Tack vare en hel del trötthet från dagen innan så var tempot lite lägre idag, men vi knogade på. Teknikgenomgång av knäböj, följt av en mängd olika knäböjsvarianter att träna på.

Knäböj med kedjor var en av böjvarianterna vi fick tillfälle att testa.
Knäböj 180 kg

Knäböj med långsam excentrisk fas, på en vikt ca 10 % över 1RM.

Vi knäböjde fram till lunch, efter vilken det var dags för övningstävling i bänkpress och marklyft, vilket var de sista punkterna på kursens agenda.

Återigen genomfördes det ganska likt en vanlig tävling med domare och i stort korrekt utrustning (jag marklyfte utan skor, men annars så).

Det var inga konstigheter här heller; jag gick upp till ungefär 90 % i bägge vilket fungerade fint.

Här är en film på mitt tyngsta marklyft, 225 kg:

De gick bra för de andra, och återigen var det ett par som kunde hämta in nya personbästan. Kul!

När övningstävlingen var avslutad återsamlades vi i mötesrummet för att dricka lite kaffe och snacka igenom kursen.

Så vad tycker jag?

Då ska jag på något sätt försöka sammanfatta de här två dagarna med trevligt folk, mycket lyftande, och duktiga instruktörer. Målet är att försöka hjälpa dig besluta om kursen är något för dig.

För att kunna utvärdera en kurs är det en förutsättning att först veta vilken målgruppen är. På kurshemsidan står det:

Eleiko Powerlifting, steg 2 är en fortsättningsutbildning som fokuserar på klassisk styrkelyft där vi jobbar med teknik i delgrenarna, kompletterande övningar för att förbättra vår maxstyrka, pulsering och planering i träning inför tävling samt domarregler m.m.

Kursen vänder sig till dem som tävlar i styrkelyft eller har genomgått Eleiko Powerlifting steg 1.

Tyvärr är min upplevelse att kursen inte alls att den vänder sig till den som redan tävlar i styrkelyft.

Ska man koka ned kursens innehåll så består den egentligen främst av två delar:

  • Instruktioner för knäböj, bänkpress och marklyft – samt en mängd (uppemot 6-7 st) varianter av dessa övningar.
  • Genomgång av regler och övningstävling i de tre momenten.

Utöver detta får man även lite tillfälle att testa annorlunda utrustning, men det upplevde jag som parenteser i sammanhanget.

En regelgenomgång och övningstävling var ingenting jag upplevde som intressant, och då har jag ändå bara gjort tre tävlingar (det är inte mycket). Jag tror tyvärr inte att många andra aktiva tävlande skulle tycka det heller. Då sparar man nog hellre krutet till de riktiga tävlingarna i kalendern.

Jag blev faktiskt ganska besviken när jag under första morgonen fick höra att vi skulle lägga så mycket tid (nästan hälften av kursen) på en övningstävling.

Det ska nämnas att för ett år sedan, under steg 1, så nämnde Peter att de planerade ett steg 2 för dem som funderade på att börja tävla, där man kanske skulle få testa på att tävla. Jag tänkte redan då att det inte var något för mig (jag hade redan gjort en debuttävling). När steg 2 väl dök upp på kurshemsidan stod där ingenting om att testa på att tävla utan att den vände sig till den som tävlade, vilket jag blev glad över.

Därför var det ganska bittert att komma till kursen och först då få höra att man skulle göra en övningstävling.

Den andra delen med övningsinstruktionerna och -varianterna upplevde jag som nyttig, men med viss begränsning. Jag kunde inte låta bli att få känslan att övningar snart visades upp av det enkla skälet att varianten finns. Det är absolut en bra idé att få nya verktyg till sin träning, särskilt när man inom styrkelyft lätt fastnar i att endast träna de tre momenten utan variaton, men snart fick jag känslan att man närmast vände verktygslådan upp och ned och hällde ut allt som fanns där i, utan urskiljning.

Ytterligare en problematik i att så stor del av tiden (i princip resten som inte läggs på övningstävlingen) går åt till att visa upp olika varianter av övningar är att en del av dem täckte vi i steg 1 av kursen, och en annan stor del av dem tror jag att de flesta som tävlar i styrkelyft redan har hunnit testa på. Det är förstås ingen garanti, men jag misstänker det.

Den sista delen som utlovades på kurshemsidan, ”pulsering och planering i träning inför tävling” (som typiskt nog var det främsta skälet till att jag ville gå utbildningen), utelämnade man helt och hållet.

Under eftersnacket efter övningstävlingen hann vi med att prata lite om vad vi tyckte om kursen. Det fanns dock ingen möjlighet att ge skriftlig, anonym feedback, vilket jag ser nästan som en självklarhet om man vill förbättra kursen. Även under steg 1 saknades denna möjligheten vilket både jag och Liljeros (som skrev den andra recensionen jag nämnde i början) reagerade på.

Istället framförde vi lite muntlig kritik under samtal i ring, men detta var dock ingenting som antecknades av kursledarna under samtalet.

Jag nämnde att jag inte upplevde att kursbeskrivningen överensstämde med innehållet, och det visade sig att Peter Konradsson inte ens hade kännedom om vad kursbeskrivningen innehöll. Snarare verkade den ha skrivits av någon som antog vad kursen skulle innehålla.

Jag tror att det här var första gången som steg 2 arrangerades, men det här känns som för låg nivå i förhållande till prislappen på kursen (4 900 kr exkl. moms).

Sååå….?

Jag tycker inte att det nödvändigtvis är något fel på innehållet, men det är inte kongruent med vad som utlovas på den enda plats där man kan läsa om kursens innehåll och anmäla sig till den.

Något som är viktigt att nämna är att jag var som sagt den enda deltagaren som hade tävlat i styrkelyft. De övriga som inte hade gjort det verkade mycket nöjda med kursen.

Alltså: Det går kanske att bibehålla kursen i liknande utformning, men då bör målgruppen anpassas. Kanske till ”den som funderar på att tävla i styrkelyft”.

Även om man gör den förändringen skulle jag dock gärna se att man skär ner lite bland alla de övningsvarianter man testar och istället faktiskt diskuterar lite sund träningsplanering för styrkelyft.

Dessutom tycker jag faktiskt att man är mer än redo för att tävla redan efter steg 1. De allra flesta som tävlar har ju faktiskt inte gått någon kurs överhuvudtaget, och att man skulle behöva två helger för att förbereda sig inför det ställer jag mig skeptisk till.

Jag gillar verkligen Eleiko och Exceed Performance baserat på den kontakt jag haft med dem hittills, de jag känner som arbetar där, och de kurser jag gått tidigare, men den här kursen var jag tyvärr inte riktigt nöjd med. Jag hoppas det framgår att det främst bottnar i att mina förväntningar på den var annorlunda.

Jag upplever att det finns en del att arbeta med gällande deras Powerlifting-kurser, och man skulle behöva tänka igenom vem man vänder sig till i de olika stegen, och vad man vill att de ska ta med sig från kursen. Därefter bör man kritiskt syna kursernas innehåll och fundera på vilka delar som bör finnas där.

Återigen vill jag dock framhålla att de fyra övriga deltagarna verkade mycket nöjda, och alla verkade sugna på att testa en riktig tävling nu.

Om du vill läsa mer om Exceed Performances kurser inriktade på styrka och fys så hittar du dem här: Exceed Performance Utbildningar.

Du kan även läsa om de två övriga utbildningarna jag har gått hos dem:

Eleiko powerlifting steg 2

Fortfarande ett fan!

Daniel är styrkeinstruktör samt civilingenjör, och tränar och tävlar i styrkelyft.

Han grundade Styrkelabbet och har skrivit e-böckerna Så bränner du fett och bygger muskler samt Handboken för effektiv viktnedgång.

Gillade du artikeln?

Prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa nästa!
(Helt gratis + Du får en e-bok!)

6 kommentarer

  1. Henrik Harding

    Tack för en bra recension av kursen.

    • Daniel Richter

      Tack Henrik. Det är svårt att ge en balanserad bild, men målet är som sagt att en läsare ska kunna avgöra om kursen passar en eller ej.

  2. Vilken kundservice av dig! Nu kanske inte Eleiko är jättenöjda med din recension, men egentligen borde de avlöna dig för kursförbättring och kursplanering inför nästa gång de kör kursen.

    Jag tycker att du är lite för snäll på slutet, för dina förväntningar berodde ju faktiskt på vad Eleiko hade utlovat. Även om kursen i sig således var bra för de andra fyra deltagarna, så gör Eleiko det svårt att lita på deras kommunikation.

  3. Liljeros

    Bra reflektioner!

    Det låter helt klart som att kursbeskrivningen skulle vända sig till de som vill börja tävla än de som redan tävlar. Själv saknade jag redan lite träningsupplägg i del 1, att inte ha med det i del 2 är fail, speciellt när det omnämns i kursbeskrivningen. Det där med kursbeskrivningar är A och O när man har kurser, det skapar förväntningar som måste uppfyllas.

    Vore kul om de övriga deltagarna skrev ned sina tankar här också!

  4. Glenn

    Tack för recensionen! Hoppas dom gör den bättre tills jag ska gå den

  5. Anders

    Bra recension! Hoppas Eleiko läser och tar till sig.

Kommentarer är stängda.

Nästa artikelSierras meal-prep: Smarta matlådor med fisk, fågel och vegetariskt